Krijgt ze wel genoeg binnen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cam, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Mijn dochter is vorige week maandag geboren en in de kraamweek hebben we borstvoeding opgestart. Echter heb ik veel last gehad van tepelkloven en hebben we na overleg met de verloskundige besloten om de boel tot rust te laten komen en een paar dagen te kolven.

Het kolven ging moeizaam, 30/40 cc per borst, waarbij op dag 6 van de kraamweek ik enorme stuwing in mijn rechterborst kreeg die ik niet weggekolfd kreeg. Warmte erop hielp en de harde plekken (en rode plekken op de borst) verdwenen.

De kraamzorg is sinds maandag de deur uit, en we hebben op maandag weer opnieuw geprobeerd aan te leggen. Dit gaat goed! links heel goed, rechts nog pijnlijk, maar draagbaar.

Echter, valt het me op dat mijn dochter onmiddelijk aan de borst in slaap valt. Ik moet meerdere keren haar wakker maken, zodat ze verder drinkt. de andere borst moet ik kolven, want daar komt ze al helemaal niet aan toe.

Is dit normaal? waar moet ik op letten. Volgende week maandag kan ik haar pas laten wegen op het CB op het weegspreekuurtje. op de laatste kraamdag zat ze 75 gram boven haar geboortegewicht (3600 gram), maar dat was na 2 dagen kolven en flesjes geven. Deze bevatten 80cc overigens.

Ik kolf nu ongeveer 100cc op twee borsten, dus als ze uit 1 borst drinkt, komt ze toch nooit aan die 80cc??? We moeten haar om de 4 uur wakker maken om te voeden en eenmaal wakker zoekt ze wel naar de borst en maakt voedingsgebaren (hapen, vingers sabbelen) maar eenmaal aan de borst valt ze na ongeveer 4-5 minuten als een blok in slaap!!!!

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Waarom bel je niet een vrijwilliger van de VBN of LLL. Die kan het hele verhaal even goed met je doornemen.
    Bellen naar een vrijwilliger is kosteloos.
    Je vind de LLL en VBN onderaan www.borstvoeding.nl

3. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Zelf zou ik haar nog om dé 3 uur wakker maken,misschien heeft ze een lage suikerspiegel zodat ze snel moe is ?Wat ik ook weleens deed met mijn zoontje in het begin was hem vterwijl hij had sliep aanleggen,voor hij wakker was zegmaar dan dronk hij veel beter:).Misschien dat dat weer voor jullie niet werkt.Je zou haar dan goed wakker moeten maken tussendoor verschonen.Wat ik als tip kreeg van mijn kraamhulp was wat kleding uit doen bij hem .ne een koude handin zijn nekje :)

4. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    #4 Kelly1771, 8 okt 2009
    Laatst bewerkt: 8 okt 2009
    O ja kolven zegt niets over hoeveel je kleine meid eruit haaltmaar l minuten drinken is denk ik niet genoeg.Of er moet zodanig een tsr zijn dat ze genoeg heeft?drinkt ze verder wel rustig?
    Als ze iig 6 a 8 natte luiers heeft kan je ervanuitgaan dat ze genoeg drinkt en als ze vlokjes in haar ontlasting heeft komt zo ook bij dé achtermelk :)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier kregen we toen ook de tip van de kraamphulp om haar wakker te maken, maar ik had toen op een gegeven moment iets van: dit is een vicieuze circel: als ik haar wakker maak, is ze juist niet uitgerust genoeg en valt dus zo weer in slaap.
    Heb haar toen wat langer laten slapen en toen ging het beter.

80 cc uit een flesje is best al veel volgens mij, dus kan zo zijn dat ze aan de borst minder drinkt en in totaal best genoeg heeft. Nadeel van dat je aan het kolven bent geweest, is dat je productie zich af heeft gestemd op de kolfvraag en niet op de vraag van je kindje, (hier zelfde probleem gehad).
    Overigens: hier had eea achteraf allemaal te maken met het kiss-syndroom: Thirza had zoveel pijn in haar nek dat ze helemaal total-loss was daarvan en toen dat opknapte, ging het drinken ook beter, (hier ook direct kloven gehad, omdat goed aanhappen niet lukte). Weet niet of er tijdens je bevalling veel druk heeft gestaan op het koppie, (hele langzame bevalling, juist heel snel, vacuumpomp, enz), maar als dat het geval is, zou je eens langs een osteopaat kunnen gaan, die kunnen dat verhelpen en daar is Thirza toen heel erg van opgeknapt.

En verder anders eens een lactatiekundige erbij halen, want van een afstandje blijft het moeilijk inschatten wat het is, natuurlijk.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Je hoeft niet persé twee borsten te geven hoor, ik heb hier tot een week of twee geleden steeds maar eentje gegeven, soms twee. Vaak had hij daar al genoeg aan.
    En ik vind dat je behoorlijk wat kolft hoor, dat haalde ik niet eens. Bovendien krijgen ze er zelf veel meer uit dan jij kunt kolven.
    Heeft de kleine misschien geen spruw ofzo? Dat bleek ik na een week of twee te hebben, voeden deed daardoor voor hem en voor mij pijn en ging toen een stuk moeizamer.

7. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

mijn zoontje viel ook altijd aan de borst in slaap. ik moest altijd zorgen dat hij heel goed wakker was. luier verschonen als hij in slaap viel hielp. of heel gemeen een nat washandje. wakker maken voor een voeding werkt vaak averechts, dan zijn ze veel te slaperig om goed te drinken.

de eerste weken is het niet zo heel belangrijk hoeveel ze drinken, als ze maar drinken. mijn zoontje dronk de eerste weken niet zo goed, later kreeg hij pas echt de smaak te pakken. ik zou me niet zoveel zorgen maken.

je kolft goed dus je melk is prima. en je kunt ook gewoon een borst geven, ik geeft altijd maar een. je lichaam stelt zich daar gewoon op in. als je altijd die borst kolft blijft ie melk aanmaken.

ik zou nog niet een lactatiekundige inschakelen. ik heb niet de indruk dat je echt problemen hebt? babies die aan de borst in slaap vallen is heel normaal met een paar weken. ik zou het nog een weekje aanzien. als ze verder tevreden is met de hoeveelheid melk die ze drinkt dan krijgt ze wel genoeg blijkbaar. als ze honger zou hebben dan wist je het wel, dan zou ze hard krijsen.

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Is je dochter tevreden?
    Slaapt ze goed?
    Heeft ze goede plas luiers?

Kolven zegt niets over hoeveel ze binnen krijgt hoor maar dat staat al ergens beschreven.

Een andere tip die ik je kan geven is ga naar het weeg uurtje van het cb.
    Daar kun je het gewicht elke weer in de gaten houden en bijhouden op een groeicurve en zij houden het ook voor je bij.

Oh enne wakker maken voor een voeding vind ik persoonlijk niet handig omdat ze dan niet uit zijn geslapen en bij jou lekker warm weer in slaap vallen.
    Kijk het morgen anders aan hoe laat ze zelf wakker wordt iedere keer en kijk hoe lang ze dan bij je drinkt.
    Ik geef zelf 20 minuten 1 borst en dan als ze wil nog de andere kant maar die wil ze vaker niet dan wel.

Succes en niet teveel tobben hoor.
    Als ze tevreden is verder dan zal het wel los lopen.

9. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Hoe is het er nu mee?

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier ook zo'n slaapkopje :) Ze dronk die eerste weken ook maar een paar minuutjes, en viel dan weer in slaap. Ik heb haar totaal niet wakker gemaakt om te drinken, en mocht haar ook niet laten drinken tot ze echt goed wakker was en flink honger had, zodat ze effectiever zou drinken en langer wakker zou blijven. Dit hielp ook, en ze dronk ongeveer elke 3/4/5 uur.

Inmiddels is ze bijna 2 maanden oud en drinkt ze nog steeds per keer maar 1 borst (alleen 's avonds soms 2). Ze groeit goed en bepaald nog steeds zelf wanneer ze drinkt.

Het valt soms echt op hoe goed ze kunnen groeien van die paar slokken, maar zolang ze niet meer afvalt, kun je haar prima zelf laten bepalen hoeveel ze drinkt en wanneer. Als ze zelf wakker wordt van de honger, zal ze ook veel wakkerder zijn tijdens het drinken!

Succes!

Deel Deze Pagina