Mijn zoontje is 5 en een halve maand oud. Doordat hij de 1e fles op verschillende tijden krijgt wisselt het schema ook. Op zich niet erg, maar ik moet het soms rekken, omdat hij anders te vroeg de laatste fles krijgt. Ik probeer tussen 7.00 uur en 7.30 uur de eerste fles te geven en dan loopt de dag ook goed, maar zoals vanmorgen wilde hij al eerder eten en heb ik hem om 6.15 uur eten gegeven. Heb geen zin om met een huilend kind te zitten. Als hij nu om de 4 uur zou krijgen zou hij om 18.15 uur uitkomen met de laatste fles en dat vind ik te vroeg. Normaal is het tussen 19.00 uur en 19.30 uur. Daarvoor wassen of douchen we hem, dan de laatste fles en slapen. Soms heb ik ook het gevoel dat 4 uur er tussen te lang is, maar als ik hem eerder eten geef komt het allemaal niet uit. Vandaag komt het wel weer redelijk uit we kunnen het nog iets rekken met douchen vanavond dat is meestal geen probleem. Hij krijgt ook al een heel potje fruit en een heel potje groente met een toetje. Als hij maar 45 minuten slaapt dan is hij te lang wakker voor de fles en doe ik hem vaak nog even naar bed en krijgt hij de fles dus later en dan kan er wel 5 uur tussen zitten en dan komt het weer goed. Het liefst wil ik hem eten geven als hij er om vraagt, maar dat gaat dus niet altijd. Hij krijgt 4 flessen van 210+7. Rijstebloem hebben we wel is geprobeerd, maar daar reageerde zijn darmpjes best heftig op, dus daar wil ik tot 6 maand mee wachten. Dit is ongeveer mijn schema: 6.00 uur/7.30 uur: 1e fles 210+7 weer slapen 8.00 uur/9.00 uur: Opstaan, aankleden, spelen 9.30 uur/10.00 uur:fruithapje heel potje vers 10.45 uur/12.30 uur: 2e fles 210+7(ligt er aan of hij nog slaapt voor de fles, er zit dan max 5,5 uur tussen de flessen) Hier tussen wisselt het met wakker en slapen. 15.00 uur/16.00 uur: 3e fles 210+7 Meestal slaapt hij hiertussen nog 45 minuten 17.30 uur/18.00 uur:groente hap heel potje vers+toetje half bekertje 18.30 uur/19.00 uur: Douchen of wassen, pyjama aan 19.00 uur/19.30 uur:4e fles 210+7 Wie heeft er advies voor mij?
Hm, mijn idee is: je kind is geen klokje, d'r hoeft niet perse elke dag even veel tijd tussen de flessen te zitten. Ik zou die eerste fles gewoon geven op het moment dat je kind er om vraagt en de rest van de dag gewoon op een moment dat jou of je kind goed uitkomt. Kinderen weten zelf vaak erg goed wanneer ze honger of slaap hebben, dus dat zie je dan aan je kind ook wel.
Als ik hem ga voeden als hij dat wil dan kom ik of op 5 flessen uit of de laatste fles veels te vroeg. Hij slaapt ook zo wisselend en vind het aan de ene kant ook zielig om hem wakker te maken.
Misschien als hij wat vroeg uitkomt op zijn flessen een flesje diksap geven? (met het groente hapje en toetje) Misschien dat hij dan wat later uit komt. Diksap mogen ze hebben v.a. 4 maanden dus dat kan je proberen.
Vandaag loopt het erg lekker. 7.00 uur:1e fles weer slapen 8.15 uur:wakker aankleden 9.45 uur:fruit 10.00 uur: weer naar bed 10.50 uur:weer wakker 11.15 uur:2e fles 13.00 uur: slapen 15.15 uur:weer wakker 15.30 uur:3e fles 18.00 uur:groente+toetje 19.30 uur:4e fles en naar bed.
Is toch niet erg als hij de ene dag meer drinkt als de andere? Zelf eet je de ene dag toch ook meer dan de andere? Belangrijkste is dat je kind tevreden is!
Tamtam, het zit em niet in de liters als wel in de hoeveelheid schepjes. Je mag dus altijd nog een flesje met 2 scheppen geven. (max 30 op een dag). Misschien een idee als hij zo vroeg komt een flesje van 180+6 te geven. Als je dan uitkomt op 5x180+6 is dat prima. Mijn meisje is nog niet zo oud, maar krijgt 4 flessen van 180+6 en niets erbij en dat gaat prima. (bij ons dan he )
Doordat hij wisselt slaapt weet ik eigenlijk nooit van te voren hoe het met de flessen loopt. Als hij ineens langer slaapt komt het weer niet uit. Als ik dan 5 flessen zou doen zou er bijvoorbeeld maar 2 uur tussen zitten of de 5e fles komt veels te laat uit. Lijkt me ook niet echt handig om weer naar 5 flessen te gaan terwijl hij ook 4 flessen kan. Vandaag geen probleem gelukkig, want hij heeft de eerste om 7.30 uur gehad en gelukkig komt hij niet vaak meer heel vroeg.
Ik zou je schema gewoon helemaal laten varen en kijken naar wanneer je zoontje wil eten en slapen. Als hij een keertje wat eerder 's avonds uitkomt is dat toch niet zo erg? Ik heb het zelf ook wel eens gehad dat ze 's middags heel lang had geslapen waardoor haar (eigen) schema iets anders verliep en ik aan het begin van de avond vroeger uitkwam. Ik heb het gewoon zo gelaten en ben zelf eerder naar bed gegaan omdat ik dacht dat ze dan ook wel eerder zou komen. Niet dus De volgende dag pakte ze haar "normale" schema gewoon weer op. Als je het gewoon even helemaal los laat, zal je misschien zien dat hij ook vastere slaap tijden krijgt (en dus vastere eet tijden). Succes!
Je kind kan nog geen klokkijken, en geeft gewoon aan wanneer hij honger heeft en wanneer hij slaap heeft. Het is veel handiger om zelf ook niet meer op de klok te kijken, maar gewoon naar je kind te kijken.
Misschien moet ik het wel proberen los te laten, maar vind het wel moeilijk. Sommige mensen in mijn omgeving zeggen dat het beter is om een vast schema te hebben, dus dat probeer ik soms ook wel met als gevolg dat ik hem dan soms moet wakker maken. Elke keer een wisselend ritme lijkt me ook niet goed dan weet hij ook niet hoe de dag loopt. Vanmorgen was hij weer iets eerder om 6.30 uur de fles gegeven. Hij ligt nu te slapen vanaf 9.30 uur, dus nu trekt het zich wel weer recht. Maak me soms te druk om niks Hij is de laatste avonden wel van slag. Huilend wakker worden en bijna niet te troosten, maar ik denk dat dat het sprongetje is of tandjes die er aan komen.
Wij hebben het hier echt helemaal losgelaten en onze dochter geeft gewoon prima aan wat ze wanneer wil. Na een aantal weken gooit ze het weer helemaal om en gaan we gewoon mee in haar nieuwe schema. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar misschien vind je zoontje jouw schema wel helemaal niet zo prettig en is hij daarom huilerig....? Ik ben natuurlijk ook helemaal geen deskundige op dit gebied, maar als ik in de afgelopen 5 maanden iets heb geleerd is het wel om vooral naar mijn dochter te kijken (en naar mijn eigen gevoel te luisteren). Andere mensen weten het allemaal zo goed.... maar intussen is zit jij met een zoontje dat van slag is... Succes!