ritme kindje 3,5 week: ik snap er niks meer van!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sopann, 9 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sopann

Sopann Niet meer actief

Onze zoon is nu 3,5 week oud (12/02) en direct toen de borstvoeding goed op gang was komt hij om de drie uur. Het is nu dus al drie weken standaard: wakker worden, schone luier, voeden, boeren, voeden, boeren, slapen.

Nou hebben we begin deze week een regeldag gehad waarbij hij om het anderhalf uur kwam. Vermoedelijk had hij wat extra antistoffen nodig, omdat mijn man flink verkouden was.
    Sinds toen is het ritme ook ineens anders. Van 09.00 uur tot 18.00 uur komt hij om de 2 á 3 uur. Soms 3,5. Hij drinkt anderhalf tot twee borsten. En dan begint het: vanaf 18.00 uur is hij wakker tot 22.00 uur en wil hij elk uur twee borsten! Hij raakt maar niet verzadigd lijkt het, terwijl hij wel mondjes terug geeft.
    Rond 22.00 uur valt hij dan in slaap om vervolgens zich om 02.00 uur te melden. Dat is een 'normale' voeding, al drinkt hij dan vaak maar één borst. Vervolgens meldt hij zich om 05.00 uur en wil hij maar een paar slokjes. Om 09.00 uur is het dan weer 'normaal'.

Herkent iemand dit drinkgedrag? Ik zou denken dat hij door 's avonds om het uur te komen een voorraadje aanlegt voor de nacht, maar hij meldt zich gewoon vier uur later. En dan om 05.00 uur sta ik echt op knappen, maar wil hij dus maar een paar slokjes. Is dit dan een teken dat deze voeding eigenlijk overbodig wordt? Maar hoe los je dat op als je volledig op verzoek voedt?

Overigens heb ik echt veel melk (ik overweeg ook om te doneren) en is de melk goed vet. Onze knul groeit er zo'n 300 tot 500 gram per week op, dus qua voedingswaarde zit het volgens mij wel goed.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.012
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb, denk ik, niet echt het antwoord dat je zoekt. Alleen mijn ervaring: er is geen ritme en al helemaal geen schema. Ik keek er weken naar uit dat ik enige regelmaat zou gaan ontdekken. En als ik dan meende dat ik iets gevonden had, werd het onmiddelijk weer anders. Het hielp mij om dat helemaal los te laten en gewoon te voeden. Neem het zoals het komt, voedt op verzoek. Dan heb je de meeste kans op een productie die gewoon goed blijft en ook de 'vier-maanden-dip' overleeft.

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat is clusteren! Google er maar eens op, of kijk op borstvoeding.com, daar staat een uitgebreide uitleg.

4. Sopann

Sopann Niet meer actief

Dank je voor je antwoord! :)
    Het is volgens mij zo menselijk om patronen te zoeken, dat het dan inderdaad lastig is om het los te laten. Het voelt ook wat wrang om vroeg in de ochtend wakker te worden met borsten die op knappen staan om vervolgens niet "verlost" te kunnen worden. Maar ja... Je kan je kind ook niet dwingen :D

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dit dus!:)

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.012
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou, als Zogelukkig en ik het met elkaar eens zijn, dan moet het wel waar zijn, haha. ;):D
    (Niks mis met een beetje zelfspot hè.)

7. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Heb je al een kolf? Ik zou gewoon even kolven dan, kun je meteen beginnen met je voorraad aanleggen voor als je straks gaat werken of gewoon een keertje weg wilt!

8. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Welkom in de wereld van de clusterende baby's! Als iemand dit ons had verteld tijdens de borstvoedingscursus..;). Snapte in het begin ook niet waarom zoonlief van 17.00 tot 23.00 a 0.00 aan de borst wilde. Iedereen zei ook dat ik er niet aan toe moest geven. Lactatiekundigen en iemand van Borstvoeding Natuurlijk vertelde echter dat dit heel normaal baby gedrag is en er gewoon aan toe moest geven.

Overigens vind ik 4 uur doorslapen in de nacht voor 3 weken al heel netjes hoor. Mijn zoon is nu 4 maanden en clustert nu tot ongeveer 20.00 a 21.00 (op werkdagen vaak iets langer;)) en kan zo een 8 a 10 uur achter elkaar slapen. Maar ook dat kan weer veranderen; bijvoorbeeld na een vaccinatie of als je weer gaat werken.

Overigens moet je oppassen met kolven; dit kan wel maar als je dit op een verkeerde manier doet kan het ook je productie verhogen. Kijk maar even op borstvoeding.com bij hyperlactatie. Je kunt ook een lactatiekundige bellen voor advies of iemand van Borstvoeding Natuurlijk.

9. Sopann

Sopann Niet meer actief

Ik heb vandaag een kolf aangeschaft :) Ik kreeg de tip van de lactatiedeskundige om 10 minuten na elke ochtendvoeding te kolven. Aangezien ik flinke productie heb (daarom was de lactatiedeskundige er ook) hoef ik dan ook niet bang te zijn dat ik nóg meer melk ga produceren :D

Ze zei ook dat het clusteren inderdaad lang kan aanhouden, maar dat we met een week of vier toch wel teruggaan naar 6 tot 8 voedingen in plaats van 8 tot 10 per dag. Ook fijn om te weten :) Clusteren telt als twee voedingen.

Welkom in de wereld van borstvoeding ;) Wel hartstikke leuk vind ik, óók met gebroken en onvoorspelbare nachten.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.249
    36.051
    113
    Even iets anders, maar mijn zoontje is bijna negen maanden en zit nog wel op tien voedingen, daar ze terug gaan hoeft niet hoor.

11. Akira1978

Akira1978 Actief lid

3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Wat goed dat je al een lactatiekundige hebt gezien! Ik heb dit ook gedaan met 4 weken en vond dit heel fijn.

Leuk he borstvoeding; intensief maar zo bijzonder.

Off topic: Heb je al geoefend met de fles? Wij zijn hier op tijd mee begonnen maar desondanks weigert zoon deze nu dus (heeft een tijd gewoon uit de fles gedronken). Ik zou zelf af en toe ook even weggaan als je man ermee oefent (wij gaven vaak in de avond de fles, ik was er dan wel bij).

Hij eet nu ingedikte moedermelk van een lepeltje en tussen de middag ga ik live voeden op het KDV. Ik heb hem wel eens op moeten halen van het KDV omdat hij al 6 uur niks had gegeten:x. Wij hebben het nu opgelost maar het geeft veel rust als je kind goed uit de fles kan drinken.

12. Sopann

Sopann Niet meer actief

De eerste week heeft hij veel gedronken uit de fles, omdat hij nog niet krachtig genoeg was voor de borst. Dat ging goed! Overigens heb ik hem nooit zelf de fles gegeven.
    We gaan het vannacht proberen. We willen er naar toe om 's nachts de fles te geven. Dan kan één van ons een goede nacht maken :) Hopelijk gaat het goed als ik ernaast lig te snurken ;) Heen en weer van mijn werk gaat echt niet makkelijk worden. Ik zit op een uur enkele reis.

Het was zo fijn om even met haar te zitten! Eén kant doet goed pijn met voeden, maar dat heeft dus echt te maken met een luie baby ;) Hij hoeft niks te doen voor de eerste melkstroom. Alleen zijn mondje openhouden en dan spuit het er zo in. Meneertje is dus wat laks met aanhappen.

Ze heeft me ook weer flink wat zelfvertrouwen gegeven. Ik vergeet soms dat ik amper vier weken moeder ben :D

Het is inderdaad even een investering, maar als het goed loopt is het toch het meest natuurlijke wat je je kindje kan geven. Vind ik heel wat waard!

13. Sopann

Sopann Niet meer actief

Oeh! Nog 10 voedingen ja? Hoe doe je dat dan? Ook kolven en flesjes? Of ben je bij huis en kan het zo gemakkelijk?

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier dronk ze tot ruim 6 maanden ook wel een keer of 10 (eerste 2-3 maanden 7x per dag). Maar bij de gastouder dronk ze ongeveer om de 3 uur.
    Laatst zaten we op 5-6x maar volgens mij komt ze momenteel vaker s nachts alleen weet ik vaak s morgens niet meer hoe vaak ik gevoed heb ;)
    Overdag drinkt ze voor elk slaapje, dat is 2-3x en dan s avonds voor de nacht, minimaal 1 nachtvoeding en vroege ochtend.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.249
    36.051
    113
    Op het kdv drinkt hij idd ook elke 3 uur, maar als ik thuis ben met hem veel vaker en hij komt ook elke nacht nog een paar keer (weet ook niet precies hoe vaak, soms te vaak haha).

Moet er wel bij zeggen dat mijn zoontje maar max. 5 minuten drinkt, dus veel tijd kost het me niet in elk geval. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn bij jullie, maar het is wel normaal hoor.

16. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.

Week of vier? Nu half jaar en nogsteeds 8-10 keer hoor haha ;)

17. rally

rally Lid

20 jun 2012
    51
    0
    0
    brabant
    hier gemiddeld 14 keer per 24 uur.
    en dan met een leeftijd van 4 maanden.

oke geef toe zijn er 2(kids);)
    Och eris geen pijl op te trekken maar zolang ze goed groeien kijken we hier niet op een voeding meer of minder hoor.

18. Sopann

Sopann Niet meer actief

Hij komt nu om de vier uur. Dat geeft toch al héél wat adem :) En 's avonds natuurlijk clusteren. Het valt me wel op dat hij meer drinkt nu. Topsport voor mijn tepels ;)

19. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier ook nog wel +/- 10 voedingen per hele dag hoor ;)
    Waarvan 3 flesjes 120cc op het kdv. Ik merk aangezien ik 4 dagen werk de nachtvoedingen ook deels mamahonger zijn. In het weekend gaat het namelijk beter.

Achja Ik ben 27 en drink snachts ook nog wel eens een slokje water of moet naar de wc dus doorslapen lukt mij ook nog steeds niet :D

20. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Hier ook nog steeds 7-10 voedingen hoor :)
    Lijkt me eerder 'normaal' dan 'vreemd' ;)

Deel Deze Pagina