Ik stel m'n vraag nog een keer, eerder was deze topic gesloten en stelde ik hem in de topic "gezondheid" maar daar heb ik geen antwoord gevonden (die vraag kan dus gesloten worden daar): Ik woon in het buitenland en m'n HA heeft buiten foliumzuur, ook jodium voorgeschreven - YODURO POTÁSICO in tabletjes van 200mg. Ze zei dat dat nieuw is en dat ik dat elke dag moet innemen de hele zwangerschap lang en zelfs ook na de bevalling tijdens de borstvoeding. Ik heb nog geen onderzoek of bloedanalyse gehad, dit zijn "voorzorgspillen". Ik heb hier nog nooit van gehoord en zou het fijn vinden een soort van 2nd opinion horen van jullie. Kan het kwaad als je veel jodium binnen krijgt bij gezond en gevarieerd eten (veel bio en volkorenproducten, noten, eieren, vlees, vis, zout met jodium, etc.)? Of is het tegenwoordig moeilijk binnen te krijgen? Ik neem aan dat het goed is voor de schildklier ed, maar ik heb helemaal geen problemen met m'n schildklier ben ook een beetje bang om te veel binnen te krijgen?
Hoi Anneke, he tis mij niet bekend dat er preventief jodium wordt voorgeschreven. Tenzij het een nieuw onderzoek is geweest, kun je naar mijn idee volstaan met een vitamine preparaatje speciaal voor zwangere vrouwen. Maar wanneer je geoznd en gevarieerd eet, kom je ook aan je dagelijkse benodigde vitamines en mineralen en voedingsstoffen. Je kunt eens aan haar vragen of er een wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Groetjes Brigitte
Dank je wel voor je antwoord Brigitte! Het schijnt idd zo te zijn dat er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan en dat het oa geestelijke achterstand maar ook hiperactiviteit bij babies kan voorkomen. Verder zeggen ze dat de schildklier zelf de opname van jodium regelt al naargelang de inname en dat je er niet zo makkelijk teveel van kan binnenkrijgen? Het is iets recents en hier (Spanje) krijgt sinds anderhalf jaar elke zwangere 200µg jodium per dag voorgeschreven, standaard. Ik sla de dosis toch over als ik vis of schaaldieren heb gegeten voor de zekerheid, ik gebruik ook al jodium-verrijkt zout en een vers en evenwichtig dieet van volkorenproducten, eieren, melk, vlees, vis, groenten, fruit, mineraalwater, etc. Bovendien is na m'n laatste miskraam gekeken of ik schildklier problemen heb en dat is niet zo, dus ik neem de dosis maar half/half (hier wordt ook al zo'n hoge dosis foliumzuur voorgeschreven als standaard, dus ik hou maar een slag om de arm). Ik heb net een artikel gevonden dat hierover gaat: http://www.thyroid.org/professionals/pu ... fetal.html