bij rtl nieuws werd dat verteld nav succesvolle emdr behandeling. Hoe werkt dit mechanisme dat je na trauma grotere kans hebt op nog een trauma? Waarom komen vrouwen vaak in relatie met mishandelende partner na mishandeling in kindertijd evenzo met seksueel misbruik? Vraag ik mij echt af..
Volgens mij werd er bedoeld dat je een grotere kans hebt om opnieuw een stress-stoornis te ontwikkelen, als je die eenmaal hebt gehad.
Dit heeft te maken dat het bekende veilig voelt, ook al is dat bekende niet veilig. wanneer een kind te maken heeft gehad met mishandeling door ouders, is dit, hoe triest ook. een bekende situatie. Want de ouders en de thuissituatie zijn bekend voor het kind. en dus, ook al is het mishandeling, is het bekend voor het kind. daarom is het ook zo moeilijk om mensen uit dit soort situaties te plaatsen en vervallen ze vaakt weer in mishandelende partners.
Gevoelens van eigenwaarde. Als je als kind leert dat je niet meer waard bent en niet beter verdient neem je dat mee in je volwassene relaties. Het bevestigd het zelfbeeld wat je al had, en dat is bekend en dus vertrouwd.
Ik denk omdat je brein daar mee vatbaarder voor is.. Ik heb zelf last van PTSS en na mijn intiele trauma heb ik geen kans gehad om het te verwerken, alles daarna kwam zwaarder aan en had ik misschien niet eens als traumatiserend ervaren. Ik begon daarom veel tegen alles aan te schoppen omdat ik mij verstikt voelden. Achteraf kan ik pas zien dat dat alles kwam omdat ik geen hulp heb gehad om mijn trauma te verwerken. Waarom iemand in zo een situatie makkelijker een mishandelende partner krijgt lijkt mij niet door dat het een "veilige" situatie is waar men herkenning in zoekt. Eerder omdat het brein zo overwerkt is waardoor iemand te makkelijk overziet dat hoe die persoon de getraumatiseerde persoon behandeld fout is. Ik ben zelf ook herhaaldelijk aangerand een paar jaar naar mijn eerste trauma die compleet los stond van misbruik en ik zag in die tijd ook niet dat hij 100% fout zat. Het is vooral dat de persoon die fout zit misbruik maakt van de trauma patient omdat die nou eenmaal vulnerable is en dus makkelijk te bespelen, makkelijk te manipuleren ect. Iemand die geen trauma('s) te verwerken heeft, kan makkelijker inzien dat hoe die persoon fout bezig en zich daarvan los houden.