Hoi! Mijn dochter is met 35.3 geboren. Ze heeft even 5 minuten bij me gelegen en daarna werd ze gelijk naar de neonatologie gebracht waar papa haar eerste flesje gaf, ongeveer een half uurtje na de geboorte. Toen ik gedouched e.d. had ben ik naar haar toegebracht, even vastgehouden en vervolgens gaan slapen. Pas de volgende ochtend kwam een zuster die me erop attendeerde dat ik moest gaan kolven. Dit heb ik trouw gedaan en nu, 8.5 maand later doe ik dit nog steeds. Het is namelijk nooit meer gelukt haar aan de borst te krijgen. Nu achteraf denk ik, had dit niet anders gekunt? Door alle emoties en de plotselinge geboorte is het op dat moment compleet langs me heen gegaan maar nu denk ik: Als iemand ook maar het woord borstvoeding had laten vallen, had ik die eerste avond en nacht mijn stinkende best gedaan. Of lag dit aan haar vroeggeboorte dat ze zowieso eerst kunsvoeding kreeg en is dat de standaard weg? Overigens heeft ze nog een paar dagen 50/50 sonde/fles gekregen, maar het gaat me om dat allereerste moment, waar ze helder was, een apgar score van 9 had en dan toch een fles heeft gekregen. Waarom niet terugbrengen naar mij/mij halen? Overigens was het niet om mij te ontzien want ik stond na 10 min. al lekker te douchen en voelde me prima. Hoe is dit bij jullie gegaan? xx Reintje
Mijn beide kindjes zijn dysmatuur geboren en hebben ook beiden een week op de neo gelegen. Ook ik heb ze allebei niet aan de borst gekregen. Mij is verteld dat ze gelijk een flesje geven omdat de baby die zo klein is gelijk voeding nodig heeft ivm gewicht en suikergehalte. Aangezien jij direct nog geen melk hebt, heeft het niet veel zin om aan te leggen. Daarnaast is het voor die kleintjes erg belangrijk om flesjes leeg te kunnen drinken, des te eerder ze naar huis mogen. Heb jij haar in het ziekenhuis nooit aan mogen leggen dan?
Tja, het is lastig. Met de geboortetermijn van jopuw dochter had het voplgens mij heel goed gekund. Zo te lezen is zij geboren met een zuigreflex, dus ze KON drinken direct na de geboorte. MOEST zij meteen in de couveuse, of hebben ze haar meegenomen voor de onderzoeken? Was het mogelijk dat jij na die half uur ook naar de couveuseafdeling was gereden? Toen mijn kinderen in het zkh lagen heb ik enorm veel kindjes zien binnenkomen op de afdeling. babys met de geboortetermijn na 34 weken en een goede start werden meer gezien als een 'rand'prematuur, en als de moeder zich goed voelde na de bevalling mocht ze vrij snel bij de baby komen. En meteen aanleggen. Waarom ben jij de volgende dag gaan kolven ipv aanleggen? -> kijk bij een prematuur zonder zuigreflex is het een heel ander verhaal. Die kan niet drinken, dus moet er melk binnenkomen via de sonde. De moeder moet de melk op gang brengen met kolven, en dat is een heel stuk moeilijker dan met de baby aan de borst (dat heb je zelf ervaren). Maar als het kindje een goede start heeft, zelf in staat is om te drinken weet ik niet waarom de baby niet aan de borst is gelegd, het eerste moment dat dat kon. Dat ze moeten bijvoeden ivm bloedsuiker enz snap ik wel, maar dat neemt niet weg dat ze OOK aangelegd kon worden.
Dat was hier het geval, ik moest een paar weken wachten voor ik mocht aanleggen, maar uiteindelijk heeft Simone het wel geleerd. Ze heeft haar hele leven een combinatie van fles en borst gehad en nooit problemen (op een paar weigerfases na). Ik geef nog steeds bv en ik kolf er ook nog naast. Ik werd juist heel erg aangespoord om te blijven proberen al was het maar 1 keer per dag, ze hadden er in de ziekenhuizen (en de kraam later ook) alle vertrouwen in dat het ging lukken en ze hadden gelijk. Zonder hun aansporing had ik het ook bij kolven gelaten denk ik, dus ik begrijp waarom het bij jou zo gelopen is. Wel jammer dat niet alle ziekenhuizen het doen zoals het bij mij ging...
@Adi: eens hoor Als ik niet dmv ks bevallen was beide keren, had ik ze ook gelijk aan mogen leggen. Tussendoor wel gedaan, maar nooit volledig aan de borst gehad helaas.
bedankt voor jullie reacties. @Mirrei. Ik heb haar wel aan mogen leggen maar niet zo vaak eerlijk gezegd. Werd mij gezegd dat ze te moe was en daarom een flesje kreeg. Ze kreeg ook weleens door de sonde zodat ze lekker door kon slapen @Adi. Ze hebben haar ongeveer 5 a 10 minuten na de geboorte meegenomen naar de Neo voor onderzoek, daar heeft mijn man haar ook haar eerste flesje gegeven. Op dat moment lag ik nog in de verloskamer te wachten op ja, wat komen zou zeg maar... lag er een beetje niks te doen... Ik heb echt een makkelijke bevalling gehad en ben tja eigenlijk direct opgestaan en gedouched. Ik had dus echt makkelijk naar haar toe kunnen gaan. Toen ze me uiteindelijk na een half uur kwamen ophalen Had zij dus al een flesje gehad, lag ze te slapen en heb ik haar nog even 5 minuten vastgehad voordat ze haar me weer uit handen hebben gehaald en gezegd, ga jij maar lekker slapen (ze is laat in de avond geboren). De volgende dag kwamen ze met dat kolfapparaat aan en ben ik gaan kolven... Terwijl ze op dat moment om de 2 uur een flesje kreeg. Ik zie dit dus nu als allemaal verspilde kansen om haar aan te leggen. Ze brachten het een beetje als, dat ze nu de moedermelk krijgt is het belangrijkst... dat aanleggen komt thuis wel... en eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van aanlegproblemen. Ik dacht, als er melk komt, drinkt een baby aan de borst... nou niet dus... Overigens heeft ze maar 1 dag in de couveuse gelegen, daarna nog 2 dagen in een warmtebedje en de laatste 5 dagen in een normaal bedje...In die tijd had ik haar zo vaak aan kunnen leggen... Maar.. dat állereerste moment, dat flesje.... dat stuit mij tegen de borst. Mijn dochter was prima in orde, ik voelde me kiplekker... waarom toch die fles gegeven! In ieder geval heb ik van deze ervaring geleerd dat ik bij een volgende vooraf mijn wensen duidelijk kenbaar maak, maar ja je moet eerst een keer zo'n situatie beleefd hebben he...voordat je weet wat je de volgende keer anders zou doen.... Ik zit er echt een beetje mee, vandaar deze post, voel me een beetje beroofd van mijn ervaring zeg maar.
Misschien is het per ziekenhuis wel verschillend? mij werd ook vaak gezegt dat de baby te moe was. en ALS ik al mocht voeden, was het maar 5 tot max. 10 minuten per keer. dan werd hij gewogen en als hij niet genoeg had gedronken, kreeg hij de rest door de sonde. daarbij mocht ik het maar 2x per dag terwijl ik er elke voeding was. maar het is met bv toch ook zo dat een baby niet elke keer evenveel drinkt? of ben ik nu gek? ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook heel lang mee heb gezeten hoor, maar kan het nu eindelijk een beetje loslaten..
Ik vind dat je slecht begeleid bent. Als er meteen een lactatiekundige was ingeschakeld had jullie meisje waarschijnlijk best 'live' leren drinken. Onze jongens hebben niet bij mij gelegen toen ze geboren werden. Het was een ks onder volledige narcose, ze zijn meteen naar de NICU overgebracht. Daar kregen zij in eerste instantie een infuus, daarna sondevoeding. Ik ben meteen de volgende dag gaan kolven. Niet omdat ik er zelf aan dacht, maar omdat een verpleegster mij erop wees. Pas na een week of 8 kon ik ze gaan laten 'snuffelen' en na een week of 10 konden ze, met behulp van een tepelhoedje, uit mijn borst drinken. Daarnaast kregen ze nog sondevoeding en bv met de fles. De lactatiekundigen en de verpleegkundigen in het ziekenhuis hebben er alles aan gedaan om mij te begeleiden, te helpen en te steunen. Erg spijtig dat dit dus blijkbaar niet in ieder ziekenhuis gebeurt. Maarrrrr!! Je geeft je meisje al een hele tijd borstvoeding. En je kolft het allemaal!! Dat vind ik echt bewonderenswaardig. Dus mocht je ooit aan jezelf twijfelen, niet doen! Je bent echt een supermama!!