gastouder (zucht)

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door dorisn, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    weet niet zo goed hoe ik moet beginnen dus het kan zijn dat het een beetje verwarrend wordt.

ik heb sind juni een andere gastouder omdat we verhuisd zijn naar een andere plaats.
    we hebben flexibele opvang nodig omdat ik geen vaste dagen krijg op mn werk, dus een gastouder is dan de oplossing.
    nu hebben we een flexibele gastouder die het werk nog niet zo lang doet maar zelf 3kids heeft dus met kinderen genoeg ervaring.

nu is alleen het probleem dat ik mn rooster vaak pas laat krijg (nee zeuren dat het eerder moet helpt niet en daar wordt de sfeer ook niet beter van) en mijn gastouder dit 3weken van te voren wil hebben.
    ik heb haar voor we het contract tekenden verteld dat ik niet kan garanderen dat ik mn rooster 3weken van te voren heb, dat kwam wel goed zei ze.

nu is het rooster al vanaf het begin een probleem, maar daar kan ik mee leven en zelfs als ze sarcastisch zegt dat het rooster "weer erg laat is" .
    een groter probleem vind ik dat mn oudste het niet zo leuk vind bij haar. mn dochter heeft best last gehad van de verhuizing en ook een terugslag gehad met zindelijkheid.
    op school, thuis en als we weg zijn gaat het nu heel goed met droog blijven, allen bij de oppas is het standaard mis.
    de oppas wil haar een luierbroekje aan doen omdat mn dochter ook in dr broek poept. (wat ook vies is, snap ik)

heb laatst een aanvaring gehad toen het weer over het rooster ging. ik heb toen te heftig gereageerd, maar heb haar tijdens die aanvaring ook de reden daarvan uitgelegt en dat ik het er op een later tijdstip over wilde hebben. zij ging echter gewoon door, dus dat was niet fijn.
    kheb mn excuses aangeboden voor mn reactie. nu wil ze een gesprek met mij, mn man, en het gastouderbureau want ze vind het niet leuk dat wij geen klik hebben.

ik zit helemaal niet op een vriendin te wachten, maar op een oppas die niet op iedere slak zout legt en als mn kids het er goed hebben en ze goed is voor mn kids (wat ze is hoor) kan het mij niet schelen of ik een klik met dr heb of niet.

een andere gastouder vinden is zo moeilijk, maar ik kan mn oudste toch niet negeren als ze het er niet naar dr zin heeft.

sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt.

misschien heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden (met of zonder haar)

liefs doris

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wat een moeilijke situatie!! Ik kom er niet helemaal uit wat nu je vraag is, maar ik zal even proberen te reageren (ik ben zelf gastouder, dus herkenbare situatie).

Aan de ene kant geef je aan dat je oudste het daar niet leuk heeft. Op welke manier merk je dat? Alleen het broekplassen? Het kan natuurlijk ook de hele nieuwe situatie zijn die bij elkaar er voor zorgt dat ze het daar nu nog even niet zo fijn heeft (verhuizen, nieuwe go, net zindelijk). Daar moet in principe uit te komen zijn, denk ik, met rust en regelmaat!

De klik zeg je, die is niet nodig. Als go weet ik zelf dat je geen vriendinnen hoeft te zijn, maar de 'klik' in de zin van elkaar snappen, op dezelfde golflengte zitten, die is wel degelijk nodig! Ze neemt toch een deel van de opvoeding van jullie over, dus moet jullie er uit kunnen komen over bijvoorbeeld het broekplassen/poepen en het rooster. Jullie moeten daarin afspraken kunnen maken en goed met elkaar door een deur kunnen! Als dat niet lukt, kan ze ook niet op je kids passen, zo simpel is het...

Wat ik zou doen, is zeker een gesprek aangaan met je go en het gastouderbureau erbij, en zet dan deze dingen even op papier die je wilt bespreken:

- Mag ze bij de go een luierbroekje aan? Jij zegt: liever niet! Maar je begrijpt haar ook (toon dat begrip) dat ze niet steeds poepbroeken wil verschonen. Misschien kun je voorstellen om een trainingsbroekje van de Hema te kopen, zodat ze niet al haar kleren onder de poep heeft zitten, en je dochter niet meteen weer een 'luier' aan heeft? Er zijn ook trainingsonderbroekjes van de Prenatal met een soort verdikt stukje er in voor ongelukjes.
    - Wanneer is het rooster er? Jullie hebben een afspraak dat het 3 weken van te voren er is. Je go ging daar toen mee akkoord, maar lijkt nu toch af en toe wat te mopperen over het rooster (ook al is het dan via het grapje). Vindt ze het nog steeds oke dat het zo laat is, of vindt ze het echt vervelend?

Ik heb zelf een moeder die heel laat is met het rooster, haar werk doet er ook lang over, maar ik heb altijd met haar afgesproken: minder dan 3 weken van te voren betekend dat ik ook een keer niet zal kunnen. Ik kan er dan geen rekening mee houden in mijn agenda en met andere kinderen. Als het kan, heeft ze mazzel. Tot nu toe gaat dat altijd prima en vindt ze het ook niet erg als het een keer niet kan. Dat is haar risico!

Ik zou het 'op elke slak zout leggen' etc wel uit je verhaal houden, anders gaat het niet meer werken qua opvang met je go. Je moet haar kunnen vertrouwen met je kinderen en daar ook een goed gevoel bij hebben. Probeer haar dus niet allerlei dingen te verwijten, maar hou het concreet, bij jezelf en eerlijk.

En geen klik is geen ramp. Je hebt opzegtermijn, dus mag nog een paar weken/maanden gewoon gebruik maken van de opvang zoals jullie dat zijn overeengekomen. Je hebt dan dus even de tijd om een nieuwe go te zoeken! Het is veel vervelender om je kids met een naar gevoel weg te brengen naar iemand die je niet kunt waarderen, dat merken je kids ook!

Deel Deze Pagina