Nee hoor, ik ben ben het juist helemaal eens met het advies van het WHO, in mijn ogen een instantie die meer verstand van zaken heeft dan het cb.
Die discussie wilde ik ook niet aangaan. Ik had een andere zin van jou gequote. Maar ik begrijp dat je daar geen antwoord op kan geven
Ik sluit me volledig aan bij manuela. wb voeden vanaf 6 maanden. Maarja dat is mijn mening. Voor de meiden die in mijn ogen wat fel reageren op de reactie van manuela... Jullie gaan ook niet zeggen dat manuela gelijk heeft, natuurlijk niet want jullie doen het zelf ook al bijvoeden. Sommige van de meiden die hier reageren zie ik in andere topics afgeven op het CB, maar als het CB dan zegt dat je mag bijvoeden vanaf 4 maanden hebben ze wel ineens gelijk? Het gaat niet om wie hier gelijk heeft, de een vind dit en de ander vind dat. @TS Ik heb elk groente en fuithapje in het begin zelf gemaakt. Hoe je het beste kunt beginnen is minimaal 3 dagen achter elkaar een paar hapjes groente geven. Ik weet niet of je BV of KV geeft, de groente een beetje mengen met melk is ook heel fijn, het wordt dan ook wat papperig en toch een herkenbare smaak. Als je dat dan een paar dagen hebt gedaan, dan weet je direct of je kindje een reactie geeft op de voeding. Dan begin je rustig aan met een andere groentesoort. en na een aantal weken begin je met fuit. Het handigst is als je pas groente en fruit gaat samenvoegen als ze elk soort groente en fruit van de combi al eens hebben gehad. zo leert je kindje elke smaak afzonderlijk. Een heel fijn kookboek is opperdepop van de albert heijn.
Nee idd, als ik zou denken dat ze gelijk had was ik nog niet begonnen met bijvoeden En ik weet ook wel dat t CB ook niet altijd even goede adviezen geeft, en het ene CB het andere niet is. Maar je kan me niet wijsmaken dat ze dingen adviseren die de gezondheid van je kindje schaden. precies
Inderdaad geadviseerd wordt vanaf 6 maand ivm rijping darmen en bij allergieen in de familie. Ook met borstvoeding wordt geadviseerd te wachten tot 6 maand, omdat de productie ineens kan terug lopen. Je kan beter de borst vaker aanbieden als hij meer honger heeft, alsdus het CB... Maar goed, dat is je vraag natuurlijk niet Kan je niet voorzichtig met fruithapje beginnen (=tussendoortje, vervangt geen voeding) en dan bij 5/6 maand de groentehap (vervangt wel een voeding) erbij? Wij hebben gewacht tot 6 maand, reden zoals hierboven, in principe hebben ze het eerder ook nog niet nodig. Maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk (mijn mannetje had in ieder geval genoeg aan de borst) Succes!
@manuela 79 Jij vat mijn reactie iets te persoonlijk op denk ik, want zo is het in ieder geval niet bedoelt, met gezever bedoel ik simpelweg dat het elke keer terug moet komen dat fabrikanten als olvarit maar 1 ding voorop hebben staan en dat is het zoveel mogelijk verkopen van potjes voeding, en dat ze voorbij zouden gaan aan de gezondheid van kinderen evenals dat cbs en ka hier aan voorbij zouden gaan want daar komt het kort gezegd op neer elke keer weer, en nu was mijn reactie naar jou toe toevallig maar die is meer bedoelt in het algemene en als reactie op hen die telkens weer met die mening komen die nergens op gebaseerd is. Het zijn inderdaad geen filantropische instellingen en er is ook niemand die dat beweert ik zeer zeker niet, maar ik vindt het gewoon gezever, nogmaals dat men (jij en anderen die niks met bijvoeding voor 6 mnd te maken willen hebben en of potjes willen geven) altijd maar hoog van de toren blaast alsof je je kindje half vergiftigd door het vanaf 4 mnd ander voedsel dan bv of fv te geven. Ik vindt het inderdaad onzin,nonsens.wartaal als iemand klakkeloos dergelijke uitspraken doet zonder ook maar enige argumenten, of bewijzen waaruit een en ander blijkt dat fabrikanten voorbij zouden gaan aan de gezondheid van onze kinderen kunnen overleggen. En ik sta wel degelijk open voor de meningen van andere hoor maar ik vindt dat je dan wel met argumenten moet komen en niet zomaar iets roepen zoals vele doen. Jij geeft je mening, maar een argument waarmee je je mening onderbouwt kun je niet geven. Jij zegt ze hebben maar 1 belang en dat is het zoveel mogelijk verkopen van potjes, dan vraag ik waar maak je dat uit op, waar heb je dat gelezen, waar komt dat vandaan, heeft iemand dat onderzocht dat je dat weet, denkt of what ever? Nee, simpelweg nee. Zou ik argumenten lezen waaruit zou blijken dat het gewoonweg slecht is om je kindje vanaf 4 mnd bijvoeding te geven zoals vele andere willen doen geloven en dat zij (olvarit) maar 1 belang hebben en dat is het zoveel mogelijk verkopen van potjes voeding zou ik wel degelijk mijn mening hierover bijstellen hoor, maar er is tot nog toe niemand die hier werkelijk iets zinnigs over kan zeggen, het meest onzinnige dat ik kortgeleden heb gelezen is dat iemand van het forum vertelde dat haar vriendin bij Nutrilon werkte en dat zij het van haar had gehoord, ja duh, zo lust ik ze ook wel hoor,daarmee onderbouw je inderdaad je mening wel Maar bij deze in ieder geval sorry als je mijn reactie persoonlijk opvatte, zo was die niet bedoelt, hij was meer in het algemene bedoelt zo van wie de schoen past trekke hem aan, en verder verschillen wij hierin gewoon van mening niks meer niks minder
Pffff.... wel of niet goed... ik at met drie maanden al met de pot mee?! Ben er toch ook goed uitgekomen.... Gewoon doen wat je het beste lijkt.... of je volgt het CB of de regeltjes van het WHO of gewoon lekker je eigen regeltjes....... oh en ik ben heeeeel slecht want heb mn zoontje vanavond worteltjes gegeven.....
Als eerste wil ik zeggen dat ik geen ruzie zoek of wat dan ook. Laat dat alsjeblieft duidelijk zijn. Ik ben zelf begonnen met bijvoeden met zes maanden. Waarom? Ja, ik ben eerder geneigd het WHO te geloven dan het consultatiebureau. Dit omdat het consultatiebureau er bekend om staat erg tegenstrijdige adviezen te geven op allerlei gebieden. En dan daarbij, hoeveel babietjes hebben last van krampjes? Het merendeel. Waarom? Omdat de darmpjes niet genoeg hebben aan negen maanden in de buik. Wanneer zijn de krampjes over het algemeen weg? Met vier maanden. Waarom zou je ze dan gelijk gaan belasten met allerlei andere voedingsmiddelen dan melk? Ze groeien juist op die melk, een hapje fruit of groente voegt dan nog niets toe. Een kindje heeft dan nog alleen calorieën nodig, en hiervan zitten er meer in melk dan in welke bijvoeding dan ook. Waarom dan toch beginnen met vier maanden, of soms nog wel jonger? Omdat Nutricia dit zegt of Bambix? Heb je dan meer vertrouwen in een profit-fabrikant dan in een non-profit instelling? Natuurlijk zal niet ieder kind slecht reageren op vroege bijvoeding, maar waarom het risico nemen?
@Yake, Ik maar misschien jij wel, ken werkelijk waar geen enkele ouder die zijn of haar kind is gaan bijvoeden omdat Nutricia of Bambix dit gezegd zou hebben. Ik ben gaan bijvoeden omdat ik vanuit mijn opvoeding niet anders weet en ik kijken naar de afgelopen 20 jaar wel een beetje zat wordt van al die onderzoeken die later (zeg 20 jr) weer volledig anders zijn ik mijn broers en zus en de rest van mijn familie zijn er niks slechter van geworden, evenmin als alle andere mensen die ik ken uit mijn omgeving, niet dat ik daarmee wil zeggen dat alles van vroeger goed was tuurlijk niet er zijn nu dingen bekend die we toen niet wisten, maar nu wordt er gedaan alsof de voeding zoals die vroeger gegeven werden bijna ronduit slecht was en dat is het verre van vindt ik persoonlijk. zo blijkt ook wel uit een onderzoek kortgeleden waarin ze adviseren om vanaf 4 mnd koemelk te gaan geven ivm vermindering van allergieën want het moge duidelijk zijn dat de allergieën wel de kop op zijn gaan steken de laatste tientallen jaren, waarmee je volgens mij wel de conclusie ergens kunt stellen dat het zo lang mogelijk uitstellen van voeding toch ergens wel degelijk allergieën verwekken, maar goed dat is gewoonweg mijn idee dat ik daaruit op maak en wel eens lees van kleinschalige onderzoeken hierover. Je begint simpelweg eerder met bijvoeding omdat je kindje het nodig hebt, en wie kan dat beter bepalen dan de ouder desnoods in samenspraak met de ha of ka maar die zijn volgens veel ouders hier vaak niet kundig genoeg nou dat vindt ik dan weer het andere uiterste, vele hier, leven volgens de schriften van het WHO en een site als bv.com oftewel eigenaar Stefan Kleintjes, nou ja ik kijk meer naar de ervaringen van mezelf, mijn ouders en omgeving en tja kijkend naar mijn eigen kinderen (nu 3) kan ik niet anders zeggen dan dat ik het goed gedaan heb
Jammer dat het weer is uitgelopen op een dicussie of het wel of niet goed is om te beginnen met bijvoeden op 4 maanden. Maar goed. Wij zijn begonnen bij 5,5 maanden met bijvoeden ondanks dat het CB aangaf dat het al vanaf 4 maanden mocht. Ik denk dat je als ouder het toch beter weet en je moet doen waar jij en je kindje je het beste bij voelen. We zijn begonnen met het geven van fruit, zowel uit een potje als vers gemaakt (peer en banaan) maar geen van beide vond ze echt lekker en verder dan twee lepeltjes kwam ik niet. Groente (worteltjes) vindt ze lekkerder maar volgens mij alleen maar omdat het warm is en ze dat gewoon fijner vindt. Dus dat is een tip, maakt het lekker warm. Verder vind ik het bovenstaande schema wel redelijk als je kindje lekker hapt waarom niet, de 4+ maanden potjes zijn niet zo groot. Genoeg kindjes in mijn omgeving eten met tussen de 5 en 6 maanden een heel potje (klein potje) lekker leeg. Dit is ongeveer ons schema 8.00 fles van 210 + 7 schepjes als ze tussendoor wakker wordt probeer ik wat fruit 12.00 fles van 210 + 7 schepjes als ze tussendoor wakker wordt geef ik wat diksap 16.00 fles van 210 + 7 schepjes 17.30 groente hapje (nu ongeveer een half 4 maanden potje) 19.00 fles van 210 + 7 schepjes Wij geven nog geen nutrix of iets dergelijks in de fles maar dat is meer omdat wij niet het idee hebben dat ze dat nodig heeft. Ze doet het goed op alleen melk en we willen niet te veel in een keer wijzigen. Ook ons CB had liever dat we groente en fruit gaven dan de flessen zwaarder maken met nutrix. Wel heeft het CB ons van de week aangegeven dat als ze een heel potje groente eet we eventueel een fles mogen laten vallen. Maar ik denk dat ik eerder de laatste 2 flessen wat verminder dan dat ik er een laat vallen. Pas als ze ook wat meer fruit en eventueel brood of rijstcracker of zo kan eten met wat meer diksap denk ik dat ik de fles van 16 uur laat vervallen en de groente wat eerder doe.
Mamatje24: Heel veel ouders beginnen al zo vroeg met bijvoeding, omdat op de potjes staat dat het voor 4 maanden is. Dat wordt dus gezegd door de fabrikanten, en daar wordt blijkbaar dus naar geluisterd. Ik heb niet gezegd dat het het voor ieder kindje barslecht is om te beginnen met 4 maanden of jonger, zoals jij met 2.5 maand. Het is alleen niet slim in verband met de onrijpe darmpjes. Dat het toevallig goed is gegaan bij Zoë of bij je andere kinderen betekent niet dat het goed is voor een ieder ander kind. Je hebt gewoon geluk gehad.
De reden dat men eerder of vroeg begint met bijvoeding zal ongetwijfeld voor vele andere redenen hebben, ik heb als reden dat ik vroeger ook al heel snel (6 wkn) andere dingen erbij kreeg dan alleen maar de melk. En ik kijk heus wel naar bepaalde onderzoeken, maar er zijn gewoon onderzoeken waar ik niets mee heb, of waar ik over twijfel, dat is mijn goed recht, zeker als ik terug kijk op hoe het er vroeger aan toe ging en hoe het nu is, als je het nu bekijkt mag je eigenlijk bijna niets meer, maar het stomme is het lijkt wel of de allergieën in tegenstelling tot vroeger steeds meer en meer worden en dat wordt ook ondersteund door onderzoek hierover. In hoeverre dat met de voeding te maken heeft is nog onduidelijk maar ik voel meer met de mening van een onderzoeker die stelt dat het beter is je kinderen vroeg gewone melk te geven en al eerder met bijvoeding dan 6-9 maanden omdat ik daarbij ook kijk naar mijn eigen achtergrond, en hoe ik mijn kinderen tot nog toe heb opgevoed, dan dat ik volledig om zou draaien om een WHO die soms dingen adviseren die of allang al achterhaald zijn of dateren van pakweg 20-30 jaar terug. Dus nee ik luister niet naar de fabrikanten, maar wel naar mijn moeder en mijn (moeder)gevoel. En dat het bij mijn kinderen goed is gegaan is geen geluk geweest hoor zeker niet als je kijkt bij hoeveel kinderen het niet goed gaat is het eerder andersom en heb je pech als het verkeerd gaat, tis maar net van welke kant af je het bekijkt
hoi hoi meis ! wij zijn hier begonnen met bijvoeden toen bryan ong 3,5 maand was we zijn begonnen met groente .... spersibonen , waarnaar wortel volgde , toen hij dat goed at , hebben we fruit geprobeerd ... alles gaat prima al snel waren we achter het feit dat bryan niet tegen peer kan , krijst alles bij elkaar , krampen van voor naar achter en terug ... dus ... dat krijgt hij niet meer .... de rest gaat geweldig gevolgd door hele potjes .... volg je eigen gevoel , jou gevoel verteld je wel of je kindje er aan toe is ! begin langzaam.... en bouw het rustig op ! ------------------------------------------------------------------------------------ over de rest ..... jammer hoor dat we weeeeeeer die discussie voeren , daar vraagd de ts niet om !
jemig wat een gedoe om bijvoeding zeg! Het WHO geeft toch niet voor niets zo'n advies. Doe er iets mee, of niet. Maar ga niet goed praten dat je voor 6 maand begint, want het is nergens voor nodig, tenzij je dat advies van een arts hebt gekregen. En die fabrikanten, je gelooft toch niet dat zij valide infomatie geven? Er bestaat een artikel waarin een arts beweert dat FV net zo goed als BV is, maar die arts staat op de loonlijst van nutrucia! Ik trek dan gewoon mijn eigen conclusies, al heeft mijn kind wel FV gehad na 6 weken. Ik ga niet doen alsof FV niet onderdoet voor BV, want dat is niet zo. Net zo goed dat het beter is om tot 6 maand te wachten met bijvoeden.
Guppie,niet iedereen leeft volgens de regels of adviezen van het WHO want even verder kijken leert dat zij ook zij vele adviezen geven die zij baseren op verouderde onderzoeken, daar gaat het ook niet om. Iedereen heeft zijn eigen redenen om wel of niet eerder te beginnen met bijvoeding, en ongeacht welke reden dat ook is, is dat ieders verantwoordelijkheid maar er wordt soms wel gedaan alsof je een doodzonde begaat zeg, en dat is het verre van. Het is gewoon goed dat die potjes er zijn heel simpel. Pieter Sauer kan dan wel op de loonlijst van Nutricia staan maar jeetje zeg als je op basis daarvan in het leven je conclusie moet trekken Denk je nou echt dat een vooraanstaand kinderarts als hij die 30 jaar ervaring heeft zijn goede naam te grabbel gooit door iets uit te spreken dat kant noch wal zou slaan? Denk het niet. Die heeft echt alles wel heel goed doorgenomen en onderzocht voor hij die uitspraak zou doen waarvan hij wist dat hij de hele bv wereld over zich heen zou krijgen hoor. Ik geloof best wel dat bv beter is dan fv maar of dat nu met alle verbeterde voedingen nog zo is weet ik niet, of dat over 20 jaar zo zal zijn betwijfel ik er wordt nu al gesproken over die gifstoffen in borstvoeding maar die zijn nog steeds niet zo hoog dat het geven van bv zou worden afgeraden, maar niemand kan zeggen hoe dat over pakweg 20 jaar is en ik vindt dat mijn ouders het ontzettend goed gedaan hebben wat betreft voeding en opvoeding, waarom zou ik dat dan gaan veranderen, omdat een of andere instelling dat zegt? Een instelling die negatief staat tegenover alles wat zogezegd kuntsvoeding is? Zelfde als de site bv.com van Stefan kleintjes prima dat je daar als moeder zijnde naar wilt leven maar niet iedereen heeft daar iets mee, en iedereen moet het gewoon doen zoals het voor hem of haar goed uitkomt, maar dat mag hier gewoonweg niet want of je doet het volgens de regels van hen die leven naar de adviezen van instellingen of je doet het fout, want daar komt het soms wel op neer. En dat vindt ik gewoon ontzettend jammer.
Och, uiteraard moet borstvoeding versus flesvoeding ook nog even erbij komen he...whehe mens in godsnaam. Je wilt t zeker niet horen, maar mijn gyn, die een echte ouwe rot in t vak is zei zelf dat die borstvoedingsmafia totale onzin roept en dat we niet in een derdewereld land leven waar ze slechte dingen produceren, dus dat kunstvoeding helemaal niet onder doet, het is gewoon een andere keuze. Maargoed, je denkt vast dat hij ook betaald word door fabrikanten he
Een ouwe rot in het vak.... in de jaren '60 en '70 werd juist flesvoeding geadvsieerd, daar zijn ze nu van aan het terugkomen. Dus niet zo gek dat een ouwe rot zoiets zegt. Verder ga ik eens even niet op de discussie in .