Vandaag bij het cb bevestiging gekregen dat onze Finn (goed 4 weken oud) al oververmoeid is. Mijn schuld, want slapen is hier vanaf dag 1 drama en zijn gehuil gaat bij mij door merg en been. Ook lukte het me niet om zelfstandig slaap regelmaat in te brengen dus met hulp van de arts vandaag een nieuw begin gemaakt. De eerste 3x gingen perfect, hij sliep bijna direct in en sliep ook elke keer 3 uur door.. hoezo moe? jeetje. Maar vanaf 21.30 is het raak en zowel hij als ik zijn nu vreselijk overstuur. Ik houd nu het 15 minuten huilen aan en dan bij elke stilte momentje begint de tijd overnieuw. Maar wat vind ik het moeilijk om hem zo te horen. Ik weet dat het moet, niet alleen voor Finn maar ook voor mezelf en mijn vriend. Hoe gingen jullie hier doorheen?
Wordt hij niet rustiger als je hem tegen je aan in slaap laat vallen? Ons zoontje is nu bijna 3 weken oud en ook hij is niet zo'n makkelijke slaper. Als het hem echt niet zelf lukt doe ik hem in de draagdoek en loop ik een stukje en binnen no time slaapt hij. Laten huilen vind ik hem nu nog te klein voor. Geen verwijt jou kant uit hoor: voor onze dochter werkte het ook heel goed om haar te laten huilen. Probeer wel zelf zo rustig mogelijk te blijven, want als je zelf niet rustig bent voelt je kindje dat feilloos aan. Heel veel succes ermee in ieder geval
Heel herkenbaar! Het is ons gelukt om enigszins ritme te vinden door constant dit riedeltje te volgen: slapen - verschonen - voeden - knuffelen - samen spelen - even alleen in de box- en bij de eerste signalen van vermoeidheid naar bed! Heel saai, veel thuis geweest, weinig uitstapjes, weinig visite, zo had ik het me totaal niet voorgesteld maar het is even investeren: maar het werkt wel! Zoonlief slaapt nu overdag steeds 2,3 uur tussen de voedingen door en snachts van 23 tot 7 uur! Ik moet eerlijk zeggen dat het tussen de voeding van 19 en 23 eigenlijk nooit lukt, dan is het altijd huilen en drama. Ik heb me erbij neergelegd. Geen strijd. Voorheen zat ik hele avonden boven om hem in slaap te krijgen. Niet heel gezellig voor je relatie en gewoonweg frustrerend omdat het niet lukte. Nu heb ik het geaccepteerd en blijft hij tussen 19 en 22:00 lekker bij ons beneden, lekker knuffelen en slapen op de bank Rond 22 uur begint het avondritueeltje en krijgt hij boven rustig z'n laatste fles, dan naar bed en dan slaapt hij..! (Die ik dit ritueel eerder op de avond, lukt het niet..!) En ik moet zeggen de laatste week/dagen lukt het steeds vroeger. (Lees 21:00/21:30) volgend CB verschuift dit vanzelf naar steeds vroeger op de avond... Met andere woorden, ritme -regmaat- accepteren - geduld!
15 minuten is best lang hoor!! Ik moest hier 3 minuten aanhouden en dat vond ik al zoooo erg. Hier was inbakeren de oplossing. Maait hij veel? Hazeslaapjes? Onrustig? Mijn dochter vond het de eerste week vreselijk en ik ook. Maar ik vond haar slaap belangrijker en die van ons ook. Uitgeslapen functioneer je beter! Na een week ging het een stuk beter! Ze had direct ook wat meer regemaat. Niet zeggen dat het jouw schuld is hoor!! Dacht ik ook want bij huilen troostte ik. Het normaalste wat je als moeder doet. Het cb zei: in bed troosten. Ja daaag dat komt wel. Niet als ze zó jong is!!
Eens met bovenstaand. Bij je houden en kijken of het slapen dan lukt. Bijvoorbeeld een draagdoek of draagzak. En even rust nemen qua visite, uitstapjes, etc.
Kun je iets meer vertellen over het voedingsschema, slaapschema? Hoe vaak en veel eet hij? Wanneer en waar laat je hem slapen? Baby's en ouders moeten soms even een ritme zoeken maar het is niet 'normaal' dat een kindje veel uren huilt. Wellicht ben je gebaat bij een ritme maar misschien voelt hij zich niet zo lekker. Misschien kunnen wij meedenken als je wat meer info geeft. Voordat je achter de oorzaak bent, zou ik hem niet zo lang in bed laten huilen.
Serieus? ??? Baby van maand 15 min in zijn eentje laten huilen? ?? Belachelijk! Snapt er nog niks van en voelt zich niet veilig! En met maand al ritme??? Zou nog 2 Maanden wachten en eerst naar zijn behoefte kijken
Ik geloof dat een aantal mensen er over heen lezen dat het kind oververmoeid is... dan moet je iets. Het kind is niet in staat om zijn eigen slaap behoefte goed te reguleren... oftewel... naar eigen behoefte... nee. Als 15 min te lang voelt, ga dan naar 10 minuten haal het kind niet uit bed maar troost door je hand op de buik of hoofd te leggen en te sussen maak weinig geluid en hou het donker Kijk eens naar de boeken van Gina Ford (te bestellen bij bol.com) Ik denk dat dit jullie enorm zal helpen. En nee, je bent geen slechte mama. Finn heeft gewoon nog wat moeite met deze grote wereld en jullie gaan hem daar bij helpen!! Knuffel. PS... heb je al een bakerdoek of bakerzak?
Wat is je huidige ritme, wat doe je etc. Ik ben zelf tegen het laten huilen van je kindje, ook bij oververmoeidheid. De slaaptraining, zoals het heet, wat het cb adviseerd is gebaseerd en ontworpen voor kindjes vanaf 6 maanden. Verder zal ik hier nu niet op ingaan ivm de discussie, mocht je meer willen weten, pb staat open. Staphanie Lampe heeft een goed boek geschreven over baby in een droomritme, hoor hier ook heel veel positieve verhalen over misschien is dat wat? Gina Ford schrijft ook duidelijke ritme en regelmaat, maar ik vind het niet altijd even duidelijk. Zij zegt ook 'een baby hoort niet te hoeven huilen'.
Bij zo'n jonge baby zou ik echt een drager aanraden. Hij wil bij mama zijn en dat is volkomen normaal, ik zou hem niet in zijn eentje laten huilen nu. Ik had in die tijd een ringsling, heel makkelijk om te doen (ik was bang dat een draagdoek te ingewikkeld zou zijn) en ze slapen in no time! 's Avonds lag hij altijd bij mij terwijl vriend en ik series aan het kijken waren. Anders sliep hij echt niet. Dat komt vanzelf wanneer hij wat ouder wordt. Succes!
Allereerst, een baby van 4wk 15 min laten huilen is veel te lang. Dat zou ik niet meer doen. Hij zal na 15 min compleet overstuur zijn en dan heb je het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Heb ik ooit 1x gedaan (10 min) en nooit meer!! Hielp echt niet en helpt nog steeds niet . Mijn zoontje vanaf het begin rust en regelmaat gegeven. Hij had daar enorme behoefte aan. Was vreselijk (motorisch) onrustig. Wat ook een tovermiddel was, was inbakeren. Misschien dat inbakeren voor 's avonds wel helpt? Het geeft je kindje namelijk het gevoel van geborgenheid, hetgeen hij nu mist. (in je buik was hij lekker continue bij jou) 's avonds de strijd niet meer aangaan en lekker bij je laten liggen vind ik heel goed van je! Jouw kindje heeft dat gewoon nodig. Bij een baby van 4wk is er niks geen sprake van gewenning oid. En rust en regelmaat is de eerste paar weken ver te zoeken hoor!! Ik geloof dat toen mij zoontje 5 à 6 wk was ik eindelijk een schema had voor hem. Voor mijn zoontje hielp een schema super!! (nog steeds trouwens). Altijd een ritueel met het naar bed gaan, te beginnen met naar boven gaan en zijn 'muziekje' aandoen....zo'n muziekbol hebben wij. muziekje-verschonen-inbakeren (dit was een belangrijk gedeelte van zijn ritueel, inbakeren = slapen)- speentje-slapen-wakker worden-flesje.
Zo een klein babytje hoeft toch niet helemaal alleen in zijn bedje in slaap te vallen? Dat deed mijn dochtertje pas toen ze 4 maanden was... Ik liet haar op mijn schoot in slaap vallen, en legde haar dan over in bedje, ofwel sliep ze in de draagdoek. Zo een kleintje heeft echt mama nog nodig....
En toch, mijn zoontje sliep uiteindelijk wel beter in zijn eigen rustige kamertje. Dat hoorde echt bij zijn ritueel. De 1e paar weken wel geholpen met in slaap vallen, bij mij in slaap vallen of bij hem gaan zitten. Eerst slapend in z'n bedje, paar weekjes later wakker in zijn bedje en ging goed . Hij heeft echt de stilte van zijn kamertje nodig, anders feest! Zelfs op het KDV slaapt hij als enige apart in een kamertje, anders te druk en slaapt hij dus niet . Dus kijk naar je kindje wat het beste is, als hij snel overprikkeld is zoveel mogelijk prikkels vermijden. Hier de 1e paar maanden een 'saai' leven gehad, maar met een heerlijk vrolijk kind die goed sliep!!
Hey dames, Dank jullie wel voor jullie reacties. Na een vervelend uurtje gister avond hebben we een geweldige nacht/ochtend gehad. Finn is volgens mij met volle teugen zijn slaap in aan het halen en wordt alleen wakker voor zijn fles. Ik snap helemaal dat de meningen over dit topic verdeeld zijn. Ik deel namelijk de mening van niet laten huilen, maar dat heeft er juist voor gezorgd dat we nu in deze situatie zijn aangekomen. Als je kindje helemaal niet meer wil slapen, dus ook niet in armen of draagzak of wandelwagen en gewoon echt niet lekker in zijn hummetje zit wil je maar 1 ding en dat is een oplossing. Niet voor ons, maar voor hem. We hadden tot op heden geen ritme, behalve de voedingen om de 3 uur. Voor de rest lag hij of op mijn buik heel lichtjes te slapen of in mijn vriends armen. Maar bij elk geluid, beweging, kuchje of zuchtje schrok hij wakker en dan was het huis te klein. Ook in de draagzak bij elke beweging en op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat je moet doen als je gewoon ziet dat je kindje zo moe is, maar zijn slaapje niet kan pakken. Maar gister na het bezoek op cb dus meteen zijn bedje op gemaakt en hem erin gelegd. Even jammeren en toen wassie weg en direct 3 uur door geslapen. Daarna wakker voor voeding en hij viel weer direct in slaap. ook 3 uur doorgeslapen. Daarna weer voeding en met even tegen sputteren en 1x wakker worden omdat de fopspeen uit bed viel weer 3,5 uur door geslapen. Om 22u begon het feest, toen wilde hij niet meer. om 00u was zijn laatste fles maar die weigerde die om vervolgens ontroostbaar te zijn. Om kwart voor 1 heb ik het nog een keer geprobeerd en toen dronk ie hem leeg. Ik legde hem weer neer en heeft tot 06.30 uur door geslapen. Wauw!! wat een luxe. Ook na die fles issie weer direct gaan slapen tot half 10 en nu slaapt ie weer. Ik weet niet wat de juiste manier is, ik weet dat ik het haat als hij huilt. Maar als ik zo door ga als ik bezig was huilt hij net zo hard en nu slaapt hij al meer dan hij in de afgelopen 3 dagen heeft geslapen.
Hij kan dus slapen in zijn ledikant??? Das al heel knap! En een paar minuutjes laten huilen dat mag wel. Sommige kindjes hebben dat eenmaal nodig voor ze in slaap kunnen vallen . Ik bleef dan altijd bij hem zitten, dat duurde echt maar een paar dagen en toen viel hij in slaap zonder te huilen . En als hij wakker 'schrikt', schrikt dan zijn hele lichaampje? Want dan is inbakeren echt een goede optie!
Goed om te horen dat jullie een goede nacht hebben gehad! Ik herken veel in je verhaal, hoewel bij ons meisje wellicht een kma en/of reflux roet in het eten gooit, daar zijn we nu voor onder behandeling bij de kinderarts. Maar de discussie wel/niet laten huilen is niet zo zwart-wit als sommigen beweren, is mijn mening. Wij kiezen altijd voor een tussenoplossing: we laten haar 10 minuutjes huilen, en gaan dan troosten. We laten haar in bed en houden het donker. Niet teveel tegenaan praten, maar aai over haar hoofdje, hand op buikje en speentje erin. Als ze rustig is, gaan we weer weg. Begint ze dan weer, dan wachten we weer 10 minuten. Zo gaat dat door. Zo leert ze dat ze wel moet slapen maar dat papa en mama niet ver weg zijn en ze echt niet alleen is. Sinds een paar dagen werkt dat redelijk goed. Gisteravond bijv. heeft ze voor het eerst de hele avond in haar bedje geslapen, dronk ze de laatste fles slapend en sliep vervolgens weer door tot 6.00 uur vanochtend. Een unicum! Ik denk dat een baby echt moet leren slapen en dat dat tijd kost. Het is even doorbijten maar je doet het voor je kindje, ze hebben nou eenmaal hun rust nodig. Succes!
Ja maar 15 minuten laten huilen (of 10 minuten) bij een kindje van 4wk is echt te lang. Das anders bij een kindje van bijvoorbeeld 6 maanden.
Ja, ik sta er ook echt versteld van, maar hij slaapt gewoon echt super door in zijn ledikantje. De 3x overdag in bedje leggen ging ook echt heel soepel, alleen die avond overgang ging stroef, maar dat is normaal gezien ook zijn huiluurtje (alleen dan heb ik um op mijn arm en dat voelt dan toch anders). Als hij schrikt, was het zijn hele lichaampje ja. En inbakeren hebben we wel gedaan maar hielp de laatste week ook niet meer. Zodra hij uit onze armen ging was het gebeurd. En op internet zoek je wel naar oplossingen/antwoorden/tips maar de meningen zijn zo verschillend dat je daar uiteindelijk ook de bomen door het bos niet meer ziet. Maar het belangrijkste vind ik nu, dat ons ventje slaapt, zijn rust krijgt en weer lekker in zijn velletje komt te zitten.
Oh, maar dat heb ik ook gedaan! Ik heb hem niet alleen laten huilen daar.. nee, nee.. Ik ben er naast gaan zitten en heb hem laten voelen dat ik er was. Alleen heb ik hem niet opgepakt zoals ik eerst wel deed.
Bij ons hielp het inbakeren, hij is dan wel een week opgenomen geweest in het zkh en daar hebben ze hem ook tien min laten huilen , dit had hij nodig om zelf in slaap te vallen... Nu doet bij dat niet meer... Ook hadden we de magische lamp van chicco daar komt een hartslag geluid uit en dat vond hij erg prettig..