ik vroeg mij af of er meer kinderen zijn van ongeveer dezelfde leeftijd die geen brood eten of weinig brood en liever pap van granen of havermout eten? Mijn dochter van 16,5 maand eet al maanden nauwelijks brood. Ze verliest er snel de interesse in dus eet hooguit een paar happen. Pap of havermout gaat daarentegen wel erg goed, maar dat moet ik haar wel voeren, zelf lukt nog niet echt. Dit krijgt ze dan voor ontbijt en lunch. Natuurlijk blijf ik wel brood aanbieden, maar dit gaat al zeker 4 maanden zo. Herkenbaar voor sommige moeders en hoe gingen jullie daar mee om?
Smaken verschillen, dat blijkt. Het geeft niets als je kleintje geen brood eet. door de pap en havermout krijgt ze genoeg granen/vezels binnen. Waarom voer je haar? dat is met 16 mnd toch niet meer echt nodig? Ik heb mijn 17 maander vanaf het begin alles zelf laten doen (a la rapley) en hij eet pap/havermout/yoghurt etc. zelf, met een lepel en met zijn handjes als extra hulpje. Gaat prima en hij geniet er erg van! Lekker laten proberen, daar leren ze van!
Ik wil haar ook niet voeren, maar ze is nou eenmaal een slechte eter. Wij zijn ook begonnen met Rapley, maar na een half jaar bleek dat echt niets voor haar te zijn. Ze is snel afgeleid en heeft weinig interesse in eten, dus om toch fatsoenlijke hoeveelheden binnen te krijgen moet ik haar wel voeren. Vaak moet ze zelfs iets van afleiding in de hand hebben om wat binnen te krijgen. Soms wil ze wel mee lepelen of met vork, maar dat is meestal alleen bij het avond eten.
Mijn dochter at ook niet graag brood, zij heeft tot vlak voor haar derde jaar elke ochtend een fles (uit gemak ) granenpap gekregen. Nu is ze bijna 5 en eet ze zo'n 3x per week pap 's ochtends. Brood vindt ze wel lekker tegenwoordig en het liefst droog.
De oudste krijgt als ontbijt ook nog steeds pap. Hij lust geen 'losse' melk, maar wel met pap. Dus zo krijgt hij toch iig 200ml melk binnen Smiddags eet hij wel brood. Maar pap zijn ook granen, lijkt me niets mis mee.. En dat zelf eten komt vanzelf wel een keer. De oudste was ook makkelijk uitgevallen en had geen interesse om zelf te eten. Nu voer ik heel af en toe nog als hij moe is. Ik doe er niet moeilijk over, ze moeten al zoveel, er komt vanzelf wel een leeftijd dat ze niet meer gevoerd willen worden
Bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen dat het een goede vervanger is. Inderdaad, dat zelf eten zal vast wel komen. Gelukkig zie ik daar wel steeds meer interesse in. Je hebt gelijk hoor, moet er maar niet te moeilijk over doen. Gewoon laten oefenen, voor haar 18e kan ze het vast wel haha.