Wij zijn druk bezig met oefenen voor een 4e kindje.. Die is dus nog niet onderweg hihi. Ik denk eraan om tegen die tijd een bakfiets of fietskar te kopen. Fietskar lijkt me makkelijk, als je die ook als buggy kunt gebruiken. Dan hoef ik niet steeds met de maxi cosi te slepen. maar een bakfiets lijkt me dan weer ideaal omdat ze daar evt alle 4 in kunnen. De oudste fietst zelf, de middelste is druk aan het oefenen dus dat zal tzt wel gelukt zijn en de jongste voorlopig nog niet.. Zijn hier moeders met ervaringen met 1 van de 2? Of allebei ? Oh en het zou dus wel zijn om dagelijks te gebruiken naar school en sport e.d.
Wij hebben een fietskar (kidcar). Je kunt je kindje vanaf 3 maanden op de fiets vervoeren i.v.m. de hobbels en het nekje. Ik had er een babyschaal in. Ik vond juist een fietskar ideaal omdat die ook een buggyfunctie heeft. Dus ik koppel hem bijv. af als ik op de markt ben gooi al het fruit erin en koppel hem weer aan. Als ik jou hoor lijkt me een bakfiets weer praktischer omdat je die makkelijker pakt. Het kost niet heel veel tijd om de fietskar aan te koppelen, maar je moet het toch even doen. 't Is wel even een ander prijskaartje.. Maar goed even goed nadenken wat je er precies mee wilt en dan plussen en minnen.
Ik heb ervaring met allebei. Wij hebben 2 kids dus ervaring met 4 heb ik niet Ik zeg absoluut bakfiets! Fietskar hadden we geleend maar ik vond het zo'n gedoe, hij paste niet in z'n geheel door de schuurdeur dus moest elke keer 1 wiel eraf halen. Voor ik onderweg was had ik allang geen zin meer om te gaan fietsen Sinds een jaar hebben we een bakfiets en ik zou nooit meer anders willen! De eerste tijd heeft de jongste er in de maxi cosi in gezeten en nu zitten ze naast elkaar op het bankje. Jongste nog in een peuterschaal, ze is nu 17 maanden. Buggy kan erin of eventueel aan je bagagedrager. Er kan nog een extra bankje in maar die hebben wij niet (nodig). We hebben een cargobike long van bakfiets.nl. Eentje met 1 wiel voor dus, vind ik persoonlijk veeeeel lekkerder en veel lichter fietsen dan eentje met 2 wielen voor, maar dat is natuurlijk persoonlijk. De bak van die met 2 wielen voor is weer een stukje groter en dan passen er weer beter 4 kids in. Al zou ik die fiets dan geloof ik niet meer vooruit krijgen met 4 😄 Ik vind het voordeel van de bakfiets boven een fietskar ook dat ze alles kunnen zien en niet zo laag zitten. Ook vond ik het met de fietskar eng dat ik ze zelf niet in de gaten kon houden en was bang dat de fietskar over het hoofd gezien werd.
Dat vind ik dus ook eng ja. Maar een maxi cosi in een fietskar? Kan en mag dat wel ? Ik zie een moeder op school altijd met een fietskar, kindje is een maand of 6. Maar dan haalt ze haar eruit, hijst haar in de buikdrager en dan boodschappen / kids binnen brengen, weer in die fietskar.. ik ga er vanuit dat de baby wel in slaap gaat vallen, zeker in het begin in de maxi cosi. Dus als ik het zo lees: bakfiets, maxi cosi en onderstel erin.. er zijn toch van die lichtgewicht onderstellen van quinny enzo?
Wij hebben ook een fietskar. Eerst gebruikt voor 2 kinderen en nu voor onze dochter. Ik vind het echt ideaal. Je kunt gewoon je gewone fiets gebruiken en de maxicosi kan inderdaad in de fietskar of je kunt je baby in de babyschaal vastzetten. Ik heb ook nagedacht over een bakfiets, maar ik heb wegens te grote nadelen toch gekozen om onze fietskar te houden. Een bakfiets kun je niet overal stallen, niet in een gewoon fietsenrek en ook niet makkelijk thuis. Daarbij zou ik dus nog een fiets moeten hebben aangezien ik zonder kind naar mijn werk fiets. Verder lijkt het mij heel zwaar trappen en ja een elektrische bakfiets is ook een optie, maar wel erg duur. Onze fietskar heeft ook veel bagageruimte (achterin) waar een buggy in past en ook nog boodschappen/verzorgingstas. Verder kun je de fietskar afkoppelen en als buggy gebruiken. Wij hebben een fietskar voor 2 personen van het merk Croozer. Het rijdt prima en ik voel mij wel veilig met de fietskar achter mij. De kinderen kunnen echt goed kijken, vooruit, maar ook opzij. Ze zitten lekker beschut en je kunt 'm ook "open" gebruiken zodat je kindje in de wind zit als het warm weer is.
De nadelen aan een bakfiets die tassie noemt herken ik niet echt. Nee je kunt hem niet in een gewoon fietsenrek kwijt, maar wel ernaast aan een lantaarnpaal of iets dergelijks. Wij dachten ook dat de schuur gelijk vol zou staan met de bakfiets erin, maar hij neemt uiteindelijk echt niet veel ruimte in. Over de maxi cosi, ik had een oude in de bakfiets vast gezet, ik nam mn dochter dan altijd mee in draagzak of buggy. Je zou ook nog een maxi taxi kunnen kopen, denk dat die niet meer nieuw gemaakt worden maar op mp nog wel te vinden. Dat is een onderstel alleen voor maxi cosi. Volgens mij echt super eenvoudig en ideaal voor bij de bakfiets.
Nou dat wordt nog een lastig verhaal hihi. Het lijkt me zo fijn dat ze evt alle 4 in een bakfiets kunnen bij slecht weer of bij verre tochten. Maar met een maxi cosi kunnen er nog maar 2 kindjes bij zeker? Hij past hier niet meer in de schuur, maar een fietskar ook niet dus een bakfiets zou buiten moeten staan, met afdekzeil evt. En dat een fietskar ook nog bergruimte had wist ik niet, ook weer handig! Ik keek nu naar een quinny zapp xtra, die kan ook een maxi cosi dragen maar ook mee in het vliegtuig (tot aan de gate). En lekker klein in de bakfiets of fietskar. Eerst maar eens proef gaan rijden met beide. Kijken of ik vooruit kom 😂
Nog even een klein dingetje, ik lees dat je bij verre tochten met 4 kids wilt fietsen. Dan zou ik echt voor een elektrische gaan! Kost wel even een flinke duit extra maar anders fietst het wel echt zwaar!
Absoluut de bakfiets! Fietskarren vind ik enge dingen, je weet nooit zeker of iemand die kar niet per ongeluk over het hoofd ziet. Geen prettig idee imho. Bakfiets is ideaal, 4 kindjes is geen probleem. 2 maxi cosi's kunnen er in, een kindje achterop en de ander voorop of op zo'n stoeltje op het frame. En zodra de kleintjes uit de cosi zijn dan kunnen ze op de bankjes. Heel gezellig
Hier trouwens ook de cargo bike long van Bakfiets.nl. Heerlijke fiets! Vooral het feit dat ik ze goed in de gaten kan houden vind ik erg fijn. Dat gaat niet met een kar die achter je aan rijdt.