Het is ook helemaal waar dat er iets mis kan zijn met het jong en moeders of vaders heb gewoon uit het nest gegooid heeft. Maar vergeet niet dat het ook de schuld van de mens kan zijn, wij nemen immers alles in en het kunnen ook kinderen geweest zijn die de boel verstoord hebben, of een kat die het nest uit de boom geslagen heeft. Tegenwoordig weet je dat gewoon niet meer. Voor jonge merels is het ook heel normaal om uit het nest te vallen/fladderen waarna de ouders ze nog op de grond bijvoeren tot ze zelfstandig kunnen vlieggen! Dus alle vogels zomaar oprapen is zeker geen goed idee! Wurmen zoeken is bijna geen doen ook, ik heb mn vinkie opgevoed met een mengel van : Insektenpathee, universeelvoer, kracht opfokvoer (zit eivoer doorheen) en een klein beetje kattenvoer, goed mengen met een beetje water en balletjes van draaien welke ik met een pincet in zn snavel deed, drinken deed hij van een lepeltje Maar wat ik al zeg het was een dagtaak, ik kon niet meer zomaar een dagje weg ofzo! Maar heb het met liefde gedaan. Ben heel benieuwd wat TS gedaan heeft. Ik vind het prima om de natuur de vrije loop te laten gaan maar vind het ook prima om (mits juiste handelingen) zon beestje een beetje te helpen.
Hi Ladies, Ik heb hem in de gaten gehouden en later op de avond kwam er een ander vogeltje bij, ik denk zijn mama... de volgende dag waren ze beide weg... ( ik hoop een goede afloop? )....
Ah.... hopelijk inderdaad met goede afloop! Wij hebben vroeger een jonge merel gered en grootgebracht. Jopie heette hij Mijn vader zag het nut er ook niet van in, maar mijn zusje en ik stonden er op dat we hem zouden redden hahahaha. Is heel lang goed gegaan, en is lang bij ons gebleven totdat hij op een dag ineens weg was... Ik denk uitgevlogen ofzo. Het voelde in elk geval fijn om iets te kunnen doen.
Toevallig had ik ook een topic geopend, alleen "mijn" musje was door mijn kat gepakt. Ik vind het wel zo zielig dat ik de dierenambulance heb gebeld en daar een adres kreeg van een opvang. Het was een jong musje wat nog niet kan vliegen, had een klein wondje onder zijn vleugel, maar verder is hij ok en gaat het waarschijnlijk wel redden. Zal wel een muts zijn maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen zo'n beestje aan zijn lot over te laten. Daarnaast zijn mussen bijna uitgestorven (ongelooflijk maar waar), dus nog een reden om het beestje wel te helpen.