ervaringen met een laag hb

Discussion in 'Zwangerschap' started by marit123, Nov 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marit123

marit123 Actief lid

Jan 2, 2007
    330
    0
    0
    Hoi meiden,

Vorige week is mijn hb geprikt en deze bleek 6.5 te zijn. Volgens de vk goed omdat het boven de 6.3 moet zijn en het wordt nu niet meer geprikt.
    Ik vind dat zelf wel raar omdat ik nog 12 weken moet en niet echt zin heb om met een hb van rond de 6 de bevalling in de gaan.
    Nu ben ik hard bezig met ijzerrijke voeding en floradix.
    Maar is het normaal dat je hb na 27 weken niet meer geprikt wordt? En kan ik eigenlijk vragen om ijzertabletten? NIet dat ik dat nu wil, maar als het niet stijgt wil ik dat wel overwegen.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes, Marit

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hb kan worden vastgesteld met een vingerprik, dus dat kan bijv. de huisarts doen, lijkt mij de moeite niet!

Hier een link over ijzer en waar het in zit. Ik heb zelf een heel hoog hb-gehalte: 9. Ik eet veel volkorenproducten en veel verse groenten. Ik heb weleens gehoord dat je kotsberoerd kan worden van staalpillen, dus als je zonder kan, lijkt me dat prettiger!

3. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je kan zelf even wat floradix vast nemen (ijzertabletten zijn echt niet heel fijn!) en dan laten checken bij je huisarts, ik heb nu superhoog (8,1) maar dat mag wel met al het spul wat ik geslikt en gespoten heb haha (klinkt vies maar heb het over vita B12, B11 en floradix haha)

Ik heb weleens 3 gehad en nog steeds goed rondgelopen dus voor mij zou 6,5 heel acceptabel zijn....

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik had al heel veel last bij een waarde van 6.7 Heb deze zwangerschap 4 ijzerkuren gehad, na de laatste bleef het eindelijk stabiel, (bij de derde zakte ik ondanks de kuur nog van 6.9 naar 6.7).
    Vanaf toen steeg mijn bloeddruk ook eindelijk stabiel, dus voelde ik me veel beter, maar ik heb dus steeds in overleg wel extra ijzer geslikt, omdat bekend is dat ik heeeeeel hoog moet zitten om me goed te voelen: heb ooit (buiten zwangerschap om) met een waarde van 7.5 echt op m'n tandvlees gelopen, dus vandaar.

Dat ze er niet meer op hun initiatief op prikken, is overigens volstrekt normaal, ik heb steeds zelf het initiatief genomen door even bij de huisarts te laten prikken.

5. zwiep

zwiep Actief lid

Jul 9, 2008
    419
    0
    16
    Amsterdam
    Ik heb een Hb van 6.7 en ben gestart met ijzertabletten, ook omdat ik zo moe ben. De gyn zei dat het ijzergehalte waarschijnlijk alleen maar gaat dalen en dat wil ze voor zijn. Mijn Hb was in korte tijd flink gedaald.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ja, dat probleem had ik ook steeds vorige zwangerschap, mijn Hb was laag, maar omdat ik me ook snel moe voelde, werd er extra keren bloed geprikt. Gewoon aangeven dat je dat nog een keer wilt laten controleren.
    Tja, ik zat ook maar aan de ferro en de ijzertabeltjes. Vorige week gelijk al met Floradix begonnen, maar ik hield een paar dagen even niets meer binnen, dus daar ga ik vandaag weer mee beginnen.

7. mootjen

mootjen Bekend lid

Mar 10, 2008
    575
    0
    0
    ik heb normaal rond de 8.0 hb... vrij hoog dus. Toen werd ik vreselijk moe, vk vond dat het erbij hoorde en wilde nog niet testen. Na 2 weken heb ik dit zelf laten doen bij de huisarts, toen was ie 6,6... dat is dus wel laag als je normaal 8.0 hebt en dat merk je dan ook echt! toen kreeg ik ijzertabletten. Laatst weer getest en toen was ie weer netjes 8.0. ben dus gestopt met de ijzertabletten maar heb vande week wel voor de zekerheid die roosvicee voor ijzer tekort gekocht. Ga dat nu voor de zekerheid af en toe nemen.
    zo blijkt maar dat voor de een 6.6 normaal is en voor de andere laag ... het is maar wat je lichaam gewend is.

8. marit123

marit123 Actief lid

Jan 2, 2007
    330
    0
    0
    Bedankt, ik ga even een paar weken floradix nemen en dan nog eens laten prikken, wel zo'n fijn idee dat je weet hoe het is!

Marit

9. bordes

bordes Lid

Aug 12, 2007
    85
    1
    0
    Ermelo
    Hoi Marit,

Mijn arts houdt een HB van 7.0 aan voor een vrouw wil je je lekker voelen. Enne...ijzertabletten? Nee!
    Neem gewoon protifar! Is alleen maar eiwit. Eén blik staat voor 5 kg biefstuk en je HB gaat met sprongen omhoog. Ik vind het niet zo lekker, dus ik doe er wel een klein beetje suiker in.

Groetjes Emma

10. marit123

marit123 Actief lid

Jan 2, 2007
    330
    0
    0
    Hoi Emma,

Wat is protifar? Ik heb er nog nooit van gehoord.
    Waar haal je dat?

Groet, Marit

11. zogelukkig

Van het eten van eiwit gaat je ijzergehalte niet omhoog hoor!
    In biefstuk zit naast eiwit ook ijzer, maar in dit product zitten alleen eiwitten!

12. Libra

Libra Fanatiek lid

Oct 2, 2007
    2,354
    0
    0
    Proteinen (eiwitten) en Ferro (ijzer) is heel wat anders! Ik denk dat je iets er naast hebt gegeten of zo, want eiwit en ijzer hebben niet zo veel met elkaar te maken, behalve dat ze beide in rood vlees zitten.

Ijzerpillen is niet zo'n succes omdat je vaak verstoppingen er van krijgt in je darmen (en die zijn al zo lekker van slag in je zwangerschap), maar denk aan andere dingen waar veel ijzer in zit..

groene groenten (spinazie, sla, andijvie, boerenkool etc.), eieren, rundvlees (geen biefstuk of tartaar tenzij je het helemaal doorbakt), sommige noten en eventueel verrijkte producten zoals Roosvicee Ferro (met heel veel ijzer, te koop bij de drogist).

13. zogelukkig

Dat zeg ik! ;)
    Vergeet de volkorenbammetjes niet! En de volkorenpasta, zilvervliesrijst en wat dacht je van aardappelen? Appelstroop, krenten en rozijnen..

14. Libra

Libra Fanatiek lid

Oct 2, 2007
    2,354
    0
    0
    en voor de liefhebber: roggebrood!
    Ik vind de verse van de bakker erg lekker. :)

15. bordes

bordes Lid

Aug 12, 2007
    85
    1
    0
    Ermelo
    Protifar is te koop bij de apotheek, de reformzaak etc. en daarvan gaat je HB met sprongen omhoog. Krijg je ook energie van.

16. zogelukkig

Het is gewoon niet waar! Protifar is puur eiwit en daarvan gaat je hb niet omhoog, heeft niks met ijzer te maken!
    http://www.nutricia.nl/patient/asp/show ... p?id=12050
    Protifar is een eiwitrijk poeder speciaal voor mensen die een verhoogde eiwitbehoefte hebben. Bijvoorbeeld doordat zij een operatie hebben ondergaan of door een andere oorzaak extra eiwit nodig hebben. Eiwit door het lichaam met name gebruikt om weefsel op te bouwen. Doordat er een maximale dosering voor Protifar geldt is de hoeveelheid calorieën die het levert minimaal. U zult er dus niet van aankomen.

17. wendy1983

wendy1983 VIP lid

Sep 27, 2007
    12,511
    0
    0
    mijn Hb is ook erg hoog 8.0

Maar wat kan helpen is appelstroop. Van hero deze bevat extra ijzer!

18. Libra

Libra Fanatiek lid

Oct 2, 2007
    2,354
    0
    0
    Even om het verhaal van het eiwit nog eens uit te leggen...

Protifar is puur eiwit. Eiwit is noodzakelijk voor de aanmaak van lichaamsweefsels, spieren enzovoorts. Dit is ook goed voor je baby dus je zult er zeker genoeg van binnen moeten krijgen.

Hemoglobine is ook een eiwit, dus in een beperkte mate heb je voor het aanmaken van hemoglobine eiwit nodig. Echter! Hemoglobine gaat helemaal niets helpen zonder de ijzerionen (ferro) waar het mee gekoppeld is. Deze ijzerionen vind je in ijzerrijk voedsel (staat in voorgaande posts al genoeg genoemd dus zal ik niet herhalen).

Heb je een laag HB, zorg dan dat je een goede basis aan voedingsstoffen tot je neemt (waaronder natuurlijk eiwit, maar ga als-je-blieft niet overdrijven met protifar of zo) en vul daarnaast je ijzer aan.

19. christalletje

Oct 27, 2008
    39
    1
    0
    Helmond
    verse kip en groentesoep eten en veel abrikozen + groene groentes.(ook goed voor de toiletgang) en floradix. die ijzertabletten zijn echt rommel. heb er ook gehad in mn vorige zwangerschap...

succes!

20. bordes

bordes Lid

Aug 12, 2007
    85
    1
    0
    Ermelo
    Eiwit gaat een verbinding aan in je lichaam waardoor je ijzergehalte stijgt.
    Maar wat maken jullie je druk. Dan neem je het toch niet?
    Bij mij is het bewijs allang geleverd dat het werkt, dus zoek het ff lekker uit met je commentaar.
    Vraag maar aan een arts, die zal bevestigen dat het werkt.

Share This Page