Hallo allemaal, Hier even mijn verhaal. Mijn jongste is nu 4,5 en heeft de eerste 6 weken van haar leven bv gekregen. Toen overgestapt naar fv en sindsdien heeft ze eigenlijk nooit goed gedronken. Ik zal even de klachten van nu op een rijtje zetten: - ze krijgt 4x200 (incl. voeding), maar drinkt bijna nooit haar fles leeg, laat iig 25 staan (soms 50-75) - Is erg onrustig, reageert sterk op veranderingen/prikkels. - heeft sowieso bij 2 van haar slaapjes moeite te gaan slapen, gaat erg huilen (soms helemaal overstuur) en soms krijst ze echt. Dan lijkt het net alsof ze gewoon pijn heeft. met moeite help ik haar dan in slaap - ontlasting is prima - rode wangetjes (beetje ruw) (oh ja, wanneer ze erg overstuur is, komt er soms ook melk naar boven, dat slikt ze weer weg, maar heb het idee dat het door het huilen komt) Ik ga dus nergens heen met haar, want dan is het krijsen. Ze reageert goed op ritme en regelmaat, maar huilt nog steeds behoorlijk veel, is onrustig en soms ontroostbaar. Het echt erge krijsen doet ze gelukkig minder. We zijn naar een osteopaat geweest en die kon niks vinden. Zij raadde ons aan toch naar een ha te gaan. Maar wat kan er dan toch zijn waar de ha iets aan kan doen? Heeft het zin naar hem toe te gaan? Bedankt voor het lezen en jullie ervaringen delen!
reflux? verborgen of niet, ze spuugt dus dat is niet echt goed. Als je daar niks aan doet, kunnen ze slokdarmontsteking krijgen dus ik zou morgen zeker ff bellen!
Hallo kwebbel, Bedankt voor je reactie! Een beetje spugen hoort er toch wel bij? Dit was ook echt na een dikke krijsbui. Ze ligt nu dan ook weer lekker vrolijk in de box te spelen en op dat soort momenten denk ik: Is er wel echt wat? Of is ze gewoon snel geprikkeld? Maar ik heb een dochter van 4,5 maand en ik neem haar nooit ergens mee naar toe, want dat kan gewoon niet. Ik wil ook niet thuis opgesloten zitten en ik wil dat ze lekker in haar vel zit. 's Nachts moeten we ook heel vaak de speen geven, in principe slaapt ze door, maar vraagt vaak sowieso wel 10 keer om de speen...
Probeer eens om naar een osteopaat te gaan. Soms zit een schedelnaadje niet helemaal fijn, dat hoeft maar een mm te zijn en daar kunnen ze heel erg snel door overprikkelt worden.
@Merryl. Ben dus al bij een osteopaat geweest. Die kon niks heftigs voelen. Een heel klein beetje iets links in de nek, maar ze kon me verder niet helpen. Zij adviseerde me dus naar de ha te gaan toch. Maar bedankt voor het meedenken hoor!
Ja, ze krijgt naast haar flessen een potje fruit en een half potje groente. Dit eet ze goed en dan krijgt ze tenminste nog wat binnen aangezien ze de flessen niet zo goed drinkt...
Je ziet vaker dat bv-kindjes erg sterk reageren als ze op fv worden gezet. Maar zolang zou dat toch niet mogen duren. Bovendien vind ik 4 x 200 erg veel voor zo'n kleintje met dergelijke klachten. Mocht ze (verborgen) reflux hebben (daar hoeft ze dus niet bij te spugen), doet veel voeding haar alleen maar meer pijn. Misschien dat ze daarom ook niet goed drinkt. Heb je al van fles veranderd? Heeft ze er ook krampjes bij? Begin anders eens met kleinere flesjes vaker aan te bieden (bijv 6 keer 120/4), en kijk eens hoe ze het daar op doet. Huisarts zou ik sowieso doen, vraag anders om een doorverwijzing. Met dergelijke klachten moet je niet blijven rondlopen.
@Nescio. Is 4x200 teveel? Ze is 6 kilo en mag dus 900 drinken. Heel soms gaat de fles wel leeg (toevallig vandaag zelfs 2 keer!), dus ze kan het wel. Ze krijgt geen late fles meer, vandaar dat ze maar 4x krijgt en omdat ik zeker wil zijn dat ze genoeg binnen krijgt, biedt ik haar wel 200 aan (dit is dus 180 water+6 schepjes). Volgens het cb was dit prima. Ze drinkt vaak tussen de 580 en 700. En dan is het 700 op een hele goede dag. We hebben net het ritme aangepast naar 4 flessen (en dus geen late fles meer), stap liever niet meer snel over op korter achter elkaar de fles (kleineren). Qua ritme gaat dit goed zeg maar, snap je wat ik bedoel? Bij verborgen reflux slikken ze toch veel melk weg? Dit heeft ze een poosje wel gedaan, maar nu niet meer. Kunnen ze hier overheen groeien? Over het algemeen is ze dus ook gewoon erg onrustig. Ze lacht heel lief naar mensen en 2 tellen later is het teveel en kan ze erg huilen. Ze slaapt ook onrustig, 's nachts dus ook (vaak de speen). Ga denk ik idd toch morgen de ha maar even bellen...
Ik vind ook dat ze niet vaak drinkt en erg grote porties krijgt. Wanneer huilt ze? Voor heten eten? Na het eten? Als ze ligt? Als je haar vasthoudt? Wordt ze stil als je haar oppakt? Hoe is haar huid?
@Nescio. Oh ja, krampjes. Denk ik wel, maar ik twijfel dus waarom ze huilt. Ze trappelt wel, maar kan ook overstrekken. Soms kronkelt ze ook wat in bed zeg maar, dan trekt ze de benen op en gaat ze wat op de zijkant (terwijl ze huilt). We hebben wel verschillende spenen geprobeerd, maar naar ons idee maakt dat geen verschil.
Is dat zo? Het cb vond het dus prima... Ik weet het niet, zie mijn reactie hierboven over ritme enzo. Ze huilt in bed, dus een dik uur na de voeding is dat. Als ze ligt (slaapt op de buik). Normaal gesproken wordt ze op een gegeven moment wel stil wanneer ik haar oppak. Dit kan soms alleen wel lang(er) duren. Dus dan huilt ze eerst ook nog. Als ze echt erg huilt (dit doet ze eigenlijk sowieso 1 keer per dag), dan strekt ze zichzelf ook naar achteren. En in bed kronkelt ze soms (zie ook mijn vorige berichtje). Bedankt voor het meedenken meiden!
Klinkt toch wel of ze pijn heeft. Zou heel goed (verborgen) reflux kunnen zijn. Heb je de voeding al eens verdikt? Verder: na elke voeding minstens 45 minuten rechtop houden, hoofdeinde van bed hoger zetten, kleinst mogelijke speen, halverwege fles goed laten boeren. Daarnaast heel belangrijk: maar vier keer op een dag zo'n enorme plens melk zet enorme spanning op afsluiting van de maag, waardoor de kans op reflux groter is. En reflux doet gewoon ontzettend pijn! Vaak hebben kinderen veel minder last als ze in een natuurlijker ritme mogen drinken, dus gewoon een fles of zes op een dag. Zelf eet/drink je toch ook veel vaker op een dag iets?
Bedankt meiden, Ik heb sowieso nu een afspraak bij de ha gemaakt (maandagochtend kan ik terecht). @Dirksmama. Ze krijgt 's avonds rijstebloem in de fles, dus dan is het wel verdikt, de rest niet. Zou ik dan nutriton moeten gebruiken? Kan ik dat op eigen houtje doen of zal ik toch even de ha afwachten? Ze ligt na de voeding toch wel altijd lekker te spelen (plat op de rug) in de box. Lekker lachen en al wat kraaien. Dus van plat liggen heeft ze naar mijn idee geen last. Niet in de box iig. Ze slaapt in haar bedje op haar buik, zou dat verschil maken? Ze slaapt alleen gewoon echt niet op de rug... We deden voorheen 5 flessen van 150, maar dat ging nog veel slechter met drinken. Ze krijgt natuurlijk ook nog fruit en groente, dus eigenlijk eet ze idd 6 keer per dag. Misschien heb je gelijk hoor! Maar ik wacht nu even denk ik het 'oordeel' van de ha af. Vind het best wel spannend, ben bang dat hij zegt dat het wel meevalt en dat het bij een baby hoort. Mijn oudste had dit nooit, maar misschien is Kate gewoon wat 'moeilijker'? Ben echt een beetje bang dat ik overdreven reageer...
Je reageert echt niet overdreven. Het klinkt alsof ze pijn heeft. Zoveel kronkelen en huilen is NIET normaal, wat mensen ook zeggen. Jij ziet zelf of je meisje zich prettig voelt of niet. Laat je dan ook niet afschepen bij de huisarts en dik je verhaal desnoods aan. Dit helpt vaak om serieuzer genomen te worden. Ik zou in ieder geval de flessen verkleinen en vermeerderen. Laat haar anders zelf komen om een fles, en laat haar drinken hoeveel ze wil. Zie dan eens hoe het gaat. En ze krijgt dan wel bijvoeding, maar met 4 maanden is dat nog maar miniem en mag het absoluut geen flessen vervangen. Als je denkt dat ze op de bijvoeding reageert, kun je er gerust mee stoppen en het gewoon even bij flesvoeding houden. Rijstebloem heeft geen effect en is geen verdikking, omdat dit in de maag weer vloeibaar wordt en dus alsnog omhoog kan komen, met alle pijn tot gevolg...
Bedankt. Kun je een voorbeeld geven van een schema? Volgens de wvk sliep Kate korte periodes, terwijl dit al wel langer kan/moet zijn. Dit is nu ons schema en 's ochtends moet ik haar tussendoor helpen weer in slaap te komen. Dit gaat meestal goed, soms niet. 7.00 (/7.30) Fles van 180+6 8.15 Slapen 11.00 Fruit wakker 12.30 Fles 180+6 12.45 slapen 15.30/16.00 fles 180+6 17.00 slapen 18.00 groente 19.00 slapen en om 20.30 wakker maken voor laatste fles 180+6 (+3 schepjes rijstebloem) Ze wordt 's nachts nooit echt huilend wakker. Wil wel heel vaak de speen, slaapt dus onrustig. We maken haar alleen wakker voor de fles van half 9, verder wordt ze rond die tijden nu zelf wakker. De lange slaap 's middags gaat vaak prima. Na 19.00 op bed huilt ze vaak wel.
Ze slaapt hartstikke goed, lijkt me zo. Twee grote slaapjes op een dag en om 19 uur op bed en doorslapen? Wat had de wijkverpleegkundige dan in haar hoofd? Ik zou wat meer voedingsmomenten (fles) inlassen, bijv. de dag beginnen met een klein flesje van 120/4 of zelfs 90/3 en haar dan laten komen wanneer ze honger heeft. Dat zal waarschijnlijk na 2 of 2,5 uur zijn, dit is heel normaal en je kan dan gewoon nog zo'n klein flesje geven. Als je het bijhoudt kom je waarschijnlijk niet over de max van 1 liter, ook omdat ze nu zoveel laat staan. Geef je na de bijvoeding ook een flesje? Als je dat nu niet doet, kun je die tijden ook gebruiken om een extra voedingsmoment in te lassen. Je ziet vanzelf hoeveel ze wil drinken. Verder zou ik haar niet meer wakker maken voor die laatste fles maar ook afwachten wanneer en of ze komt. Met 4 maanden hoeven kindjes vaak niet meer gewekt te worden voor een laatste voeding. Ik zou dus ook geen rijstebloem geven, het kan ook zijn dat ze daar heel onrustig van wordt. En als ze om 19 uur huilt, komt dan dan door (over)vermoeidheid, of krampjes of ongemak? Haal je haar er dan uit? Hoe krijg je haar in slaap? Probeer dit eens en dan met die bevindingen maandag naar de huisarts. Succes!
Ik vind het idd wel klinken alsof je kindje pijn heeft.Ik zou zeker beginnen om kleinere flessen aan te bieden.Een fles van 200cc is echt veel voor zo'n kleine lijfje. Hoe is het met haar ontlasting?. Het klinkt toch een beetje als een probleem met haar darmen en/of maagje. Het is zeker raadzaam om even langs de dokter te gaan en je evt te laten doorverwijzen naar de kinderarts. Sterkte.
Haar ontlasting is prima. Ik ga nu even niks veranderen, ga maandag toch al naar de ha en wil liever in overleg met hen 'prutsen', dan dat ik zelf weer wat ga proberen. Wel bedankt meiden, jullie hebben me over de streep getrokken om toch de ha in te schakelen!
Ik sluit me helemaal bij Nescio aan. Ik hoop dat jullie huisarts jullie serieus neemt, want dit klinkt als een kindje met pijn. Indikken met johannesbroodpitmeel en kleinere voedingen, liefst op verzoek zal echt verschil uitmaken. Rijstebloem is dik in de fles, maar wordt in mond en slokdarm o.i.v. de speekselenzymen al weer vloeibaar. Rijstebloem en fruit veroorzaken meer pijn als ze opgerispt worden. Hou er wel rekening mee dat babyvoeding niet echt aan de orde komt in de huisartsenopleiding. Je arts zal waarschijnlijk wel reflux kunnen herkennen en kan evt. medicatie geen. Maar op het gebied van schema's en hoeveelheden kun je niet te veel van een huisarts verwachten. Dan heb je meer aan de infolijn van Nutricia.