Jippie consultatiebureau:)

Discussion in 'Borstvoeding' started by Saar22, Jan 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik was vandaag op het consultatiebureau bij de verpleegkundige. Bij het zien van de groeicurve zei ze: dit is nou echt typisch een borstvoedingskindje. Ze buigt zo mooi af en gaat mooi naar het gemiddelde toe. We praatten nog even door over de borstvoeding en toen vertelde ik haar over de groeicurve van WHO. Zegt ze: ik snap echt niet waarom we die hier niet kunnen gebruiken. Dat vind ik toch zo raar. over het aantal voedingen zei ze ook: ach maakt niet uit joh, je weet toch niet hoeveel ze drinkt.

Nou ja even delen. Zo kan het dus ook. De arts is overigens weer een ander verhaal maar goed.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Is inderdaad een heel ander verhaal. Hier op ons CB gaat het ook zo, gelukkig. Mijn dochter is licht en fijntjes maar volgt keurig haar lijn.

Ik vind het wel grappig, op het spreekuur komen ook altijd andere baby's en de laatste keer was mijn meisje (bijna 9 maanden) net gewogen, 7100 gram. We zaten te wachten tot we bij de dokter mochten komen en in de tussentijd werd een andere baby gewogen, ik hoorde de vrijwilligster zeggen: "7 kilo 200 gram..", en die was 4 maanden.

Hoe die groei toch enorm kan verschillen, en hoe niets (behalve echt extreme gevallen) tot onrust hoeft te leiden.

3. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    kijk! dat is leuk! hier gelukkig ook nog geen gekke dingen mbt de borstvoeding meegemaakt. mijn dochter zit juist helemaal bovenin de curve en daar wordt (na de vraag borst of fles) ook absoluut niet moeilijk over gedaan, ze volgt gewoon keurig haar eigen lijntje. Ze is vandaag gewogen en ze weegt 11,5 kg :D (morgen 9 maanden :))

4. Smikkel

Smikkel Actief lid

Mar 25, 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook een positief cb.
    Ze zeuren nooit over het aantal (nacht)voedingen en vinden het juist goed dat ik nog altijd borstvoeding geef.
    Over haar groei ook nooit commentaar, gaat keurig met het lijntje mee, hoewel ze vrij fijntjes is (7 kg bij 8 mnd)

5. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier ook een positief cb :D

6. Bloem2

Bloem2 Niet meer actief

*Like* :D

Hier gelukkig ook positieve ervaringen met het cb!

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Goed zeg!! :) :) :)

8. reinespa

reinespa Actief lid

Sep 5, 2012
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Valt dus eigenlijk wel mee, met de cb's? Misschien meer iets van vroeger? Toen het aantal bv gevoede kinderen een stuk lager was?

9. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    nou ik lees hier op t forum wel heeeeeele stomme en zeeeeer borstvoedingsonvriendelijke adviezen! maar ik denk dat die voornamelijk de onzekere (slecht ingelezen?) moeders treffen.... want ik zou zo'n advies meteen volledig in de wind slaan maar iemand die minder stevig in zn schoenen staat volgt dat dan toch op want 'ze zullen er wel verstand van hebben' en raken dan vaak in de problemen en stoppen onnodig met bv.... en dát vind ik wel kwalijk!

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik heb het hier met de arts eens over die WHO-curves gehad en ze ook laten zien (had op mijn telefoon meteen de meting ingevuld :D ); ze heeft er wel verstand van, herkende sowieso op de cb-curve ook het typische bv-groeien (en 'afbuigen') van mijn dochter, maar die WHO-curve liet dat nog mooier zien, ze volgt daar echt een mooi lijntje ipv 'ineens' af te buigen naar het gemiddelde. Ze ging die corve iig ook aanraden aan andere bv-moeders! Ben vergeten te vragen waarom ze op het cb niet werken met die curves voor bv-kindjes, snap echt niet wat daar moeilijk aan is? Kan me namelijk voorstellen dat er best wat cb's en ouders zijn die zich zorgen maken als ze ineens zien dat het kindje af begint te buigen, terwijl dat op de bv-curve dus juist heel normaal is.

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0

Dus je vindt het kwalijk dat vrouwen doe voor de eerste keer moeder zijn even met hun mond vol tanden staan als het cb zegt dat ze maar kv mier bijvoeden omdat de curve iets stagneert? Sorry maar heb zowat alles gelezen op internet maar stond toch ff mooi te kijken met een brok in m'n keel omdat ze kv aanraadde omdat mijn melk niet genoeg/voedzaam was.. Uiteindelijk niks met advies gedaan en gewoon extra aangelegd (en kind groeit als kool) maar vond het toch een zeer kwalijk advies. Kreeg ook nog ongevraagd advies erbij dat met een flesje kv ze waarschijnlijk ook zou doorslapen en dat dat waarschijnlijk ook beter voor mijzelf was!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je nog zoveel kunt inlezen, als je voor de tweede keer alleen bij het cb bent en er wordt je zoiets gezegd ga je toch een momentje aan jezelf twijfelen (gelukkig bij thuiskomst had manlief me snel weer met beide benen op de grond gezet)

12. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    ja, ik vind het heel kwalijk van het CB dat ze zo'n advies geven!! zo bedoel ik het! ik kan me heel goed voorstellen dat je op zo'n moment even gaat wankelen en aan jezelf gaat twijfelen, dat zou ik zelf ook hebben. maar gelukkig sta jij wél stevig genoeg in je schoenen om te beseffen dat het niet aan je voeding ligt en het probeert op een andere manier aan te pakken. De artsen bij het CB hebben over het algemeen gewoon te weinig kennis van bv en geven daarom heel regelmatig verkeerd advies mbt bv en dát vind ik inderdaad kwalijk ja!

dus nee, ik neem het niet de jonge moeders kwalijk dat ze zo'n advies opvolgen, ik het het CB kwalijk dat ze zo'n advies geven!

13. I love my baby

I love my baby Niet meer actief

hier helaas slechte adviezen van cb, huisarts én schoonmoeder! wat word je daar onzeker van! baby groeit te snel, te langzaam en 20 andere redenen waarom ik zou moeten stoppen. Maar gelukkig altijd doorgezet totdat zl zelf niet meer wilde ;) En dat ga ik bij de tweede ook doen, wat iedereen ook zegt!:p

14. dekilene

dekilene Niet meer actief

het cb adviseerde hier vanaf 10 maand ongeveer hem te laten wennen aan koemelk? pffff

15. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn cb heeft een eigen lactatiekundige in dienst die je gratis in kan schakelen.
    Dat noem ik nog eens top! :)

16. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

Sep 21, 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een eigen lactatiedeskundige! Dat is fijn dan kan je je vragen kwijt. Wij hebben en verpleegkundige die zelf bv heeft gegeven dus wel aardig wat kennis en ervaring. Maar laatst zei ze wel over mijn zoon van twee maanden bij de geboorte al 9 pond, dat ik meer om de 4 uur moest aanhouden.
    Ze adviseert hem tussendoor een speen te geven maar die wil hij wel maar als hij honger heeft en zn handen opgegeten zijn tot zn ellebogen en alleenasr huilt van de honger krijgt hij gewoon bv. Ze vind hem te zwaar maar hij is ook groot en volgt op de whmo curve ook netjes zn lijn. Hij weegt nu 6770gr.
    meer mensen ervaring met erg hard groeiende kindjes? En toch maakt het onzeker.

17. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn kindje groeit tussen de 400 en 500 gram per week. Werd daar door de reactie van de verpleegkundige van het cb ook wel onzeker van en zij adviseerde 1 borst maar de arts van het cb was er wel relaxed over en kan gewoon de 2e ook aanbieden (wat de lk ook adviseerde).
    Ik laat me vooral onzeker maken door wisselende adviezen. Haar groei zit me niet dwars, je ziet vaker dat bv kindjes eerst wat harder gaan qua groei.

18. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij hongersignalen krijgt ze hoe dan ook de borst trouwens! Speentje alleen bij onrust die niet door 'honger' komt.

19. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier groeide ze eerst 500-600 gram per week en zat met haar curve tegen de bovenste lijn. Nu groeit ze nog 200 gram per maand ofzo en buigt ze af richting de gemiddelde lijn.
    Niet druk om maken dus!

20. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

Sep 21, 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelukkig is het herkenbaar vooral alle verschillende adviezen zijn soms zo verwarrend. Hier krijgt hij een borst per keer en slaapt nu al 2 avonden van 8 tot half 5 dus slaat s nachts zowiezo een voeding over. Op zich is het heerlijk zo lang slapen ik ga ook bijtijds naar bed maar aangezien hij overdag redelijk vaak drinkt zijn mijn borsten s nachts ontregeld ervan dus word wakker met erge stuwing.
    Dan geeft ik hem de minst gestuwde borst aangezien hij al zo gulzig is dat hij zich makkelijk verslikt.
    En de andere kolf ik soepel maar niet leeg voor de vriezer als ik weer ga werken. Hij wil nooit een tweede borst want dan zit hij vol.
    Ik vul op borstvoeding.com de online borstvoedingscurve in mischien wel een leuke tip. Die uit het groeiboekje is gericht op flesvoeding.

Share This Page