Hoi allemaal, 30 maart ben ik uitgerekend van een zoon Alles gaat goed maar we twijfelen nog over zijn naam. Helaas kan ik er niet heel veel over vinden dus daarom ben ik benieuwd hoe anderen het zien. We willen hem Lucien noemen (spreek uit: Luusjen). Maar dan is de vraag hoe we het zullen schrijven. Met of zonder trema of accent. Dus zo: Lucien of Luciën of Lucièn Het zal een kwestie van smaak zijn maar ik hoor graag hoe jullie erover denken en waarom je zou kiezen voor datgene waar je voor kiest.
Ik zou optie twee uitspreken als lusiejen.... optie 3 vind ik het mooist, optie 1 het meest praktisch. Denk dat de meeste 1 en 3 hetzelfde uitspreken. Succes!
Ik kies optie 1, is wel duidelijk hoe je t uit moet spreken. Maar er is een speciaal namentopic voor waar je je vraag kunt stellen
Het is een kwestie van smaak, en mijn smaak gaat uit naar optie 3. Maar het is echt helemaal aan jou.
Ik vind optie 2 het mooiste staan, maar dat wordt denk ik wel anders uitgesproken. Of-topic: Ik denk dat je de admin even moet vragen of je topic verplaatst kan worden naar het namengedeelte.
Lucien vind ik het meest voor de hand liggend. Denk maar aan de woorden elektricien en opticien.... Luciën zal je namelijk uitspreken als Lu- ci - en. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik ken een Lucian en je spreekt het uit als luusjen. Luciën spreek je anders uit Lusjehn op z'n frans of lu ci en in het NL.
Even mijn Franstalige man gevraagd, in het Frans schrijf je het als optie 1, dus zonder trema of accent. Zelf vind ik het voor de uitspraak juist logisch om het in Nederland met een trema te schrijven. Leuke naam trouwens! Oh en de meisjesnaam hoor je als Lucienne te schrijven, althans in het Frans...
Wij zitten een beetje met hetzelfde probleem, wel een totaal andere naam, en kiezen voor het trema omdat: * een accent niet gangbaar is in nl; * we niet willen dat men het 'iel' gedeelte ook echt als met een 'ie'-klank uitspreekt. Succes met kiezen!