Schrijfwijze

Discussie in 'Babynamen' gestart door PippiMoustache, 1 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe zou je Luce / Luus schrijven?

1. Luce

9 stem(men)
    23,7%
  2. Luus

29 stem(men)
    76,3%
  1. PippiMoustache

PippiMoustache Fanatiek lid

16 jul 2018
    1.819
    1.710
    113
    Vrouw
    Hallo allemaal, mijn partner en ik zijn allebei weg van de naam Luce/Luus, maar worden het niet eens over de schrijfwijze. We zouden het uitspreken als "Luus".
    Ik ben benieuwd hoe jullie het zouden schrijven.

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.797
    8.466
    113
    Vrouw
    Luus, want zo ken ik de naam.

Ik vind de betekenis in het dialect alleen niet zo leuk (ik weet niet of je die weet?)

PippiMoustache vindt dit leuk.
  3. wiedeltje

wiedeltje Fanatiek lid

2 apr 2012
    1.494
    1.847
    113
    Luce!
    Ik zie het als variant op Lucy, dus Luce.
    Luus zie ik als plat, lijkt erg op luis.

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Luus.... ik denk namelijk dat bij Luce er heel vaak 'Luuk' wordt gezegd in eerste instantie. Ik las dat namelijk ook :oops:. Bij m'n tweede poging maakte mij brein er Luusuh van.
    Ik zou het dus praktisch houden en Luus kiezen. Ik vind die schrijfwijze ook erg leuk.
    Je zou ook nog als officiële naam Lucie/Lucy kunnen nemen met roepnaam Luus. Dan heeft je kind later nog de keuze welke te kiezen als ze volwassen is. Kan zomaar Luus blijven natuurlijk. Die valt alleen wat meer in de categorie hip en Lucie/Lucy is wat klassieker en wat meer tijdloos.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.006
    14.669
    113
    Vrouw
    :roflmao: dat was ook het eerste wat ik dacht:oops:
    Ik vind Luus geen mooie naam. Zeker deze schrijfwijze niet. Luce vind ik op.schrift nog iets beter staan, maar nog steeds niet mooi klinken.

Als ik iemand Luus zou horen zeggen zou ik verwachten dat de volledige naam Lucy oid zou zijn en dat het afgekort is tot Luus.

Nola26 en PippiMoustache vinden dit leuk.
  6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Voor mij zit er wel verschil in uitspraak tussen Luce (toch een Engelse klank zoals Luke) en Luus (gewoon plat). Als je dus de uitspraak Luus wil, zou ik voor Luus gaan. Al vind ik dat niet zo mooi staan maar de naam is ook niet mijn smaak.

PippiMoustache en Zxcvb vinden dit leuk.
  7. PippiMoustache

16 jul 2018
    1.819
    1.710
    113
    Vrouw
    Ja, ik weet dat het luis betekent, precies daarom prefereer ik de schrijfwijze Luce :roflmao:

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik ken alleen maar dames die Luce die je uitspreekt als Lusee.

Uitspraak luus blijft gewoon luis. Ik vind het best sneu voor een kind :oops: denk dat de meeste provincies dat wel zo hebben als dialect (en wij spreken geen dialect maar luus koppelen mijn kinderen ook gewoon aan luis)

Ik ben ook de luuspluismoeder. Klinkt gezelliger dan luis

Lucé stem ik voor

9. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Een vriendin van mijn dochter heet Luz, de uitspraak zit een beetje tussen Luus en Loes in. Is dat wellicht een optie?

10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Dat vind ik ook een stuk leuker!

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    ik weet niet of het voor een jongen of meisje is, maar als het een jongen is zou ik Lucien kiezen en bij een meisje Lucy. Beide roep je uiteindelijk als LUUS.

12. Mell1105

Mell1105 Fanatiek lid

20 jul 2019
    4.782
    273
    83
    Vrouw
    Luce vind ik mooier.

13. Maelyn

Maelyn Actief lid

12 apr 2017
    139
    150
    43
    NULL
    NULL
    Hier zeggen we ook Luus voor een luis. Hoe je de naam schrijft verandert natuurlijk niks aan dat je het dus uitspreekt als Luus. Is het voor een jongen of meisje?. Voor een meisje vind ik Luza dan mooier, dan kan je dat zelf thuis liefkozend afkorten naar Luus.

14. PippiMoustache

16 jul 2018
    1.819
    1.710
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. Aangezien veel van jullie toch de associatie met luis hebben, gaan we nog even nadenken over deze naam.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Is het voor een meisje of jongen?

Als je enkel uit deze 2 schrijfwijzes wilt kiezen en het een meisje is, zou ik Luus kiezen in jullie geval.

Voor een jongen Luce, omdat dat me doet denken aan de namen Lucebert, Lucius en Lucien.

Luce vind ik zelf véél mooier dan Luus (dat klinkt n.m.i. als een afkorting voor Lucy en niet als een volledige naam), maar kan Luce dus moeilijker als meisjesnaam zien hierdoor.

Als dit niet de enige 2 opties zijn en het is een meisje, zou ik gewoon Lucy doen en haar binnenskamers Luus noemen.

16. PippiMoustache

16 jul 2018
    1.819
    1.710
    113
    Vrouw
    Ter verduidelijking, het zou voor een meisje zijn :) Zoals de Engelse meisjesnaam, maar dan beetje meer op z'n Nederlands uitgesproken.
    Maar inmiddels hebben we Luce/Luus toch maar van onze lijst gehaald.

hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina