hoi, onze meid van 5,5 mnd heeft al meerdere keren fruit en groente hapjes gehad maar helaas reageren haar darmpjes er erg heftig op ze eet haar hapje ( 3theelepeltjes) met liefde op alleen zo'n 4 uur later beginnen de krampen en gilt ze het echt uit van de pijn. ze krijgt nu het volgende: 1e fles 200cc, 2e en 3e 160 cc meer wil ze niet, laatste fles 250 cc pap (rijstebloem) ze krijgt friso hypo allergeen 1, dit gaat al heel lang goed zo maar ze wil zo graag eten dat niets meer veilig is en ze de hele dag loopt te smakken, hebben jullie een idee wat ik haar kan gaan geven om te wennen aan ander voedsel?? pap via een lepel wil ze niet alleen via de fles en alle fruit en groente krijgt ze krampjes van behalve de bloemkool ik wil haar morgen inplaats van papfles rijstebloem een pyama papje geven omdat dat ook weer anders van structuur is, maar verder weet ik het echt niet potje of vers maakt namelijk ook niets uit. moet ik gewoon weer wachten of moet ze er gewoon een keer 'doorheen'? normaal als ze krampjes krijgt meestal dag 2 dan stop ik voor een week en dan probeer ik het weer is dit goed of kan ik het beter anders doen? wil het morgen weer gaan proberen maar over 2 weken moeten we over naar friso standaard2 en ben bang dat ze daar ook weer krampjes van krijgt, infacol wil ik haar eigenlijk niet meer geven omdat de darmen toch zelf hun werk moeten doen dus die krijgt ze ook al 2 mnd niet meer... hoop dat je mijn verhaal nog kunt volgen ik weet dat dit een hoop reacties oplevert over wel of niet bijvoeden maar zou graag tips willen groetjes non
(dit hoort bij "voeding" te staan zal straks wel verplaatst worden) maar... is er een reden waarom ze aan HA voeding zit? wat dan "veilig" is voor haar om te beginnen weet ik niet, dat zou ik dan even met jullie Kinderarts overleggen.
Ik zou gewoon nog even een maandje wachten en het dan voorzichtig weer proberen. Waarschijnlijk is ze er gewoon nog niet aan toe en dan is het belangrijk dat haar darmpjes eerst nog even rust krijgen. En overstappen op voeding nr 2 heeft ook niet direct haast toch? En kun je misschien heel langzaam doen? ik heb verder geen verstand van flesvoeding hoor! Ik vraag me alleen nog af waarom je het nodig vindt dat ze andere structuur krijgt (pyjamapapje-rijstebloem). Niet als aanval hoor! Ze krijgt nog genoeg tijd om andere dingen te leren eten. En smakken en alles in haar mond steken hoort er gewoon bij en wil niet direct zeggen dat ze ander eten nodig heeft.
hey, moest mezelf opnieuw aanmelden mijn account was komen te vervallen ben blij dat ik mijn verslaving weer op kan pakken maar on topic ze krijgt hypo omdat ik BV heb gegeven tot 3 mnd en ik als enige nog een pak hypo had staan en die toen uit nood heb opengemaakt omdat ik niet meer zo lekker in me vel zat en zat te huilen tijdens de voedingen ( ze nam er ruim 1 1/2 uur de tijd voor) sindsdien krijgt ze hypo... maar lees dat iedereen al zover is met broodkorstjes en liga's etc. dus maak me af en toe best wel een beetje zorgen over het feit dat ze dus wel wil eten maar vervolgens in haar buikje niet goed gaat het eten van een lepeltje kan ze prima dat is het probleem niet. en ik weet dat ik niet naar anderen moet kijken dat heb je me al eens gezegd maar toch...
ze geeft zelf aan tussen de fles dat ze wat wil eten en als ik het haar geef is ze gelijk weer tevreden maar ja de dag erna is een drama en snap ook wel dat ik nog een maandje kan wachten maar ze wil het zo graag en vind het dan zo sneu voor dr als ze het niet mag... en nee zie het niet niet als aanval maar je moest eens weten hoe er af en toe gerageerd word op dit soort onderwerpen en ik weet ieder zijn mening maar ik heb liever alleen tips
hmmm, tja... als ze zo'n last heeft.... zou ik toch inderdaad of gaan wachten of ergens horen wat de veiligste groente/fruit is om mee te beginnen...? en heb je al eens liga geprobeerd? halve liga verkruimelen beetje melk erbij, heb je koekjepapje
1) je moet je niet optrekken aan wat anderen doen, maar goed op je eigen kindje afgaan. Bijvoeding heeft helemaal geen haast, gewoon rustig aan beginnen! 2) probeer eens 3 dagen groente die wel goed gaat. bijv. die bloemkool en dan ga je worteltjes proberen voor 3 dagen en dan broccoli en zo verder met milde groente. Op borstvoeding.com vind je een voedselintroductieschema waarin staat welke groente je op welke leeftijd kan geven. Als de groente goed gaat, geef je mild fruit als rijpe banaan en peer oid. 3) de meeste kindjes en helemaal kindjes die al gevoelige darmen hebben, krijgen last van hun darmen als ze voor het eerst bijvoeding krijgen, dat is ook even wat anders dan alleen vloeibare melk natuurlijk! 4) pyamapapje zou ik je afraden, want dat is niet hypo-allergeen en zit boordevol suikers, dat is nergens goed voor!
Misschien is het een idee om nu al over te stappen op nr.2? Dit is voedzamer en wellicht heeft ze dan genoeg verzadiging zodat het makkelijker is om het groente/fruithapje wat langer uit te stellen? Ze reageert duidelijk niet goed op het groente/fruithapje dus ik zou het echt uitstellen. Misschien dat dat met de nr.2 wel wat beter gaat?