Johan Derksen terug op tv

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door vlindermoeder, 11 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw

Natuurlijk wordt niet alles wat er besproken wordt heel serieus genomen. In dit geval is er echter geen reden om aan te nemen dat het overdreven is.

Daarnaast: moeten we het als maatschappij dan maar ok vinden dat misogyne, homofobe en racistische uitspraken prima zijn, zolang het maar gezellig praat is die je niet serieus hoeft te nemen?
    Dit houdt toch juist een bepaalde denkwijze en cultuur in stand, die voor alles staat waar we als grondwettelijke democratie juist niet voor willen staan?
    Gelijkheid en veiligheid zou toch voor iedereen moeten gelden? Als het in spraak geaccepteerd is, is de stap naar het accepteren van daden ook een stuk gemakkelijker.
    De vrijheid (van meningsuiting) van de een houdt op waar het de vrijheid van de ander beperkt. En met vrijheid komt ook verantwoordelijkheid!

Maslov, Gewooniemand, toch3 en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Inderdaad, daarom schrok ik ook zo van de reacties op social media. Er wordt zo lacherig over gedaan en gedaan alsof we overdrijven om dit af te keuren. Mensen, lieve help, het zal jouw kind zijn. Of het nu in de jaren 70, 80, 90 of nu gebeurd, het is nooit normaal geweest. Extra treurig juist dat dit jaren geleden niet eens strafbaar was.

3. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    vind ik ook erg vermakelijk tv hoor! Dat kijk ik nu iedere avond!

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik denk dat veel mensen hem een arrogante en vervelende man vonden. Die volgens sommige mensen racistisch en homofoob is (volgens anderen weer niet). En daarom wilden ze hem al veel eerder van de tv. Daar zijn al diverse acties voor gedaan maar is niet gelukt omdat hij blijkbaar genoeg steun en kijkers heeft.

Ik verdedig hem niet (ik kijk niet eens). Maar ik ben tegen het verbieden van zaken waar men het niet mee eens is. Want waar leg je de grens en wie gaat dat bepalen? In een vrije maatschappij bestaan tegenstellingen en daar kunnen mensen over in discussie. En anders zit er een knop op de tv en kan je de tijd beter besteden.

Ik denk trouwens dat de jeugd nauwelijks nog tv kijkt. Die zijn al volledig digitaal en wat online te zien is gaat nog veel verder en is door niemand zicht op. Wat mij betreft kan je dus beter laten zien waarom sommige onderwerpen of personen controversieel zijn. Zodat mensen zelf een mening kunnen vormen (en hopelijk een programma als dit links laten liggen).

5. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Maar als hij had bekend iemand vermoord te hebben zou je dat ook oke vinden dat hij nog steeds op tv te zien is? Dat hij een podium krijgt? Iemand vermoorden is strafbaar, iemand verkrachten ook

Maslov, Gewooniemand, Saartje33 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.068
    17.023
    113
    Gelukkig hoeven wij deze grens niet te bepalen. Iemand zonder toestemming penetreren = verkrachting = strafbaar. Simpel.

Waarom moeten we daarover in discussie?

7. Mamavandrie34

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Eigenlijk hebben we die grens allemaal samen bepaald, dat is een democratie! Die regels (=wetten) maken we zelf.

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.739
    113
    #48 Adje, 12 mei 2022
    Laatst bewerkt: 12 mei 2022
    Sinds wanneer is het een recht om op tv te komen…? :rolleyes:

Volgens mij is vrijheid van meningsuiting hier het recht, maar deze mening op tv deze verkondigen niet. Dat kan deze verkrachter ook gewoon op andere plaatsen nog doen. Niemand snoert hem de mond.

Maslov, Gewooniemand, citroenrasp en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Maar zover ik weet heeft Martien Meiland niemand verkracht, en ook de rest van de familie niet.
    Dit blijven kijken nu Derksen weer terug is vind ik wel een dikke middelvinger naar slachtoffers.

Gewooniemand en SAARC vinden dit leuk.
  10. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.068
    17.023
    113
    #50 Sado, 12 mei 2022
    Laatst bewerkt: 12 mei 2022
    Dit is toch serieus om te kotsen? Hij doet alsof hij de wereld een gunst verleent.
    “Alle tegenstanders”. Van wat? Tegenstanders van verkrachting? Zijn er dan voorstanders?

Wat is die vent (compleet misplaatst!) vol van zichzelf, zeg. Gátverdamme.

De drie presentatoren besloten na de commotie over de bekentenis te stoppen. Vandaag zegt Derksen tegen het AD dat hij toch terugkeert. "Ik ben bedolven onder mails, brieven, bloemen en sigaren. Het waren hartverwarmende reacties, mijn dank daarvoor. Om al die mensen een plezier te doen en alle tegenstanders de indruk te ontnemen dat ze gewonnen hebben, ben ik bereid weer aan te schuiven. En dat doe ik ook een beetje om Miss Arrogantie 2022, Sigrid Kaag, te pesten."

ClaireDeLune, Chayammy en SAARC vinden dit leuk.
  11. Mamavandrie34

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Oh wauw. Wat een reactie. Meneer Arrogantie 2022 o_O

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    We moeten niets want dat is het punt niet eens. Waar het om gaat is of "anderen" mogen bepalen dat een persoon of progamma niet meer op tv mag komen. Er is op dit moment niemand die dit kan bepalen. En het is de vraag wie zou mogen zeggen dat je niet meer op tv mag komen. Want wie moet dat dan zeggen. De rechter of dames op een forum? En wanneer mag dat niet meer? Er zijn wel meer foute of criminele types op tv. Ik denk dat zoiets zeer moeilijk of niet te bepalen is.

Mensen blijven maar hangen in wat hij gedaan zou hebben. Maar de discussie is breder dan dat.

Taiga en lovemy2kids vinden dit leuk.
  13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja dat ben ik wel met je eens. Niet eens aan gedacht trouwens.

tuc vindt dit leuk.
  14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Het wetboek van strafrecht staat vol strafbare feiten. Mag dan niemand die een strafbaar feit heeft gepleegd meer op de tv komen? Of moeten we uitzonderingen maken voor lichte en zware feiten? En wie gaat dat bepalen? Wat als iemand zijn straf heeft uitgediend? Deze meneer is niet eens veroordeeld (en de kans is waarschijnlijk klein dat zoiets gaat gebeuren).

Wat ik wil zeggen is dat niemand hem kan verbieden op tv te komen. Daar kan iedereen van alles van vinden maar dat maakt het niet anders. Blijkbaar zijn de kijkcijfers erg goed want anders hadden ze het nooit zolang volgehouden. En dit is natuurlijk niet de eerste rel.

Iemand krijgt alleen een podium als er publiek is. En ik zit niet in dat publiek.

Verder is deze meneer ook niet het grootste probleem maar het miljoenenpubliek dat het met hem eens is en gewoon blijft kijken. Door hem van de buis te halen verander je de mening van vele kijkers helaas niet.

lovemy2kids vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Sociale druk kan genoeg bepalen, iedereen met gezond verstand moet ten eerste niet meer naar dat programma kijken. Als je nu nog iets kijkt waar Johan Derksen in zit dat ben je echt heel fout. Verder geldt dat gezonde verstand ook voor Genee, van der Gijp en iedereen die met dat programma te maken heeft. Heel simpel moet men gewoon weigeren überhaupt nog contact met die man te hebben, laat staan een programma maken.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ugh, ik mag hopen dat iemand hem een keer een kaars in z'n r##t duwt... Ben beniewd of hij er dan net zo laconiek over dou doen. Walgelijk mannetje! Ik ben verbaasd en teleurgesteld dat ie gewoon weer terug is. Ik had eigenlijk verwacht dat hij voorgoed van het publieke toneel zou verdwijnen...:|

Nikki23, SAARC en tuc vinden dit leuk.
  17. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik moet nu denken aan college tour met Willem Holleeder..

18. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Als je nu nog kijkt vind jij dat fout..
    Maar ik ben echt geen fout persoon omdat ik wel kijk..
    Ik respecteer je mening, echt waar, en je mag zeker iets vinden van mensen die na “zulke programma’s” kijken. Maar dat zijn meningen, geen feiten..
    als iemand nu nog een liedje luistert van Marco Borsato maakt dat hem of haar ook geen slechter persoon.

Knuffelmonster, Asil, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    2 verschillen met Marco:
    - Marco loopt niet te roeptoeteren wat voor sexuele foute dingen hij heeft gedaan > dat doet Johan wel en hij lacht er om en vindt zichzelf dan beklagenswaardig als men hierover valt
    - na de aantijgingen is Marco van de buis verdwenen, geen liedjes meer uitgebracht, niks meer > Johan krijgt/neemt gewoon dat podium weer alsof er niets aan de hand is

Dat vind ik dus nogal verschillend!

Als je liedjes van Marco terugluistert of oude programma's van Johan bekijkt, moet een ieder zelf weten. Maar geeft zo iemand in elk geval niet zomaar weer een nieuw podium.

20. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw

Ik begrijp wat je schrijft. Natuurlijk komen er nog criminelen op tv. En het is inderdaad moeilijk om te bepalen wie er nog wel en wie er niet meer op tv mag komen. Maar ik vind dat er wel een verschil zit tussen een eigen dagelijkse talkshow hebben waarin je dus allerlei onwettelijke dingen kunt zeggen (en dus deze dingen kunt normaliseren voor het grote publiek), of juist op tv komen om bijvoorbeeld serieus te praten over je criminele verleden. Er is natuurlijk geen harde grens wat wel officieel zou mogen en wat niet.

Maar... Niemand heeft Johan Derksen uit het programma gezet. Hij heeft zelf de stekker er twee weken geleden zogenaamd uitgetrokken. Om zielig in de slachtofferrol te kunnen kruipen dat hij tegenwoordig ook niets meer mag zeggen. En nu is hij een ware held dat hij weer terugkomt.
    (Je mag nog van alles zeggen, alleen mogen anderen gelukkig ook zeggen dat ze het walgelijk vinden/er niet mee eens zijn. En dat laatste is iets wat geprivileerde mensen niet gewend zijn. Dan 'mag er tegenwoordig ineens niets meer' Terwijl de niet heersende groep nu eindelijk ook eens z'n mond open trekt. Maar dat wordt niet op prijs gesteld).

Natuurlijk is het vraag en aanbod. Als men niet kijkt, krijgt hij geen podium en is het snel gedaan met het programma. Maar het is een wisselwerking. Zolang dit soort uitspraken zonder consequenties op tv gedaan kunnen worden, wordt dit gedrag genormaliseerd en zien mensen die ook geen reden om dit 'fout' genoeg te vinden om niet meer te kijken. Want tja, het grootste gedeelte van het publiek raakt het niet persoonlijk (witte mannen). Programmamakers hebben hier in mijn ogen een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Deel Deze Pagina