(grr neeee he, schrijf ik een antwoord van een heel A4tje ofzo, klik ik verkeerd, alles weg... nouja, nog maar es schrijven dan....)
Ik snap dat het niet aanvallen van je bedoeld was hoor. Ik bedoel ook meer dat ik in de verdediging schiet tegenover andere mensen, in het algemeen, uit angst voor afkeuring. Maar ik heb het ook helemaal verkeerd geformuleerd. Ik zal het even helemaal opnieuw uitleggen. Bij tienermoeders praat ik niet meer mee, maar dat komt dus niet omdat ik daar de situatie van die meiden afkeur. Het komt meer doordat we met heel andere dingen bezig zijn. Waar zij misschien nog een woning zoeken of vragen stellen over het wel of geen contact houden met de vader, ben ik al bezig met het volgende kindje plannen. We hebben daardoor dus weinig raakvlak voor mijn gevoel. Maar dat wil niet zeggen dat ik hun situatie afkeur. Ik kan overigens heel goed begrijpen als je het vervelend vond dat ik meteen met de opmerking kwam dat ik wel al een kinderwens had. Ik vind het zelf namelijk vervelend als andere jonge moeder meteen roepen dat het bij hen wel gepland was. Soms heb je ook van die topics, die erover gaan of jonge moeders net zo goed zijn als oudere. Daar heb je dan wel eens van die meiden die dingen roepen als: 'Nou, echt niet alle jonge moeders zijn ongepland zwanger geraakt!' Dat is ook heel kwetsen, want zo klinkt het net alsof dat slechter is, alsof ze daar als jonge moeder zijnde niet mee geassocieerd willen worden. Maar volgens mij ontstaan dat bij hen ook weer uit angst voor afkeuring. Dat zij het ook meer gebruiken om zichzelf te verdedigen tegen de afkeuring van anderen. En ten slotte wil ik nog even kwijt dat de manier waarop je zwanger raakt en de situatie waarin je zit, echt totaal niet te maken hebben met de vraag of je wel of geen goede moeder bent. Maar dat moge duidelijk zijn.
Het was met name dit stuk (en dan specifiek het dikgedrukte gedeelte), dat mij nogal tegen de borst stuitte. Nu is het niet eerlijk,om hierover het gesprek aan te gaan. Simpelweg omdat Pam nu niet online is. Ik begrijp heel goed wat zij bedoelt, hoor. Begrijp me niet verkeerd. Een situatie is inderdaad heel flexibel, er kan altijd veel geregeld worden in korte tijd, als dat noodzakelijk is. Cossy, ik vind het onwijs fijn dat jij nu de tijd en moeite neemt om jouw punt nog eens uit te leggen. Dank je wel daarvoor. En ik herken het ook allemaal. De raakvlakken missen met die meiden, meer dan logisch. Ik heb mezelf ook nooit als 'tienermoeder' gezien. Ik durf zelfs te beweren, dat jij en ik (en meer meiden in onze situatie) zelfs betere moeders zijn! En waarom? Omdat wij meer dan bewust voor ons kind hebben gekozen. Juist omdat het niet gepland was. Cadeautjes van het leven! Zo. En wie van de meiden die hier bewust voor een kindje gaan, wil mij daar op aan vallen?
Oh Jenna zo is het inderdaad niet bedoeld hoor!!! Pam zei dat ze het zo knap vond van meiden die jong moeder worden en die het wel netjes doen en zelfs een voorbeeld zijn voor veel oudere mama's. En daar schaar ik jou ook onder, juist om hoe je hebt gereageerd op je zwangerschap. Jij hebt je er samen met je zoontje uit geknokt, en daar heb ik bewondering voor! Maar er zijn ook meiden die veel te jong zwanger raken en het dan laten weghalen alsof het niets is, of het wel houden maar hun leven totaal niet aanpassen. Die meiden ken ik ook, en daar heb ik grote moeite mee. Het leven kan anders lopen dan je van tevoren dacht, en dat overkomt iedereen wel op een bepaalde manier. Shit happens zeg maar. Maar dan gaat het dus om wat je ermee doet, dat je je verantwoording neemt en aan de slag gaat.Cossy en jij hebben dat gedaan, en daar heb ik onwijs bewondering voor! Haha, leuk! Ik denk dat ik de uitslag al weet, namelijk Miracle...aangezien zij de vorige keer ook zo vlot zwanger was. Ik heb het gevoel dat het bij mij nog wel eens een tijdje kan gaan duren, en Anais en Pam zijn natuurlijk ook al wat langer bezig. Maar je weet het nooit...! Van mij mag iedereen als eerste zijn @ Cossy: Ah, dat verklaart waarom ik er maar niet aan kan wennen als mn hubje weg is! Ik heb elke keer die ergste eerste nacht, haha. Mijn vent maakt ook lange dagen; voor het ontbijt is hij al lang vertrokken en 's avonds+in 't weekend moet hij vaak nog langs een klant. Dus overdag ben ik vaak alleen. Maar op een of andere manier geniet ik zo ontzettend van dat samen in slaap vallen en van de gesprekken die je vlak daarvoor hebt, dat dat alles compenseert. Maar ik geloof inderdaad wel dat het alleen zijn in de nacht iets went als het langer duurt. Balen trouwens van die temperatuur-dip!!! :x
Haha, nu krijg ik helemaal een schuldgevoel omdat ik erover begonnen ben! Ik begrijp het punt wel dat gemaakt werd gister. Over dat 'soort' meiden. Maar in den beginne, toen ik net zwanger was, was ik ook zo. En dat bedoel ik. Natuurlijk en gelukkig ben ik allang niet meer zo. Ik doe potverdikkie een HBO-studie. Het ging mij meer om de achteloosheid/klakkeloosheid waarmee het werd gezegd. En het feit dat het voor mij altijd gevoelig blijft, ook al is mijn situatie niet meer zo. Dus dat.
Nee nee geen schuldgevoel krijgen nu!!! Het is juist goed dat je zoiets aangeeft, dan kunnen wij daar rekening mee houden! En ergens is het misschien ook wel weer een eye opener...Nuance komt pas door ervaring he...Het moet wel gezellig blijven in dit topic, ook voor jou. You go girl, met die HBO-studie!
Dan ben ik toch enigszins opgelucht dat ik het toch maar wel heb aangegeven. En ik wil er ook geen superzware discussie van maken ofzo, hoor. Zo leren we elkaar natuurlijk ook steeds beter kennen. Als iedereen maar gewoon wel dingen blijft aangeven en niet haar mond houdt om de lieve vrede te bewaren. Poeh, ik moet zo alweer mijn moppentrommel van school ophalen. Mijn ochtend is alweer voorbij! Gaan jullie nog iets leuks doen dit weekend?
Dames ik moet zo gaan, maar ik wil nog even iets kwijt over die opmerking van Pam... Ik denk eigenlijk dat zij bedoelde dat het niet slim is om voor een kindje te gaan klussen als je nog niets geregeld hebt, en dus niet dat je het maar moet laten weg halen als je ongepland zwanger bent.
En wat het weekend betreft; wij gaan mijn ouders verhuizen!!! Aan het eind van de middag vertrekken we met de auto naar hun 'oude' huis, blijven we een nachtje slapen en morgenvroeg gaan we alles in de vrachtwagen + auto's sjouwen en verhuizen! Ik vind het best spannend, want ze komen dus vlakbij ons te wonen. En zondagmiddag hebben we een welkomstfeestje voor ze georganiseerd, samen met de hele familie van mn hubje (inititatief van hun, echt leuk!). Dus ik ben heel benieuwd hoe ze gaan reageren. Vanaf vanmiddag ben ik dus een tijdje afwezig! Maar niet getreurd; I'll be back!!!
Oeh, succes met het verhuizen Amaryllis! En superleuk dat jouw schoonfamilie een feestje initieert voor jouw ouders! Veel plezier dan zondag! Ook ik kom na het weekend weer! Mijn vriend is er nooit zo'n fan van als ik op het forum zit als hij thuis is. Jullie zijn lief! Tot snel!
Amaryllis -> Succes met verhuizen! Ik ga in het weekend ook bewust wat minder forummen. Beter de korte tijd die we samen hebben optimaal benutten.
Zo ik ben er ook weer.. en hopelijk heb ik genoeg onthouden om even mn foutje te corrigeren!! Ik geef toe ik praatte wat makkelijk en over een kam scherend en dat is idd niet netjes van me aangezien ik daar zelf ook heel boos over kan worden! haha.. foei pam :x Even uitleg over dat dikgedrukte stukje tekst.. Dat staat er idd verkeerd, ik bedoel dus stoppen met de pil/anticonceptie. Dat vind ik niet verstandig als je zo jong bent en niks op orde hebt! En ik moet eerlijk zeggen, ik heb dat stuk echt heel vaak overnieuw getypt omdat ik t heeeeel lastig vind dat soort dingen te verwoorden, ik heb een mening en bedoel iets.. maar hoe krijg ik dat over! en dat heb ik dus ook niet helemaal lekker gedaan..... Kijk ik weet niet de hele situatie van jou van toen, maar van wat ik hier begrijp heb jij bewust gekozen voor de kleine toen t er even tussendoor wilde en heb jij je daarna gewoon gedragen als moeder, goeie moeder zelfs! En dat zijn precies de meiden waar ik dan trots op ben en niet van begrijp dat ze soms gecontroleerd worden en moeders die ouder zijn niet terwijl die soms echt SLECHT voor hun kinderen zorgen! Vaak zijn zij een voorbeeld omdat ze t toch maar ff voor mekaar boxen terwijl niet alles al klaar staat! De meiden die ik niet verstandig vind zijn niet de meiden die denken aan stappen etc als ze zwanger raken, je plant t immers niet dus hoe kan je er dan rekening mee houden?! maar meer de meiden die nog nergens anders aan denken als de baby er is. Die dan alleen nog maar stappen, en t kind ergens dumpen of t kind behandelen als een,uuhhhm hoe zeg ik dit.. als een last. En dat een kinderwens een plus is als je zo jong ongepland zwanger raakt, ja ik denk t wel.. ik denk dat je dan makkelijker de keuze en switch in levensstijl maakt.. maarja, daar heb ik geen ervaring mee, dus das echt wat ik denk En wat je zei over jaloezie richting die meiden? ja die is er absoluut wel. er woont hier een meisje in de straat.. 17 niks op orde woont thuis, vriend wel/niet vaste baan.. en hop ongepland zwanger. Ze vinden t gelukkig heel leuk en doen er ook alles aan om goeie ouders te zijn (ik ken de vader ook, echt wel goeie jongen) en dan kan ik alleen maar blij voor ze zijn en vinden dat ze t goed doen! En tuurlijk ben ik dan jaloers, maar dat ben ik ook op mensen die gewoon ervoor gingen en tuurlijk heb ik gedacht "zij wilde t niet eens en hebben niks klaar, en wij alles en dan wil t niet!" Maarja, das een pure emotie gedachte.. Dus even als samenvatting, door gebrek aan goed nalezen en typen stond het er idd niet goed! En ik denk dat er gewoon een catagorie meiden bij moet. Je hebt meiden die ongepland zwanger raken en een stiekem kinderwens hebben. Meiden die ongepland zwanger raken en hun best doen en een goede ouder worden,ondanks dat ze eigenlijk hele andere dingen hadden willen doen. En de meiden die ook hele andere dingen hadden willen doen, maar die dan toch ook nog gewoon gaan doen en even vergeten dat ze toch echt ouder zijn! Zeg ik t zo een beetje duidelijk en netjes?
Hoop stiekem dat ze dat nog even leest vant weekend want ik bedoelde t echt niet zo en tis echt niet de bedoeling dat iemand zich rot voelt door wat ik roep! Dus meld t dan idd maar wel gewoon.. vaak bedoel ik t heel anders of weet ik ook gewoon niet beter.. Ben niet bang om mn mening te veranderen en te leren van anderen!