Wat drinken jullie peuters?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luppy, 9 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn zoontje is net 2 en dol op sap. Vooral appelsap, maar eigenlijk alle soorten sap gaan er graag in.
    Nu heeft hij al sinds zijn geboorte hele dunne ontlasting. De eerste 15 maanden dachten we dat dat door de borstvoeding kwam. Daarna kreeg hij geen bv meer, maar de luiers bleven dun en veel. Ik noem het geen diarree, omdat het gewoon altijd zo is. Maar het lijkt er wel op, zeg maar. Ik moet ook minstens 3x per week zijn bed verschonen, bijna elke dag moet ie wel een keer extra onder de douche omdat ie van top tot teen onder de poep zit. Hopeloos, er staat al standaard een emmertje Vanish klaar voor ondergepoepte kleren......

Nu kreeg ik als tip van een vriendin om te stoppen met alle vruchtensap. Maar ja, wat geef ik hem dan? Het is een hele grote drinker, net als mijn man en ik. Melk is hij niet zo dol op (alleen bij het ontbijt), water gaat wel, maar de hele dag water drinken, daar wordt niemand vrolijk van, denk ik. Maar als ik hem geen sap of diksap meer geef, wat blijft er dan nog over? Thee lust ie niet, omdat het warm is. IJsthee wel (niet dat hij dat krijgt, maar hij heeft een keer mijn glas ingepikt en achter elkaar leeggedronken). Maar dat zit weer vol suiker etc........

2. Setteke

Setteke Niet meer actief

Tymen drinkt roosvicee en melk met roosvicee in je melk erin.

Lastig dit. Ik weet het verder ook niet zo goed eigenlijk. Misschien ipv warme thee de thee koud geven?

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Justin drinkt idd thee, het liefst echt lauw en roosvicee, melk en bij uitzondering dubbelfriss met water. Vreemd dat hij zoveel poept zeg.. heb je het nooit aangegeven op het CB? En roosvicee laxo bijvoorbeeld?

4. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Hier ook diarree van de appelsap en diksap. Karavan Cevitam of andere oplos ranja's drinkt Esmee erg veel... Of gewoon een beetje dubbelfris met de helft water erdoor. Of yoghi of chocomel? Dat laatste geef ik nooit ivm calorien.

5. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18
    Veel appelsap werkt inderdaad laxerend, je kan het ook gaan verdunnen met water, dat scheelt al weer (bij alle vruchtensappen)

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Is het dan niet slecht om roosvicee en yoghi (suiker?) of dubbelfris (zoetstoffen?) te geven? Ik dacht dat dat niet mocht, nl.

We hebben het nooit gezegd op het CB, omdat we het eigenlijk heel normaal vonden. Het was altijd al zo. Pas afgelopen zomer, toen we met vrienden weg waren, zeiden zij dat ze het niet normaal vonden dat hij zoveel poept. Sindsdien zijn we niet meer bij het CB geweest, dus ik heb het nog niet aangekaart daar. En hij heeft er verder zelf helemaal geen last van, volgens mij, dus ik heb me er ook nooit zoveel zorgen over gemaakt.

Ik zal morgen wel eens koude thee proberen. Lijkt me zelf niet erg lekker, maar je weet maar nooit. Nog smaakjestips?

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    misschien heeft ie ( net als Erik een tijdje geleden) dat ie te weinig vetten binnen krijgt. Hier is/was de oplossing : elke dag een handje nibbit chips.
    was op advies van het cb :D
    binnen 2 dagen was het over de diarree.

wat Erik drinkt : melk, peutermelk, melk met cacao erin, water ( is ie dol op!)

8. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Hugo heeft eigenlijk ook nog nooit stevige poep gehad. Ik heb er een tijdje geleden naar gegoogled en kwam erachter dat er zoiets bestaat als peuterdiarre. Kinderen voelen zich dan gewoon prima en groeien ook goed, maar hebben dunne/brijige ontlasting.

Om het te verminderen worden daarbij de volgende tips genoemd:
    -Niet teveel drinken (max 1 liter per dag)
    -Niet teveel vruchtensappen (en vooral heldere appelsap is een boosdoener)
    -Voldoende vet eten (dus niet zuinig zijn met margarine op de boterham en volle melkproducten gebruiken)
    -Vezels eten (bruin of volkorenbrood, groente en fruit)

Zet je kind 2 weken op "dieet". Vooral de sappen even skippen van het menu in jouw geval. In plaats daarvan kun je denk ik best even icetea laten drinken (desnoods verdund met water om te zorgen dat ie wat minder suikers binnen krijgt). Wordt het na die 2 weken beter, dan kun je daarna maximaal 1 beker sap per dag geven.

Hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze info. Je kunt zelf natuurlijk ook nog even googlen op peuterdiarree voor achtergrondinfo. Bij ons heeft het goed geholpen

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bedankt. Ik ben gisteravond zelf ook nog achter het bestaan van peuterdiarree gekomen. Dat zal het idd wel zijn.
    We zijn al niet zuinig met vet en witbrood eten we nooit, omdat het een mager scharminkel is. In principe zou dat dus wel goed moeten zitten.

Helaas eet hij vrijwel niets op het moment. Vanochtend was hij zelfs helemaal suffig en kikkerde hij pas weer een beetje op nadat ie een beker melk en daarna nog sinaasappelsap op had. Brood wilde hij niet, ontbijtkoek ook niet. Had ook sinds gistermiddag eigenlijk niets meer gegeten en alleen maar een klein bekertje water gedronken. Zelfs zijn toetje wilde hij niet eten gisteravond......
    Zelf ben ik ook heel gevoelig voor suikertekorten, ik denk dat dat het ook was bij hem vanochtend. Ik heb tegen de oppas gezegd dat ze hem vandaag maar gewoon moet laten eten en drinken wat ie wil, en dat roosvicee ook mag. Ik ga vanmiddag wel even de hulplijn van het cb bellen voor tips, want als hij alleen maar water drinkt en hij eet ook niks, dan krijgt ie dus helemaal niks meer binnen. Lijkt me ook niet zo goed.

10. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    heee.. dat ga ik eens goed onthouden... mijnoudste heeft ook veel last van diarree, en eet behoorlijk vetarm

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    oja en denk eraan : peperkoek is laxerend!
    Heleboel mensen denken dat het stoppend is maar dat is dus niet waar.

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oh, dat kan ik ook maar nooit onthouden. Het zit er zo diep in dat het idd stoppend werkt, en elke keer moet ik er weer over nadenken, haha. Nou ja, hij at 't niet, dus effect heeft het ook niet.

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    vervelend is het he als ze niet willen eten. Ken het.
    Erik is ook een mager manneke en als ie dan ook opeens niks wil eten grrrr
    maak je je zo'n zorgen he.

Misschien komt er een tandje door? Dat is meestal de reden bij Erik dat ie opeens niet meer wil eten of slechter eet.

14. Monique76

Monique76 Niet meer actief

Hoi,

Mijn dochter krijgt van mij vooral roosvicee wel heel dun gemengd. Dus qua suiker valt hem dan wel mee. 's morgens bij het ontbijt yoghurtdrank, 's middags bij de lunch melk en thee lust ze ook. Veel appelsap werkt inderdaad laxerend. Ik drink zelf ook niet graag de hele dag water, dus mijn dochter hoeft dat ook niet, en erg verdunt zal het allemaal wel meevallen.

Groetjes Monique76

15. kyara

kyara Actief lid

21 jul 2008
    151
    155
    43
    Vrouw
    Mijn meisje drinkt veel van de vruchtensappen van Frico, deze zijn vanaf 6 maanden, maar zij vind het heerlijk en daarom krijgt ze het nog. Voordeel is dat het suikervrij is.
    Ze hebben 2 smaakjes en eentje daarvan is met banaan erin.
    Banaan werkt ook stoppend, dus misschien hept dat ook mee.
    Succes

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Kylian drinkt hier voornamelijk dun aangelengde carvam cevitam.
    Als hij sap krijgt kun je dit ook meteen merken aan zijn ontlasting.

In sappen en ander drinken zitten dan weer veel zuren (wat je niet proeft vanwege de zoetigheid) wat weer slecht is voor de tanden (tandcorosie ofzoiets volgens mijn tandarts).
    Het advies daarvoor is dan weer alleen melk, water of gewone thee (dus geen vruchtenthee want daar zit het dan ook weer in).

Van sap dus diaree

Dan zit je nog met alle toegevoegde suikers/zoetstoffen.

Een mannetje dat weigerd water/thee te drinken (dan drinkt hij rustig een paar dagen niet).

Tja dan blijft er weinig over (althans hier).

Eigenlijk is het kiezen tussen de kwade en de minst kwade :rolleyes: ;)

Groetjes Anita

17. eko

eko Actief lid

22 jul 2007
    244
    1
    0
    Gelderland
    ik geef geen vruchtensappen maar doe in een glas water paar theelepels fruithapje (uit een potje), goed roeren, klaar... Het is dus alleen maar gepureerd fruit dat verdund is met water.
    Hier vind hij het heerlijk.

De oudste van mijn drinkt niets anders dan water. Hij neemt zelfs naar school water mee.
    's avonds gaat er een klein bekertje melk met moeite erin.

18. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    sinaasappelsap werkt ook laxerend.
    ik kreeg laatst van een vriendin een flesje slimpie, is suikervrije limonadesiroop.

19. gabje20

gabje20 Bekend lid

20 jan 2006
    597
    0
    0
    haha mijn dochter drinkt alleen dreumesmelk. 3 flessen op een dag. soms een slokje water of ander drinken maar dat is zo goed als niks. Krijg er ook niks in alles al geprobeerd. Beker, fles, rietje ze drinkt gewoon weinig.

Groetjes

20. baard

baard Actief lid

9 jul 2006
    196
    0
    0
    verzorgende
    mijn meisje drinkt sochtens melk en aan het einde van de middag krijgt ze een beker roosvicee opgroeimix siroop.
    als ik haar vruchtensap geef is het gelijk diaree.
    maar ook van brood met pitjes of donker brood.
    daar zijn we bij toeval achter gekomen, als ze dat eet is het paar uur later een drama tot in haar sokken.
    zelfs van 3 theelepens sinas appelsap gaat ze poepen.

Deel Deze Pagina