Hey meiden, Ik weet dat kinderen onder de 7 jaar nog regematig 'onschuldig' jokken/liegen. zonder dat ze daar de ernst van in zien. Ons meisje van 4,5 jaar jokt regelmatig...Dingen als "van papa mag ik noooit meer buiten spelen" of van mama moet ik altijd 3x per dag douchen". Als je dan zegt.. is dat echt zo?weet je het zeker? dan is het is oooh neeeeee. Met zoon schuldig gezicht. Maar gister had ze op school vertelt dat ze vandaag jarig is, dus we komen op school en je raadt het al, versierde dingen, kindjes blij en feliiteren, kindjes die roepen om een uitnodiging voor een feestje.... Dus die kindjes zo van ja maar jij zei dat je vandaag jarig bent!! Dus ik vroeg dr heb je gezegd dat je jarig bent vandaag? uhm ja sorry mam. Hoe gaan jullie hier mee om? Misschien stel ik me aan hoor enhoort het misschien wel ontzettend bij deze leeftijd en ik moet er ook stiekem een beetje om lachen maar nu ze ook in de klas er mee begint denk ik moet ik er niet iets mee en zo ja zou dat wel kunnen op deze leeftijd? Nou hoor graag jullie verhalen...
Je zou maar een kind hebben die zegt dat ze een blauwe plek heeft omdat 'mama mij "geslaagd" heeft'....is helemaal niet waar!! en geloof me, dan breekt het zweet je wel ff uit Hier dus ook regelmatig dat ze 'jokt' hoor. Soms echt bewust al en soms is het idd onschuldig. Weet zelf ook niet goed hoe hier mee om te gaan, behalve zeggen dat ik jokken niet lief vind en dat dat niet netjes is.
Oh wat erg!! Dan breekt het zweet je uit ja kan ik me voorstellen..haha. Ja ik zeg ook dat jokken niet mag en niet lief is..
Dat gebeurde hier, zei stiefdochter tegen haar mams dat papa dat gedaan had en vervolgens heeft hij z'n kids 4 maanden niet gezien... Maar wat betreft het jokken; ik zou gewoon uitleggen dat het wel zo handig is om de waarheid te vertellen, omdat mensen je op een gegeven moment niet meer geloven als je steeds dingen zegt die niet waar zijn. Gevolgen vooral bij haarzelf laten, ze heeft zichzelf ermee, (en moet dat op haar eigen niveau echt wel kunnen snappen al).
Overigens is dit heel normaal voor de leeftijd hoor Niets om je voor te schamen Doen ze allemaal zodra ze naar school gaan. Kwestie van enerzijds fantasie en realiteit nog niet helemaal kunnen scheiden en anderzijds door hebben dat je aandacht krijgt met bepaalde uitspraken of dat je bijvoorbeeld onder straf uit kunt komen door te zeggen dat je iets niet gedaan hebt.
Nou dochterlief heeft het dus nog even volgehouden en vervolgens haar verjaardag gevierd in de klas. Muts, slingers alles dr op en dr aan. Juf is ook dom dat ze niet kijkt of het echt zo is want ze had natuurlijk niet bij zich geen traktatie ofzo. Daar werd de oppas die haar ophaalde op aangesproken. Na school ben ik terug gegaan, heb ik met haar de muts en de kaart terug gegeven. En ze heeft sorry gezegd tegen de juf. En de juf aangesproken dat als een kind dat zegt en ze niets van de moeder gehoord heeft en geen trakatie dat je dan toch wel ff verder gaat nadenken en nakijken. Want er hangen in klas allemaal papieren met foto en geboortedatum. De juf zei ja ze zat zo in de fantasie! Ze wilde zoooo graag jarig zijn! Ik dacht echt dat het zo was! maar goed die juf... dat loopt toch al niet zo dus het verbaasd me enigzins niet...
Ik moet eigenlijk wel een beetje lachen om je dochter, die blijkbaar heel overtuigend kan zijn in haar fantasie! Dat is óók een kwaliteit. En wat dom van haar juf, dat ze zich zo beet heeft laten nemen. Ik neem toch aan dat ze vooraf de week doorneemt en dan even kijkt: hebben we nog jarigen? Daar moet je je programma toch op aanpassen, of doet ze maar wat, zonder voorbereiding? Beetje gek als er ineens een verjaardag uit de lucht komt vallen...
Ik vind eigenlijk dat dit meer over de juf zegt dan over je kindje Sorry hoor maar wat een domme muts, gewoon niet even controleren en meegaan wat een 4,5 jarige je vertelt. En dan ook nog even de oppas/moeder aanspreken omdat er geen traktatie was Denk dat als ouders we niet veel meer kunnenn doen dan steeds uitleggen dat jokken niet leuk is en ze eventueel verontschuldigingen aan laten bieden.
Ja ik vindt ook vooral de juf een domme uhm doos. Want eigenlijk is het natuurlijk geniaal, maar mam ik wilde zo graag jarig zijn . Nou dat heeft ze dan slim aangepakt haha. Maar idd jammer van de juf...