over een kleine 5 weekjes mag/kan ik niet meer kolven op het werk. Nu vraag ik mij af of ik mijn borsten moet laten wennen voordat ze straks ruim 9 uur niet geleegd worden? Snachts zijn ze het al gewend, zelfs 12 uur, maar dat is anders toch? Overdag lopen ze volgens mij veel sneller vol. We hebben nu ongeveer dit schema: 7.00-8.00 bv 10.00 fruit met bv na 12.00 bv en boterham 15.00 bv 17.00 groenten met bv na 19.00 bv Hij wil trouwens niet altijd bv na avondeten. Na het fruit is het ook maar een paar slokjes. Wat vinden/denken jullie?
Kolfrecht verloopt met 9 maanden toch? Bij de meeste moeders zijn op dat moment je borsten zo flexibel dat ze de schommeling in vraag goed aan kunnen. Ik kolfde altijd al in mijn lunchpauze, omdat ik geen mogelijkheid had om het tijdens het werk te doen en daar ben ik rond 9 maanden mee gestopt, omdat ik er geen zin meer in had en wel weer eens rustig wilde eten en kletsen in de pauze. Dat heeft hier geen enkel probleem opgeleverd. Ik heb m'n vriezervoorraadje nog opgemaakt en sindsdien krijgt mijn zoontje 1 of 2 x overdag een flesje kunstvoeding. In het begin zaten mijn borsten 's avonds na een werkdag wel aardig vol, maar daar heb ik nu ook geen last meer van. Op mijn vrije dagen voed ik nog wel op verzoek en ik geef nog 1 nachtvoeding. Bij de oudste heb ik het ook zo gedaan en daar ben ik zelfs een paar weken later ook nog gestopt met overdag zelf voeden op mijn vrije dagen. Hem heb ik daarna toch nog een halfjaar bv gegeven in de ochtend en avond, zo flexibel was de productie kennelijk op dat moment. Helemaal afbouwen lijkt mij dus niet nodig, tenzij je het zelf graag wilt. Als je erg veel last hebt van volle borsten zou je evt. natuurlijk ook nog in je lunchpauze kunnen gaan kolven in plaats van in de baas zijn tijd. Dat recht kan niemand je afnemen, lijkt me.
Ik denk wel dat je even moet kijken naar hoe je productie is. Bij mij is die, (hier door vermoeidheid) niet zo stabiel als ik van anderen wel hoor, dus ik moet dat echt niet gaan proberen om overdag niet te kolven nu Thirza overdag nog drinkt... Hoe vaak kolf je nu nog op je werk? Is het een mogelijkheid om alleen nog in de middagpauze te kolven? Dat zou ik zelf geloof ik doen, (ik heb hier de mazzel dat ik mijn eigen werktijden indeel, dus ik kan kolfmomenten gewoon inplannen, ook nu m'n kolfrecht verlopen is. Nou heeft dat de afgelopen maanden weinig gehoeven, omdat ik in de ziektewet loop, maar toch ).
wat mooi schema om zo dingen te vervangen. Ik had deze tijden ook ongeveer. Ik deed eerst die van het avondeten weg. Lekker toetje na. Die om 10 uur was bij mij om 11 uur bv en 12 boterham. Daarna de fruit ging weg dus die van 15 uur. Maar pas met 10 mnd want ik kon mijn kolfrecht verlengen. Ben nu bezig met de bv na de boterham.
ik kolf nu 2x per werkdag. in de pauze kolven is geen optie, want de plek waar ik kolf is een kantoorruimte die constant gebruikt wordt. (behalve als ik moet kolven maar ja dat recht heb ik straks niet meer, en daar zijn ze wel blij om denk ik) Die 2 dagen dat ik werk wil ik ook een of twee flesjes bv vervangen door kv en de andere dagen nog steeds op verzoek voeden. ik hoop dat dat gaat werken. luppy, de dagen dat je op verzoek voedde, buiten je werk om, was dat wel genoeg? merkte je niet dat het minder was? maar ik geloof dat jouw productie idd vrij stabiel is! echt fijn!
Mijn recht is ook op nu. Ik kolf nu 3 keer per dag. Als ik wakker word, als ik thuis kom van mijn werk en als ik ga slapen. Mijn dochter haar schema is zo: 8.00 melk 10.00 fruit 12.00 boterham en diksap 15.00 melk 17.00 avondeten en toetje 19.00 melk
Is er geen ander hoekje waar je tijdens je lunch even kunt kolven? Het recht om te kolven ONDER WERKTIJD verloopt na 9 maanden (dus op de dag dat je kind 10 maanden wordt!), maar het recht om in eigen tijd (dus ook lunchtijd) te kolven blijft ook na die 9 maanden gewoon staan hoor! Of je borsten het qua productie aankunnen om 2x per week 9 uur overdag niet geleegd te worden valt namelijk niet te voorspellen, en het is wel prettig om een noodplan achter de hand te hebben! Overigens is het natuurlijk niet nodig om kunstvoeding te geven op die 2 werkdagen. Je kind kan al zat andere dingen eten en vanaf 9 maanden mogen kinderen die geen allergierisico hebben ook gewone dagmelk (en vanaf 6 maanden al aangezuurde zuivel, zoals yoghurt, kwark en karnemelk).
Hoe heb je je kolfrecht nog een maand kunnen verlengen? Mijn kolfrecht loopt volgende week ook af. Maar omdat ik flexibele werktijden heb, kan ik wel nog voor half 10, in de pauze en na half 4 kolven. Haal dan wel mijn tijd in. Maar ik ben aan het denken om gewoon de tijden aan te houden, 2x per dag, die ik nu kolf. De rokers gaan tenslotte ook tussen door weg en als het mooi weer is, blijven die misschien wel net zo lang weg, als ik nodig heb om te kolven.
Ik lees toch overal dat je kolfrecht afloopt op het moment dat je kindje 9 maanden is. Als zou met 10 maanden wel fijn zijn
Ik lees dus dat het ook van je vermoeidheid afhangt hoe je productie blijft. Door de gebroken nachten ben ik nog steeds erg moe. Maar zou wel naar 1x kolven willen gaan, maar ben bang dat dit te lang is. Na 20.00 uur tot 5.00 uur geef ik geen BV omdat ze dan nog vaker komt. Dus 2x fles tussen deze tijden in. Maar kun je dus over het algemeen stellen dat rond 9 maanden je BV wel stabiel is? Zou ook wel een keer af willen van het kolven op het werk of nog maar 1x.