Ik heb via internet kaarten ontworpen voor het verjaardagsfeestje van mijn zoontje. Nu wil ik ze gaan bestellen, maar kan ik kiezen uit 2 formaten, 12,5x12,5 cm of 15x15 cm. De enveloppen moet ik zelf nog kopen. Wat is een vaker voorkomende maat van enveloppen, die ik gewoon bij het postkantoor of de kantoorboekhandel kan kopen, weet iemand dat? Of maakt het niet uit? Ik kan de enveloppen ook meebestellen via die site, maar dan vind ik ze flink duur, dus koop ze liever zelf.
Ja, op zich is dat wel wat. Maar ik bedoelde eigenlijk of ik die maat enveloppen ook gewoon bij het postkantoor kan kopen, of dat het erg afwijkende maten zijn.
Vierkante enveloppen zijn niet overal te krijgen. De witte variant wil je nog wel eens tegenkomen maar gekleurde varianten zijn moeilijker te krijgen. Let er wel op wat de afmeting van je kaart is. Is de afmeting van je kaart ook 15 x 15, dan heb je niets aan een envelop van 15 x 15. De envelop moet altijd iets groter zijn dan de kaart. Voor een kaart 15 x 15 heb je al snel enveloppen nodig van 16 x 16. Ik heb dit zelf meegemaakt bij de uitnodigingen voor m'n bruiloft. Ik moest toen nieuwe enveloppen kopen in maat 16 x 16.
Je hebt inderdaad een vierkante envelop nodig. Voor de kaart van 12,5x12,5 cm heb je een envelop nodig van 13x13, voor de kaart van 15x15 heb je een envelop nodig van 16x16. Qua vierkante enveloppen zijn beide veel voorkomend, zijn allebei zowat de standaardgrootte in vierkant. Ik weet natuurlijk niet wat het postkantoor bij jullie verkoopt, maar je kan ook eens bij vb. Pipoos gaan kijken. Daar hebben ze die maten van envelop in heel veel kleuren. Prijs weet ik niet. Misschien is er ook nog een andere winkel waar ze veel papierwaren verkopen?