Overigens, wat jullie zelf ook lezen, gaat het onderzoek wat ik postte vooral over de omgang met huilbaby's. Maar ik vond er toch ook veel zinnige en leerzame dingen in zitten voor 'ons'.
Dan liever gebroken nachten, en wallen waar je u tegen zegt, dan mn meisje een uur laten huilen, en zelf lekker met oordopjes gaan slapen... belachelijk.. Je heb een kind, een baby wees er dan wanneer hij/zij je nodig heeft, al is het voor een aai over de bol, een knuffel of wat dan ook.. En laat het niet uren huilen, omdat jij die slapenloze nachten heb.. nou zullen er wel weer reacties op komen.. Nou kom maar op.. Hartverscheurend om zon klein, hulpeloos wezentje, wat jou nodig heeft zo te laten huilen.. Bah.
nou sorry hoor maar ik vind jouw verhaal echt erg. je kindje is nog zo jong en klein en MOET doorslapen want stel je voor dat papa of mama er 2 keer uit moet om hem/haar te troosten. wij gingen er in de eerste maanden wel bijna 5 keer uit maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om oordopjes in te doen of hem een uur lang te laten huilen. jeetje ik krijg er echt tranen van in mijn ogen hoor. ons zoontje is 1,5 en wordt nog 2 keer wakker. de ene keer is er niks aan de hand en de andere keer wilt hij wat drinken. ja ik heb ook liever dat hij de hele nacht doorslaapt maar om hem dan maar lekker een uur te laten huilen gaat mij te ver. tjah kan niks anders zeggen dat ik het erg triest vind dat je koste wat het kost je baby zal moeten aanleren om te slapen.(jaaaaaa dat loeder!hoe durft ze dat te zeggen zullen velen nu denken..nou en pech dan)
Ik snap er zoals zovelen helemaal niets van... Ja, als je een baby hebt dit tig keer per nacht wakker wordt, eigenlijk de hele nacht niet slaapt, je bij een kinderarts geweest bent om medische oorzaken uit te sluiten, ja, dan snap ik het enigszins. Mijn nichtje heeft dit destijds gedaan met haar dochtertje van 8 maanden, nadat ze zelf na 8 maanden hele nachten wakker eraan onderdoor ging... In overleg met de kinderarts hebben ze haar laten huilen en dat werkte uiteindelijk redelijk, met pijn in hun hart. Maar hun dochtertje is gewoon een moeilijke slaper en een gevoelig meisje, nog steeds. Maar een baby van 5 maanden laten huilen omdat die een paar keer per nacht wakker wordt, of te vroeg wakker wordt? Ik snap best dat iemand wil doorslapen, vind ik ook lekker en soms kan ik het ook echt moeilijk hebben als ik er 's nachts uit moet, maar laten huilen vind ik 100x moeilijker en, voor mezelf in ieder geval, niet acceptabel. Uiteindelijk moet iedereen doen wat ie zelf het beste vindt, maar ik kan het niet begrijpen... Zeker niet met oordoppen op, wees dan zo 'stoer' om het gekrijs van je baby aan te horen. Hier trouwens kinderen die alleen wakker worden als ze niet helemaal lekker zijn (verkouden hoort daar ook bij, omdat ze dan niet goed kunnen duimen), of omdat ze (Eva) haar slaapknuffel kwijt is.
Dankje Jiska en cynget voor jullie reacties. Het lijkt erop dat jullie bijna de enige zijn die ook mijn reacties lezen. Oké ik heb mijn eerste verhaal om te starten misschien op een verkeerde manier opgeschreven waardoor het totaal verkeerd kan worden opgevat. Mijn openingsverhaal wekt de indruk dat ik het alleen voor mijzelf doe. Ik vind het jammer dat sommigen dan vervolgens niet goed mijn reacties lezen. en ik wordt uitgemaakt voor slechte harteloze moeder die zielig is en dat het bij jeugdzorg hoort!! Ik vind het zielig dat mijn kind niet kan slapen en dat hij zichzelf wakker houdt. Het gaat niet om mijn slapenloze nachten!!! Er wordt door instaties die er verstand van hebben zoals het cb dan geadviseerd je kind 2/3 nachten te laten huilen. omdat ik het hartverscheurend vind net zoals jullie om mijn kind zo te horen heb ik oordoppen ingehouden. Dit om die 2/3 nachten het vol te houden. Jullie doen ook net alsof hij altijd een uur lang heeft gehuild. Dat is 1 keer geweest. 1 nacht was een drama voor mij en voor hem. Maar we hebben volgehouden en wat mensen ook denken, dat je een jong kind van 6 maanden dit niet kan leren. Mijn zoon slaapt nu wel al 4 dagen door. en is nu veel vrolijker en beter in zijn vel. als je het niet kon leren zou hij nu ook nog 's nachts wakker worden. mijn zon sliep ook overdag niet. Het was juist zielig dat hij niet kon slapen. Dat vind ik erger dan een uurtje huilen. Door dat uurtje kan hij nu wel slapen. en vervolgens veel meer genieten van de dag. de oordoppen waren niet harteloos, maar omdat ik juist zoveel van hem hou noodzakelijk anders had ik het niet volgehouden. Soms moet je als ouders dingen beslissen die je niet leuk vindt, maar misschien wel noodzakelijk. Ik vind het pas zielig als mijn kind over 1,5 jaar nog elke nacht wakker zou worden om niks, puur omdat hij niet anders weet en niet weet hoe het anders moet of kan. en daar vervolgens overdag last van heeft omdat hij niet genoeg slaap heeft. jammer dat de reacties zo extreem zijn geworden. als je mijn reacties leest heb ik nooit iemand beoordeeld en altijd in zijn waarde gelaten.
is het verhaal van jouw nichtje niet hetzelfde dan??? bij mij niet veel anders? moet ik dan nog 3 maanden wachten en het kindje krijgt 3 maanden geen slaap?? waarom is 8 maanden wel goed en 6 maanden niet??? ik vind het niet erg om 's nachts uit mijn bed te komen. ookakl is het 10 keer.
Mijn nichtje heeft vanaf haar geboorte zo ongeveer helemaal niet geslapen. Haar dochtertje kwam ook nog 10 keer voor een voeding, dan sliep ze weer een half uur, anders bleef ze krijsen. Ik vind dit absoluut niet hetzelfde! Bij haar werkte laten huilen ook niet, ja, gedeeltelijk, ze werd nog maar 3 keer per nacht wakker, maar dat betekende wel dat mijn nichtje ipv 2 uur, 5 uur kon slapen.
ik had gehoopt dat dit topic inmiddels gesloten (en verwijderd) zou zijn, maar helaas. het laat me maar niet los. ik heb zo te doen met het kindje en als ik denk aan al die sprongetjes die nog moeten komen,tanden, kiezen, oorontstekingen, griepjes, de periode rond 9/10 maanden met vreselijke nachtmerries. dan draait mijn maag letterlijk om en om.ik bedoel ze vind met 6 maanden al dat ze haar kind verwend om ernaar toe te gaan als het hardverscheurend huilt. hoe moet dat dan als hij in de 15 maanden sprong zit. niet om te zeuren ofzo maar ik vraag me dit dus zeer serieus af. als je al vind dat je een kind van 6 maanden met teveel aandacht om het huilen s'nachts aan het verwennen bent??? het laat me gewoon niet los dit ellendige onderwerp wat ik nooit had moeten lezen. vooral de zelfingenomenheid waarmee het geschreven is stoort me enorm.
Ik vind dat veel mensen hieraan voorbij gaan. Een goed slapend en uitgerust kind is heel erg belangrijk. Het komt voor dat kinderen in een vicieuze cirkel raken wat betreft het slapen, zonder dat dat een medische oorzaak heeft. Mijn oudste heeft dit namelijk ook. Niet uitgerust zijn, zorgt voor een nog slechtere nachtrust, etc. Het kan naar mijn inziens dus zeker belangrijk zijn om dit patroon te doorbreken. Wat de beste methode hiervoor is, weet ik niet. Ik liet mijn zoontje niet een uur lang aan zijn lot over, maar ging regelmatig naar hem toe om hem in bed te troosten. Wel liet ik hem dus huilen. Zo loste ik het op en het heeft mij zeker een beter slapend kind opgeleverd, wat niet alleen in mijn voordeel was, maar zeer zeker ook voor mijn zoontje. Bij mijn jongste zal ik dit denk ik minder snel doen. Als ik hem namelijk niet troost, raakt ie echt compleet over de rooie. Bovendien heb ik het idee dat hij veel gevoeliger is en heeft hij dus denk ik baat bij een andere aanpak. Je kunt het ene kind niet vergelijken met het andere kind.
En ik denk dat dat met dit tpoic ook het grootste probleem is: de lengte van het laten huilen, in combi met de oordoppen, (jaja, om het vol te kunnen houden. Lekker verantwoord). Ik denk zeker dat als een kindje gewoon gezond is, dat het goed is om het aan te gaan leren langer zelf te gaan slapen. Dat kan prima bij 5/6 maanden, (niet bij elk kind zal dit succesvol verlopen), maar het is gewoon absoluut niet nodig om daarvoor je kind een half uur of langer in z'n eentje te laten liggen krijsen. Er zijn allerlei methodes die uitgaan van steeds even troosten, na steeds iets langere tijd, of na elke 5 of 10 minuten. Je kind een half uur in z'n eentje laten liggen krijsen, als het nog geen half jaar is en dus zelf de stress niet kan hanteren: DAAR reageren veel mensen volgens mij op. NIET zozeer op het feit dat TS een patroon graag wilde doorbreken. En ik snap echt dat er iets niet goed zit, als je kindje overdag niet slaapt en 's nachts 2 keer wakker wordt, (alhoewel ik dat laatste voor deze leeftijd niet abnormaal vind. Als je de verschillende onderzoeken en cijfers ziet die in dit onderzoek aangehaald worden, had TS misschien toch een verwachting die niet helemaal strookt met de leeftijd van haar kindje). Maar ze had een andere methode kunnen kiezen, ze had ervoor kunnen kiezen om eerst overdag zaken aan te pakken, (zal ze ook wel gedaan hebben, maar haar verhaal lezend en ziende hoe weinig ze weet en begrijpt van de ontwikkeling van baby's, denk ik niet dat ze alles geprobeerd heeft en daar bijv ondersteuning bij gevraagd heeft). En dus val ik wel over het feit dat ze ervoor kiest om haar kind in z'n eentje langdurig te laten krijsen en zelf oordoppen in te doen. Kind had wel kunnen stikken en ze had gewoon niets gehoord! En het meest onvoorstelbare vind ik dat je dat dan ook nog aan anderen adviseert.
Ok, even een aanvulling op mijn eerdere bericht. Ik had even met Julian ook weer dat hij ineens weer veel wakker werd in de nacht. Ik heb toen de tip gekregen om de laatste voeding met fles en pap te gaan geven ( hij was toen 4 maanden). Ik ben er normaal niet zo voor maar toch gedaan. Ook kreeg ik de tip om een schema te maken voor overdag. Dat is geworden: Slapen Spelen Eten Spelen Slapen. Het eten is wel op verzoek maar komt altijd wel uit. Tussen wakker en slapen zit meestal 2 uur. TS, misschien kun je dat ook nog proberen.
bedankt voor de tip. Hij krijgt al vanaf 4 maanden rijstebloempap. dat helpt niet bij hem. Maar het is al opgelost, alleen niet op de manier dat vele van jullie begrijpen.
Ok, Nee natuurlijk moet je doen wat voor jullie het beste is/lijkt. Meestal weet een moeder het het beste, Ik ben ook wel het tegenovergestelde hoor. Julian net op zijn eigen kamer en ik heb zelfs de babyfoon naast mijn bed liggen terwijl hij dichtbij ligt.
Ik heb tot 8 maanden een meisje gehad dat niet doorsliep, dus?! Ze werd iedere ochtend om 5 uur wakker en het sloopte me! Maar so what? Ze huilen niet voor niks. Als ze een beetje jammeren (en vervolgens lachen als je aan komt) vind ik het anders, maar als je kindje overstuur is zou ik er toch maar heen gaan! Nu word ze soms 's nachts ook nog wakker, ik sta als ze echt moet huilen zo naast d'r bedje hoor! Ik sta liever 100 keer op 's nachts, dan dat mijn kindje straks last heeft van verlatingsangst omdat mamma nooit komt als ze huilt! Maar dat is mijn mening
Tsja. Ik ben ook geen voorstander van laten huilen, maar weet wel hoe gesloopt je bent als je kind zo vaak wakker wordt. Dan vind ik 4 keer eerlijk gezegd nog meevallen want tussen de 4 á 5 maanden werd onze zoon wel 15 keer wakker. Ik heb hem wel eens 5 minuten laten huilen in de hoop dat hij weer ging slapen maar die 5 minuten gingen zo tergend langzaam voorbij, kan me dus ook nauwelijks voorstellen dat je het een half uur volhoudt, maargoed. Wat betreft onderzoeken, iedereen zoekt duidelijk onderzoeken die eigen gedachte ondersteunen Het wordt hier en daar wat uit context gerukt. Ik weet dat een hoogleraar van mijn opleiding een keer zei; 'Je kunt beter op 10jarige leeftijd misbruikt worden dan als baby liefde tekort komen, in het eerste geval kun je het met hulp nog verwerken, maar een hechtingsstoornis zal nooit overgaan.' Wat liefde tekort komen is, ik weet het niet. 3 nachten laten huilen of een half jaar niet geknuffeld worden. Ik weet wel dat de baby denkt dat mama toch niet komt, dus waarom dan huilen? De behoefte wordt uitgeschakeld. Op oudere leeftijd helpt negeren omdat kindjes weten dat ze dan ongewenst gedrag vertonen, dus dan is het zinvol. Maar op deze leeftijd weet het kindje niet eens dat het vervelend is door te huilen, dus dan lijkt het me weinig effectief en dus eerlijk gezegd eerder destructief. Maar dat is mijn mening. Hier moest ik nog even op reageren.. wat een respectloze zin naar alle ouders die een andere mening hebben dan dat TS heeft. Oog om oog, tand om tand? Prima, maar zeg dan ajb ook niet dat mensen zo fel moeten reageren(eigen interpretatie van woorden), want zelf heb je er geen moeite mee om een zelfs wat neerbuigende zin op te schrijven. Zielig, in mijn ogen.
De vergelijking over het half jaar niet knuffelen en 3 nachten laten huilen ( wat vast geen 3 nachten aan een stuk 8 uur huilen is, want zo wordt het nu wel neergezet.. ) vind ik niet kunnen... Ooit is er een onderzoek naar gedaan en ik denk dat velen van ons dat nog wel weten.
Ik denk dat je mijn stukje of niet goed hebt gelezen, of verkeerd begrijpt. Ik bedoel namelijk dat ik (en met mij waarschijnlijk niemand) niet weet wat nu precies verwaarlozing is, of dit alleen een half jaar niet knuffelen is, of dat 3 nachten laten huilen hier ook onder valt.
pfff, ik denk dat sommige dames hier bij de kinderbescherming moeten gaan werken en ECHTE verwaarloosde/mishandelde kindjes moeten gaan helpen..... denk dat TS het beste kan kappen met dit onderwerp, ze heeft gedaan wat ze gedaan heeft, en het heeft vooralsnog gehlopen, fijn voor haar&baby aangezien die nu blijer is met meer slaap!) en om dan gelijk te denken dat ze bij elk sprongetje etc. dat kind uren laat krijsen... dames, ga je lekker om je eigen kindje bekommeren en wees blij dat jij dan wel de perfecte moeder bent die nooit een (in jullie ogen)verkeerde keuze maakt!!!!
weet je mroos. die zin van jou hoogleraar die klopt. ik kan hier nu een heel epistel gaan neerschrijven over het verschil in de manier waarop mensen met een huilende baby omgaan en hoe die baby erop reageerd en hoe die dingen beleefd heeft als ze later ouder worden. ik heb namelijk een dochter van 16 een vreselijke huilbaby de eerste 2 jaar van haar leven en daarna ging ze een jaar of 4 over in elke 5 minuten.ik heb haar nooit laten zitten en nooit laten huilen en nooit aan haar lot overgelaten, haar vader wel. mag jij 3 keer raden hoe ze dat beleefd heeft. ik heb diepgaande gesprekken met haar. ze is autistisch en heeft een zeer hoog IQ. je wilt niet weten wat die meid allemaal verteld. en hoe dankbaar ze mij is.ik kan hier heel veel over vertellen maar het heeft geen zin. het zou tegen dovemans oren zijn. als iemand denkt dat je met 6 maanden al een kind kunt verwennen zouden ze zich beter eens verdiepen in de vermogens en capaciteiten van babyhersentjes op bepaalde leeftijden. ipv van allerlei uit zijn verband gerukte onderzoekjes aanhalen.