Ik heb mijn eerste verhaal om te starten misschien op een verkeerde manier opgeschreven waardoor het totaal verkeerd kan worden opgevat. Mijn openingsverhaal wekt de indruk dat ik het alleen voor mijzelf doe. Ik vind het jammer dat sommigen dan vervolgens niet goed mijn reacties lezen. en ik wordt uitgemaakt voor slechte harteloze moeder die zielig is en dat het bij jeugdzorg hoort!! Mensen die nu het verhaal pas lezen en niet mijn reacties kunnen nu ineens heel hard reageren. daarom wil ik even vers en opnieuw vertellen wat er is gebeurd. En doe dit alleen om ook eventueel anderen te helpen die hetzelfde hebben. Doe ermee wat je wil. wil je het ook proberen. Vind je het verschikkelijk. Prima maar laat anderen in hun waarde. Mijn zoontje van bijna 6 maanden is een slechte slaper. Hij is erg nieuwsgierig en wil alleenmaar ontdekken. Het gevolg is uiteraard dat hij erg moe is. Daar komt het probleem. Het slapen lukt niet bij hem. Hij heeft zichzelf aangeleerd dat hij elke nacht concequent rond dezelfde tijden wakker word. ik kan de klok erop gelijk zetten. Dan gaat hij huilen. Maar er is niets aan de hand. Hij heeft nog nooit langer dan 4 uur geslapen achter elkaar. dat heeft zo'n kleintje wel nodig. ook overdag slaapt hij slechts een half uurtje tot een uur en dan is het wel klaar. Ik kreeg de tip om hem eens 2/3 nachten te laten huilen en niet naar hem toe te gaan om te troosten. dat is een methode om zijn slaappatroon te doorbrekenm en te laten leren dat hij ook zelf weer in slaap kan komen zonder mama. Na deze 2/3 nachten zou het dan over zijn, zoniet dan is er toch iets anders aan de hand. Deze methode heb ik geprobeerd. Omdat het heel erg moeilijk is om dit te doen, omdat je kind namelijk heel erg huilt en 1 nacht zelfs een uur lang. HEb ik oordoppen ingedaan. Puur om die 2/3 nachten door te kunnen komen. Want geen moeder vindt het leuk hun kind te horen huilen. Ik vind het zielig dat mijn kind niet kan slapen en dat hij zichzelf wakker houdt. Het gaat niet om mijn slapenloze nachten!!! Er wordt door instaties die er verstand van hebben zoals het cb dan geadviseerd je kind 2/3 nachten te laten huilen. omdat ik het hartverscheurend vind net zoals jullie om mijn kind zo te horen heb ik oordoppen ingehouden. Maar we hebben volgehouden en wat mensen ook denken, dat je een jong kind van 6 maanden dit niet kan leren. Mijn zoon slaapt nu wel al 4 dagen door. en is nu veel vrolijker en beter in zijn vel. als je het niet kon leren zou hij nu ook nog 's nachts wakker worden. mijn zoon sliep ook overdag niet. Het was juist zielig dat hij niet kon slapen. Dat vind ik erger dan een uurtje huilen. Door dat uurtje kan hij nu wel slapen. en vervolgens veel meer genieten van de dag. Soms moet je als ouders dingen beslissen die je niet leuk vindt, maar misschien wel noodzakelijk. Ik ontken niet dat ik het ook fijn vind dat ik er niet meer 4 keer per nacht uit moet. daarom heb ik het deels ook gedaan, zodat ik niet over een jaar nog steeds elke nacht meerdere keren eruit moet. Ik vind het pas zielig als mijn kind over 1,5 jaar nog elke nacht wakker zou worden om niks, puur omdat hij niet anders weet en niet weet hoe het anders moet of kan. en daar vervolgens overdag last van heeft omdat hij niet genoeg slaap heeft. Ik heb ook nooit beweerd dat het nu is opgelost, want voor hetzelfde geld heeft hij over 2 maanden weer problemen. Maar ook kan ik nu beter op zijn huilen ingaan. ALs hij nu huilt weet ik dat er echt iets is en niet dat hij moeite heeft met inslapen. Maar dat hij pijn heeft of honger. jammer dat de reacties zo extreem zijn geworden. als je mijn reacties leest heb ik nooit iemand beoordeeld en altijd in zijn waarde gelaten.
Hoi, Iedereen moet zelf weten hoe hij dingen aanpakt mbt de kinderen. Mijn zus haar tweeling is ruim 5 en die worden standaard wakker om 05:00 uur al sinds het begin en willen dan per se met haar naar beneden en tv kijken. Mijn zus is doodmoe al jaren. Vind het moeilijk ze te laten huilen en kan dit patroon waarschijnlijk nooit meer doorbreken. Ik geloof dus wel dat als je al het andere al hebt geprobeerd dat je wel iets moet. Zelf geef ik mensen de tip om je kind vanaf het begin zelf in slaap te leren vallen en een goed ritueel in te bouwen voor het slapen gaan, gewoon vanaf het begin (zodra er wat routine en rust is in huis rond 4/6 weken). Ik denk dat mensen hier veel te laat mee beginnen, als het een en ander al 'verkeerd' is aangeleerd. Wij volgen daarbij de boeken van Tracey Hogg, onder andere: wat je baby verteld. Daarin staan methodes die gewoon werken (bij ons hè??). Vanaf 4/6 weken de klop/sus methode beginnen, rustig met je baby in de babykamer gaan zitten in het donker tegen je aan en kalmeren door op het ruggetje te kloppen zachtjes en een beetje te sussen, als het bijna rustig is en in slaap gaat vallen in het bedje leggen zodat het wakker en zelf in slaap valt. Duurt even 3 weken maar die van ons slaapt sinds ze 10 weken oud is ALTIJD zonder problemen snachts, nooit wakker, nooit gillen, netjes 12 uur per nacht, tenzij ze ziek is, maar zelfs dan slaapt ze goed. Los daarvan kan je altijd de methode toepassen dat je elke 10 minuten even gaat kijken, desnoods even oppakken om gerust te stellen en dan vrijwel meteen weer neerleggen, zonder dialoog. Zo weet je kindje dat je er toch bent maar laat je weten dat het geen tijd is om te kletsen of wakker te zijn. Ik kan je dit boek echt aanraden want ik lees dat je denkt dat je zoontje zichzelf heeft aangeleerd wakker te worden maar in feite doen de ouders dit, omdat je er naar toe bent gegaan of er verkeerd mee om bent gegaan. In het boek wordt dat uitgelegd. Je hebt altijd 3 nachten de kans om bepaalde patronen te herkennen (is het standaard of toch iets anders als honger?). Ga je standaard al die nachten naar hem toe dan went hij er al aan. Het boek helpt je te leren herkennen wat er aan de hand is en om snel op de juiste manier te handelen zodat het patroon doorbroken wordt en hij doorslaapt. Er zijn dus andere methodes om je kind dingen te leren. En de meesten beginnen gewoon te laat er mee, laten hun kind eerst maanden lang aan de borst in slaap vallen of op de arm etc. En als het kind al een paar maanden oud is dan begrijpt zo'n kleintje er niets van snachts. Zou je verder neerleggen bij de reacties van de mensen op dit forum. Men kan het gewoon niet laten joh en iedereen hier is gewoon anders. Ik had het ergens laatst over inbakeren omdat het bij ons kindje hielp nou ik heb het geweten, krijg je gelijk de wind van voren terwijl je het zo niet bedoeld. Kan je je verhaal beter gewoon aan je familie en vrienden vertellen toch? Succes verder en fijn dat het bij jullie heeft geholpen, Charlie
Ik blijf, naast het zo lang laten huilen, want je hebt volgens mij niet de 10-minuten-methode toegepast) de oordoppen onbegrijpelijk en onverantwoord vinden. Dat je het gemakkelijker vindt om je af te sluiten voor je kind, (met alle risico's die daaraan verbonden zijn!), dan het huilen aanhoren en kunnen inspringen op als er iets zou gebeuren... En onvoorstelbaar dat je die oordoppen dan ook nog aan anderen adviseert. Dat kan echt niet! Ik snap echt wel dat er sprake was van een patroon dat doorbroken kan worden, maar dat had ook heel andeers en kindvriendelijker gekund met wel steeds even troosten en weer weggaan.
Rozemarijke, die 10 minuten methode kan helpen maar bij ons hielp dat zeker niet. Als we onze kleine stil en eindelijk weer rustig hadden en weg liepen begon hij weer met huilen want mama of papa loopt weg. Dus hebben wij er net als ts voor gekozen om te laten huilen en niet meer te komen. Inmiddels weet ik welk huiltje en waarvoor. Binnen 10 minuten was hij stil en heeft nooit meer gehuild bij het weg gaan en gaat sindsdien weer heerlijk lief slapen. Mijn zoontje slaapt nu van 19.30 tot 8.00 en op de dag ook nog 2 keer bijna 2 uur. Voor hem en voor mij natuurlijk erg lekker. Het oordoppen verhaal vind ik absoluut niet verantwoord en zou ik zelf niet kunnen doen al denk je daar wel aan als je voor de zoveelste keer naar zijn bedje loopt Iedereen kiest zijn eigen methode ik heb zelf al meerdere keren mee gemaakt dat een patroon doorbroken kan en moet worden.
Hansje123, maak je niet zo druk meid. Jij weet zelf het beste wat goed is voor je kind. En inderdaad,soms moet je dingen doen die eerst niet leuk zijn maar later wel goed kunnen uitpakken. Wij hebben dat met neusspray. Isabella vindt het vreselijk. Ik moet haar dus echt vasthouden om het te doen . Erg tegen mijn gevoel in. Maar daarna voelt ze zich beter.
Dit lees ik steeds van je, en dat begrijp ik niet. Wie zegt dat, dat dat over anderhalf jaar nog zo is? Dat hoeft dus absoluut niet, grotere kans dat het niet zo is als wel. Mijn dochter was ook een dramatische slaper, maar vanaf 1 jaar tot op heden slaapt ze netjes van 7 tot 7, zonder dat ik haar heb moeten laten janken.. het is gewoon zo gegroeid. Je kindje is pas 5,5 maand he, vergeet dat niet.
Hansje123, probeer het je niet aan te trekken wat andere moeders hier vinden van wat je hebt gedaan. Wij kennen jou en je baby immers niet, dus wie zijn wij om een oordeel te vellen? Voor zover ik begrijp, heb je al een hoop andere dingen eerst geprobeerd, voordat je overging op deze methode. Het mag dan als radicaal worden beschouwd, maar het heeft wel geholpen. Wat ik jammer vind, is dat al die tegenstanders hier niet erkennen dat je baby nu compleet anders is, dat het een heel blij en tevreden ventje is geworden, dat uitgerust is, en zonder grote problemen in slaap valt. De tegenstanders hebben het vooral over hun grote bezwaren op de methode die je hebt uitgeprobeerd, maar lezen hier voor het gemak even over heen.
ow helemaal niet hoor bammetjebam, ik vind het heel fijn voor dr en hoop ook dat het zo blijft gaan.. alleen hoe ze het heeft beschreven en de manier met de oordoppen en bepaalde dingen suggereren (zoals wat ik boven jou typ) vind ik niet juist.
10 minuten methode werkte hier btw ook niet. als wij na 10 minuten bij 1 van de 2 kwamen gingen ze alleen maar nog meer over de rooie. maar goed ieder kind is anders. de hele methode werkte hier op die leeftijd niet zowel voor moeder als kind. maar later als we er beide aan toe waren werkte t beter en hoefde het nooit zo drastisch. dan huilde ze nooit langer dan een minuut of 10-15. en dan was t ook huilen en niet krijsen. overstuur zijn/ hier zouden ze dat niet opgeven. Ik weet ook niet of t kindje van TS heeft gehuild een uur of echt overstuur is geweest. maar uiteindelijk maakt t niet uit. ze is er blij mee. beseft dat ze het misschien iets genuanceerder had moeten neerzetten maar geeft gewoon aan dat het een methode is die veel al door proffesionals geadviseerd is. (CB/KA) vroeger werd het ook veel gedaan. en echt niet alleen voor de ouders. denk dat beide partijen leuker voor elkaar zijn als je uitgerust bent. maar dan nog als de methode niet bij je past. moet je t ook gewoon helemaal niet doen. Ik denk sowieso dat als je er niet 100% achter staat het never nooit niet werkt. volgens mij voelt zo'n kind dat ook aan.
precies en dat is uiteindelijk het belangrijkste. door mijn laatste bericht "joepie het heeft geholpen 2"te plaatsen hoop ik wel veel misvattingen te doen verdwijnen en ieder zijn conclusie mag trekken. Ik persoonlijk zal het nu laten rusten en er niet meer op ingaan. maar laat mensen aub wel voorzichtig zijn met te snelle conclussies trekken of opvattingen neerzetten waardoor dingen uit hun verband raken. Ga mensen niet kwetsen door zelf opmerkingen over jeugdzorg te maken. Ik hou van mijn kindje en daarom doe ik het juist. Iedereen gelukkig nieuwjaar en een fijne kerst.
Iedereen heeft zijn eigen methodes, wij hier hebben haar ook laten huilen dan wel met de 10 minuten regel, maar dan nog dan ga je toch ook op een gegeven moment naar een 30 minuten toe? Maar goed dt ter zijde als ik het zo lees heeft TS hetzelfde gedaan want het was na 10 minuten stil, dus in principe de 10 minuten regel. @ts Meid Wat fijn dat het je geholpen heeft! En ook niet iedereen is het met mijn methodes eens hoor. Maar tis onze manier van dingen aanleren.. En iedereen is anders.
jammer genoeg kun je dit soort verhalen hier dus niet plaatsen.... Ik vrees dat ik het ook niet zou kunnen, maar als jij het wel zo kan, en het heeft dus blijkbaar gewerkt... het is jou kind! En weet niet wie dat van Jeugdzorg geroepen heeft, maar die persoon is niet goed wijs!!!! niet ieder mens is gelijk, ik ken een stel met een huilbaby en daar was het op een gegeven moment zo erg dat dat kind gewoon een week naar de opa's en oma's gegaan is omdat mama anders ging flippen! niet iedereen is 'supermama' en kan alles maar gewoon handelen, dus ik kan me best indenken dat je op een punt komt dat je ALLES probeert.... En ik weet dat sommige mensen denken dat kindje van TS nu voor het leven is beschadigt psychisch... maar daar geloof ik dus niet zo in! Niet iederen kan altijd mar overal gelijk in hebben, een beetje genuanceerdere reacties zijn beter!
Nee niet eens, maar ik kan helemaal niet tegen geluid. Van buiten of zuchten et cetera Al vanaf mijn 16e. Ik hoor er trouwens nog erg veel doorheen. Van dichtbij gelukkig niet. Maar mijn dochter of zoon wel.
Gewoon hartstikke fijn dat het, in elk geval voor nu, heeft geholpen. Ik geloof oprecht dat het voor je ventje goed is als hij wat meer slaapt en blijkbaar was dit nu nodig. Trouwens ook voor jezelf is het belangrijk goed te slapen, en niet vanuit egoistische redenen, maar gewoon om een beter moeder te kunnen zijn. Snap niet zo goed waarom mensen hier zo over de oordoppen vallen. Veel ouders leggen hun kind toch op een andere kamer zonder babyfoon. Dan hoor je toch ook lang niet alles? Hier slaap ik sinds een poosje ook met oordoppen, kleine ligt wel bij ons op de kamer. Heerlijk, word niet meer wakker van alle kreuntjes waar meneer uiteindelijk toch op doorslaapt, maar ik wakker van word. Had dan ook de neiging om hem steeds uit bed te halen om even aan te leggen waardoor zowel hij als ik te weinig slaap kreeg. Als je ventje goed slaapt, kan hij goed eten, goed groeien en zich ontwikkelen.
Dat is ook de reden waarom ik met oordoppen in slaap! De oudste sliep alleen de eerste maand bij ons op de kamer, omdat hij me wakker hield. De jongste slaapt ook bij ons op de kamer en die wil ik daar graag minimaal een half jaar hebben Maar dan dus wel met oordoppen in, anders wordt het weer hopeloos ben ik bang... Al die geluidjes (hij kan van tijd tot tijd ook behoorlijk snurken), daar kan ik echt niet tegen als ik moet slapen (Het is ook hopeloos als de buren visite over de vloer hebben tot diep in de nacht)
ik sliep voor de geboorte van de kleine altijd met oordoppen. ik kon ook niet tegen geluiden. Wij woonde toen ook nog in het drukke Parijs. Ik heb na de geboorte mezelf weer aangeleerd zonder oordoppen te slapen. Maar soms is het nog wel nodig aangezien mijn man soms echt niet te doen is met het gesnurk. En die 3 nachten met de kleine heb ik ze ingedaan. Ik werd wel wakker van zijn gehuil. je bent toch de moeder. maar werd niet wakker van de kleine geluidjes of de zachte huiltjes. Man van mij hoort niets, ongelooflijk.
heb net mijn andere item laten sluiten omdat de opmerkingen heen en weer veel te ver zijn gegaan. Dat was ook de reden dat ik toch deze uitleg nog wilde geven. zal ik deze ook maar sluiten voordat hier ook weer de discussie start?.
denk dat deze discussie toch wel blijft bestaan, het roept gewoon veel op en is voor velen herkenbaar, denk ik, het huilen, moeilijk slapen etc maar kan me voorstellen dat dat niet prettig is in jouw topic