zwangerschap en schilderen met verf met oplosmiddelen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Zuss, 5 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal

Wij hebben flink in ons huis geklust, en nu moet er in één kamer nog geschilderd worden (houten plafond, deur- en raamkozijnen, plinten). Ik wou dat gewoon zelf gaan doen (netals in de rest van ons huis), met iets van 2 a 3 uurtjes per dag (ongeveer om de dag).

Ik ben bijna 14 weken zwanger, en hoor nu van alle kanten dat je als je zwanger bent 'voorzichtig moet zijn met oplosmiddelen' (de verf die ik wil gebruiken is met oplosmiddelen). Ik heb er op internet over gezocht, maar het blijft maar bij die vage termen. Als er meer informatie wordt gegeven, gaat het over mensen die 'professioneel' (tijdens hun dagelijkse werkzaamheden) met oplosmiddelen in aanraking komen.

Een ander soort verf halen is voor ons geen optie, want we hebben deze verf door het hele huis gebruikt en dus al lange tijd in ons bezit...

Als ik het nou echt bij iets van 2 a 3 uurtjes per dag hou, niet elke dag, en de kamer goed ventileer, hoe gevaarlijk is het dan? Kan iemand mij van duidelijkere informatie voorzien?

Alvast bedankt!

2. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Toevallig heb ik vandaag verf gehaald. Het moest gemengd worden en ik kon kiezen; oplosmiddel of waterbasis. Voor de kleur maakt het niet uit.

3. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Evvie, we hebben (zoals ik schreef) de verf al in huis, andere halen is (ook financieel) geen optie... Dus afhankelijk van de info die ik kan vinden, ga ik het óf zelf doen óf moet ik een aantal mensen heel lief aankijken...

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het gebruik van verf met oplosmiddelen tijdens de zwangerschap wordt van alle kanten afgeraden. Dus ik zou toch maar de mensen om me heen lief gaan aan kijken!

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik zou het niet doen als het echt verf met oplosmiddelen is. Ook in alle boeken die ik heb staat dat het echt niet goed is. Overleg anders met je verloskundige.

6. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    IK denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen maarja,wie ben ik. Ben wel vaker nuchter in dat soort dingen terwijl anderen het noooit zouden doen.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Waarom uitstellen tot morgen, als je get vandaag door een ander kunt laten doen. ;) Sorry, flauw. Maar in deze situatie zou ik het door een ander laten doen. Ik weet niet in hoeverre het kwasd kan voor de baby. Maar voor je eigen gemoedsrust is het sowieso beter om het niet te doen!

8. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Dat het in huis was, was me duidelijk. Dat er geen middelen zijn om nieuwe te halen niet. Dan zou ik er voor de zekerheid niet aan beginnen. Het is nogal wat wat er geschilderd moet worden.

9. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Als het nou een keertje was en je hebt het hele huis open en zo'n mondding op kan het denk ik wel(alles tegenover elkaar open, lekker doorwaaien dus). Maar zo structureel om de dag een paar uur zou ik echt niet doen. Straks houd je kindje er wat aan over? Dan ga jij je altijd afvragen of het door het verfen komt.. Nee ik zou het laten.

10. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik heb wel een kastje gelakt zelf, maar dan wel (overkapt) buiten. Heel veel verven zou ik niet zelf doen. Dan is de kans op gevaarlijke blootstelling me toch iets te groot.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een mondkapje heb je niks aan, doorgaans koop je een stofkapje en geen luchtfilter die oplosmiddelen tegenhoud zeg maar.

Ik heb in mn zwschap wel een kozijn geverfd, met raam open, maar een hele kamer zou ik uitbesteden.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.433
    36.323
    113
    Een hele kamer zou ik niet zelf gaan doen en al helemaal niet met deze termijn, je kindje is nog volop aan het ontwikkelen. Lekker uitbesteden dus. Een kozijntje waarbij goed gelucht wordt, zal denk ik niet zo'n kwaad kunnen, maar 2/3 uur lijkt mij echt neit goed.

13. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heey dames, hartelijk bedankt voor jullie ideeen en meningen. Ik zal er nog even aan moeten wennen, maar ik zal toch hulp aan anderen moeten gaan vragen...
    Zelf dan maar andere klusjes zoeken om mijn nesteldrang een positieve richting te geven.

14. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Goedzo!! Ga de kleertjes maar vast wassen (en strijken en vouwen en weer wassen en strijken en vouwen WHAHHAAH dat werkt heeeeeeel therapeutisch:p:D);)

15. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Oplosmiddelen moet je zoveel mogelijk vermijden, en dat zit in verf, nagellak, nagellakremover, etc. Waarom het risico lopen dat er evt iets met je kindje gebeurd? Je man kan toch ook die kamer verven evt?
    Ah, zie al dat je wat andere klusjes gaat verzinnen om te doen :p Goed plan!:D

16. ninaroos

ninaroos Lid

17 apr 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zag van iemand de opmerking staan dat op waterbasis ook kan, dat het voor de kleur geen verschil maakt. Dat klopt, maar dan moet je een hele andere ondergrond hebben, speciale kwasten etc. Als een kozijn al geverfd is met verf op terpentinebasis moet alle verf er af gekrabt worden -> is ook niet goed als je zwanger bent!!

Succes met de kamer zuss

17. Fiore

Fiore Bekend lid

12 jan 2012
    931
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nu even wat anders; als de kamer geverfd is idan blijft deze lucht over het algemeen ook nog wel een poosje hangen. Is dat dan ook gevaarlijk ?

18. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Hier hetzelfde probleem...ook dat er geschuurd moet worden.
    Dat heb ik net voordat ik wist dat ik zwanger was ook gedaan, nu dus maar niet meer.
    Schuren wordt op het balkon gedaan met alle deuren en ramen dicht.

Goede vraag, hoelang zou de verflucht kwaad kunnen en blijft het hangen in huis?
    Ik ga anders lekker logeren ofzo denk ik:)

19. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Hé Ladies,

Ook ik woon in een klushuis, ons droomhuis maar behoorlijk wat werk aan de winkel... Ik ben momenteel heel druk met het afbranden & schuren van de verf op wel 16 deuren en kozijnen. Voor de zekerheid heb ik het met de verloskundige besproken, afbranden van verf mag, maar wel alle ramen & deuren open en regelmatig even pauze nemen. Verven liefst op waterbasis maar als ik heel eerlijk ben geef ik toe dat ik tijdens het 3e trimester van mijn vorige zwangerschap wel gewoon verf heb gebruikt op terpentinebasis wel met alle ramen & deuren open... (Ik wist toen niet dat dat afgeraden wordt) verder wel een kerngezond kereltje op de wereld gezet.

Deel Deze Pagina