Jong zwanger, en in december ontslagen.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Marcelle99, 14 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marcelle99

24 aug 2015
    78
    0
    6
    Gastouder
    Lelystad
    Beste Webcare team,

Op het moment ben ik 14 weken zwanger. 19 jaar en woon samen met mijn vriend in Lelystad. Hij studeert en krijgt studiefinanciering / huurtoeslag.( 21 jaar ).
    Mijn contract loopt tot December en wordt niet verlengt door de zwangerschap..
    Dan word het lastig om nog werk te vinden.
    Op financiƫle steun van mijn ouders hoef ik niet te rekenen.

Mijn vraag is: Heb ik vanaf december of eerder ergens recht op?

Met vriendelijke groet,

Marcelle

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marcelle,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je contract wordt niet verlengd vanaf december en je wilt weten of je dan recht hebt op een uitkering.

Hoe lang heb je gewerkt? Als je van de laatste 36 weken tenminste 26 weken gewerkt hebt, kan je recht hebben op een WW-uitkering. Actuele informatie over de voorwaarden voor recht op een WW-uitkering vind je hier.

Vanuit de WW-uitkering kun je een zwangerschapsuitkering krijgen. Deze kan vier tot zes weken voor de uitgerekende datum starten. De aanvraag doe je telefonisch via UWV Telefoon op 0900-9294. Dit kun je acht weken voor de uitgerekende datum doen.

Is je WW-uitkering gestopt voordat je zwangerschapsverlof kan starten? Als de uitgerekende datum binnen maximaal tien weken na einde WW (of een dienstverband) ligt, ben je alsnog verzekerd voor een zwangerschapsuitkering.

Actuele informatie over de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Heb je onverhoopt geen recht op een WW- en/of zwangerschapsuitkering? Dan kun je misschien een bijstandsuitkering krijgen. Dit is een uitkering die verstrekt wordt door je gemeente. De aanvraag van de bijstandsuitkering kun je hier indienen. Deze aanvraag doe je samen met je vriend.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina