Mijn ijzer ( niet HB) is 11

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SeaShell, 2 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

beste meiden,

ik ben bij de dermatoloog geweest vanwege een allergietest en deze heeft ook meteen op ijzer geprikt. Nu is het zo dat mijn ijzer 11 is en deze waarde volgens hen tussen de 13-35 moet zijn. Ik krijg nu ijzertabletten voorgeschreven. Ik weet echter niet of die waardes van 13-35 geld voor vrouwen die niet zwanger zijn , of voor zwangeren.

Is een waarde van 11 echt zo laag? en zou mijn kindje dan nu ook een ijzertekort hebben of alleen ik? en binnen hoeveel tijd zouden mijn waarden weer op peil zijn na het slikken van ijzertabletten? heeft iemand hier ervaring mee?

ik kan nergens op internet de ijzerwaardes vinden, alleen de HB waarden, als je een lage HB waarde hebt hoef je niet persé een ijzertekort te hebben, het kan ook een vitamine b12 tekort zijn..

veel mensen denken namelijk dat de HB waarden hetzelfde zijn als IJzerwaarden

hopelijk kan iemand me helpen

liefs daantje

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik heb een ijzerwaarde van 6 en slik nu ijzertabletten. kheb nagekeken, bij mijn vorige zwangerschap was die 8 en dat was prima toen.
    ijzerwaarde is wel het Hb gehalte dat ze testen normaal gesproken..
    weet je zeker dat dat is waar ze op geprikt hebben? en ik vind de waardes die jij aangeeft extreem..
    een vrouw mag nl tot 11 hebben..daarboven zou het gehalte te hoog zijn

3. SeaShell

hb gehalte is niet alleen ijzer
    Als je hb laag is hoeft niet perse een ijzertekort zijn maar kan ook op een vitamine b12 tekort wijzen of bloedarmoede
    Als je een lage hb waarde hebt prikken ze een buisje bloed en dat testen ze alleen op ijzer, dus niet met een vingerprik, jij bedoelt dus denk ik tóch het hb en niet het ijzer

4. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    bij mij is gewoon met vingerprik gedaan bij VK.

ik probeer hard te denken wat jij precies bedoeld.

5. SeaShell

Bij het hb mag de waarde idd maximaal 11 zijn, maar hb is dus heel iets anders dan naar het ijzergehalte in het bloed kijken. Bij een laag hb gehalte hóef je namelijk niet perse een ijzertekort te hebben maar een laag hb kan ook betekenen dat het bijv alleen een b12 tekort betreft en je ijzer wel goed is. Vandaar dat bij een laag hb gehalte via een uitgebreid bloedonderzoek gekeken wordt waar het aan ligt ( ijzer, b12 of iets anders)

6. Jewel

Jewel Bekend lid

9 jun 2008
    553
    0
    0
    Gaat mij net zo, want had ook lage HB en heb dat ook zo vaak gehad als kind zijnde en kreeg altijd staaltabletten dan als het te laag was. Ook idd met prik in de vinger en dat noemden ze idd bloedarmoede, als hb gehalte te laag was...floradix en roosvicee ferro wordt je dan ook aangeraden, alleemaal dingen waar ijzer in zit...

7. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    ik zou het aan de dermatoloog vragen, die heeft tenslotte geprikt dus dat is ook degene die je zou moeten informeren.
    vaak wordt je op internet niet veel wijzer omdat veel medische sites zich tegenspreken.
    wel zou ik even navragen of het nu om je hb gaat of om het ijzer, want dat is wel degelijk een verschil.
    alleen wordt hb in de volksmond wel ijzer genoemd, het is iets anders!

joyce

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hb-gehalte is het hemoglobinegehalte van je bloed.
    Waarde moet tussen 7,5 en 10 zijn.

Dan heb je nog ferritine.
    Waarde moet tussen 15 en 150 zijn.

En MCV.
    Waarde ongeveer tussen 82 en 98.

Voor een goede diagnostiek zal je naast hb ook ferritine, ijzer, MCV en transferrine moeten testen.

Een test met een vingerprik is het hb-gehalte dat gemeten wordt.

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Heel handig, dit topic!! Ik zit namelijk in Duitsland en hier meten ze dus standaard je ijzer en niet je HB. Toen er dus 11,5 en 11,3 op mijn kaart stond, had ik meteen het idee dat ik een enorm hoge HB had (begreep het al niet). Nu dacht ik, ze meten hier gewoon anders. De VK had namelijk gezegd dat het wel normaal was, alleen voor tijdens een zwangerschap een beetje laag (moest eigenlijk omhoog gaan).
    Nu zie ik dus pas dat ze waarschijnlijk mijn ijzer heeft gecontroleerd en niet mijn HB. Op mijn kaart staat trouwens wel "HB (Eryl)", geen idee wat het is.

Bij mij zei de VK dat mijn waardes van 11 niet te laag waren, maar ze legde uit dat normaal gesproken tijdens de eerste helft van je zw.sch. je waardes een beetje omhoog gaan, om later tijdens de tweede helft niet een te lage waarde te krijgen (dan schiet het vaak weer omlaag). Nu had ik dus een niet verhoogde waarde in het begin, dus ik ben benieuwd hoe hoog het morgen bij de VK is en of het niet te laag zal zijn.

10. SeaShell

een ijzer van 11 is echt te laag tijdens een zwangerschap en gaat juist NIET omhoog, maar wordt alleen maar minder, omdat de kleine superveel ijzer van je pakt, hoe verder in de zwangerschap, des te meer ijzer de kleine pakt om te groeien

HB is NIET HETZELFDE als ijzer, dat denkt 99% van alle zwangeren namelijk

Het HB meet dingen als : foliumzuur (b11) , B12, en ijzer ( dus niet alleen ijzer opzich)

Eigelijk is het erg raar dat ze in NL alleen op HB testen. Mijn HB is bijvoorbeeld 8,3 en mijn ijzer te laag, namelijk 11 ( terwijl het tussen de 13-35 hoort te zitten) en mijn B12 is helemaal drastisch laag, namelijk 160 (terwijl het tussen de 150-660 hoort te zitten)

ik krijg nu dus staalpillen en B12 injecties.

Hoe komt het dan dat mijn HB zo hoog is vragen jullie je dan vast af? Doordat mijn B11 ( Foliumzuur) torenhoog was omdat ik dit 5 mnd slik, en dit trok mijn HB gehalte erg op, maar heb dus wel last van een ijzer en B12 tekort, dus het HB meten zegt eigelijk weinig. Als mijn foliumzuur niet zo hoog zou zijn had ik misschien een HB van 6,3 gehad ipv 8,3

Deel Deze Pagina