Sorrie hoor.... maar de moed zakt mij echt in de schoenen.. ik werk op een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking onder de cao gehadicaptenzorg.. ben er een maandje uit geweest ivbm een operatie en joepie... daar gaan we weer.... zzp,s worden ingevoerd vanaf januari en ik heb net het rooster onder ogen gekregen.... 4 uursdiensten... verplichte pauzes van een half uur , meer weekenden werken... ik word er zo spuugzat van iedere keer maar dat gepeuter aan die uren en het rooster... steeds als je denkt dat het niet nog erger kan worden komt onze teammanager ( die overigens welk heel erg goed is) weer met iets nieuws dat van boven word opgelegd... ik moet al vreselijk wennen na mijn verlof...er is een vreselijk agressieve client bij komen wonen.. af en toe vraag ik me af waar gaat dit heen??? is dit nu alleen iets dat speelt binnen mijn organisatie???? of herkennen jullie dit? en is er iemand bekend met het L concept? een nieuwe manier om naar het rooster te kijken?? gr Jose
Zeer herkenbaar... Dat is de grootste reden dat ik, toen ik zwanger werd, gestopt ben met werken. Het is gewoon niet normaal meer. Ik maakte dan het rooster en het is bijna niet mogelijk om een rooster te maken. Zoveel diensten die ingepland moeten worden, maar die er gewoonweg niet zijn. Als pb-er kreeg je steeds meer taken die bij de teammanager hoorde, want de helft van de teammanagers werd eruit gegooid, de diensten werden gehalveerd. Part-time werken was niet leuk meer, want dan moest je al die diensten van 4 uurtjes gaan werken..... Het L-concept ken ik niet, is van na mijn tijd zeker. Ik zou best wel weer willen gaan werken, maar dan zeker niet in de zorg. Er wordt zo ontzettend bezuinigd. En het ergste van alles is dat bewoners geen bewoners meer zijn, maar een rugzak met geld. Er is zelfs concurrentie strijd als er een nieuwe bewoner op een groep komt. Iedereen wil wel een cliënt binnen halen die een grote rugzak heeft..... Er blijft zooooo weinig tijd over voor de mensen die er wonen en afhankelijk zijn van de zorg.
Hoi, werk jij op dezelfde instelling als ik? heel herkenbaar, het lijkt beter te worden, bijv. kleinere groepen, maar ook minder personeel. zo vreselijk veel regels, en papierwerk. Ik word net zo gefrustreerd van het hele gebeuren, ik heb voor dit werk gekozen omdat ik voor deze mensen wil zorgen! Ik heb met heel mijn hart voor dit werk gekozen, maar het wordt nu wel erg moeilijk, want je komt niet meer aan bewoners toe! Het L concept ken ik niet, (of wil ik niet kennen) Bij ons moet de organisatie bijv. een opleiding aanbieden, dan krijgen ze subsidie, dus bieden ze spw of VZ aan. Op papier! je krijgt een een of andere interne opleiding, (ze leggen me daar het verschil tussen waarden en normen uit)en krijgt dus geen spw of VZ. Ik kan nog wel even doorgaan.....
Hoi hoi Nee hoor hier ook. Ik werk voor een zorginstelling (verpleeghuis) die om te huilen is,maarja we moeten ook eten Wij hebben ook dienstroosters van 6 uur of soms minder. Uitschieters van 8 uur. Mensen die een contract hebben boven de 30 uur mogen wel hun 8 uurs diensten houden anders moeten ze 7 dagen werken om hun uren te halen... Zwaar kut dus, dank u overheid dat er zo weinig geld in de zorg wordt gestoken en het leuk maken/aanbieden van de opleiding zodat wij ons de tandjes kunnen lopen.......
Vervelend dat jullie het zo ervaren.. Hier ook wel korte diensten 2 uurs ( ochtend) en 5 uur ( avond) Maar ik werk voornamenlijk verantwoordelijke diensten en slaapdiensten dus maak lekker veel uren! Merk wel bij collega's met een lagere fuctie inschaling dat ze meer "korte" diensten moeten draaien om aan de uren te komen. Misschien vragen om "opslag" of een interne opleiding? Moet wel zeggen dat het bij de stichting waar ik werk het goed gaat..
Hoi allemaal het is niet alleen in de zorg voor verstandelijk gehandicapten aan de hand hoor.. Dit heet gewoon marktwerking.. mag hier volgens mij geen reklame maken dat is ook niet mijn bedoeling. maar wie hyves heeft kijk maar eens op tekorten in de zorg!! laat daar je stem maar horen.. ik werk ook in de gehandicapten zorg zit momenteel al 2 maanden in de ziektewet maar het is idd verschrikkelijk.. liefs yippie
Ik zit aan de andere kant van de lijn. Mijn broer is verstandelijk gehandicapt en woont in een woonvorm. Ik maak dus die perikelen van een heel andere kant mee. Complimenten aan jullie allemaal, want ik weet hoeveel werk jullie moeten verzetten. En dan te bedenken dat er nog mensen zijn die denken dat mensen met een beperking geld genoeg hebben en niet moeten zeuren.........:x
ja hoor hier ook. steeds schuiven met diensten en uren om te bezuinigen, maar als er een zieke valt zit je echt in de sh*t. wij moeten nu clusterbreed gaan werken dus ook op een woning (werk eigenlijk dagbesteding) ik ben begonnen op de woning omdat er anders geen werk was. maar ben er ook niet zonder reden weggegaan. (lag aan het personeel daar niet aan de clienten of de stichting) en omdat ik die uren niet wil werken. vond ik toen al niet handig omdat er kinderen in de planning zaten en nu is het helemaal niet meer handig want een oppas van 7-11 of van 16-21 is niet echt handig. ik wil ook liever af en toe een weekend werken. het is zeker een reden waarom ik minder ben gaan werken (nu 16uur) want met 24uur werk je nog 3-4dagen (door de weeks) vind het ook erg sneu voor de clienten, want hun lijden er net zo erg onder, steeds wisselend personeel enz. hopelijk verbetert het nog
Ik werk ook in de GHZ maar merk hier vrijwel niets van. Het ergste wat ik me kan bedenken is dat ik maar tot 11 uur 's avonds krijg uitbetaald nu terwijl ik wel altijd tot 12 uur door werk. Bij ons is er 3 jaar terug enorm bezuinigd. Dat wil zeggen: het bestuur is helemaal op de schop gegaan en er wordt nu veel efficienter gewerkt. Er was eerst overal een manager voor en dat hebben ze dus goed onder de loep genomen. Vervolgens zijn alle indicaties eens goed bekeken en waar er mensen teveel waren zijn er mensen weggehaald en op locaties ingezet waar er tekorten waren. Wij zijn de tekorten nu teboven en zijn gefuseerd met een andere stichting en gaan dat binnenkort weer doen. Ik ben zelf woonbegeleider maar per 1 december ben ik pb-er. Wij zijn de enige instelling in Nederland waarbij de pb-er als het ware los staat van de locatie. Wij draaien dus geen 'diensten', maar delen onze eigen tijden in en zijn met weekend-en feestdagen vrij. Zien de client dus ook niet dagelijks en willen daarmee de frisse blik bewaren. Eerst geloofde ik hier niet in maar ik denk nu dat het een heel goed concept is zeker voor de pb-er zelf. De tijd die je werkt, is puur en alleen voor pb-taken en geen groepstaken en begeleiding in dagelijkse verzorging etc. Ik werk voor Steinmetz|De Compaan.
ik vroeg me af hebben jullie verplichte pauzes? bij mij willen ze een half uur extra pauze inlassen onbetaald omdat er dan tussen dag en avonddienst overlap is voor de overdracht... dagdienst werkt dus een half uur door terwijl avonddienst vroeger begint.. ik vind het prima maar dan moet dat wel op de hele insteling worden doorgevoerd... en niet alleen op onze groep omdat dat goed uitkomt uren technisch weet iemand of die pauze verplicht kan worden??? en hoe zit het bij jullie met losse vrije dagen? ik heb in de maand dec 4 keer tussendoor maar 1 dag vrij bijv 2 werken 1 vrij 1 werken 1 vrij etc... en ik moet naast mijn 2 weekenden werken ineens ook nog een half weekend erbij... kan hier in de cao niet echt iets over terugvinde, weten jullie hoe dat zit??? gr Jose
Wow.. dat lijkt mij ook wel wat.. Ben nu pb'r van 2 clienten maar door de andere zorg en huishoudelijke taken binnen de "groep" heb ik minder tijd voor het pb'r schap.. Welke regio werk je??
Extra een weekend werken mag volgens mij alleen in overleg.. En 1 dag tussendoor vrij mag maximaal 1 keer per maand.. Onze roosteraar is op zijn vingers getikt omdat ze het er niet zo nou mee nam.. Kon ze zelf ook niets aan doen maar goed.. Zal eens kijken of ik dit in de cao kan terug vinden!
Haaglanden En wat betreft de CAO, die is nooit goed, je moet lekker voor jezelf opkomen en vragen om wat je verdient. Goede arbeidsvoorwaarden en een goed salaris. Wij hadden ook altijd een half uur overdracht in het weekend. Netjes tot 13.30 uitbetaald en nu zegt ons nieuwe locatiehoofd: ja jongens dag, dat ga ik echt niet uitbetalen hoor. Prima, dan ook geen overdracht. Dus wat ik doe als mijn collega me komt aflossen: bijkletsen! Prima hoor, maak ik me nu echt niet druk om. En elk halfuurtje dat ik overwerk, schrijf ik gewoon. Punt uit. Mensen in de zorg laten zich teveel commanderen, daar zijn ze te lief voor. Maar juist deze toegewijde mensen zullen het een keer doorhebben dat ze aan alle kanten genaaid worden en er mee kappen. In andere sectoren nemen werknemers veel meer het heft zelf in de hand. Neem de buschaffeurs. Das echt het andere uiterste.
Wij hebben laatst ook gehoord dat we meer kortere diensten moeten gaan draaien. Nou wil ik na mijn verlof minder gaan werken en zal ik met een klein contract dus wel de klos zijn. Ik heb eigenlijk al besloten dat als ik echt 4 dagen per week ingepland ga worden, ik ander werk ga zoeken. Ik ga natuurlijk niet voor niks minder werken.
Het is i.d. wel zo dat mensen in de zorg te lief zijn! Maar ik ben wel iemand die elk uurtje wat ik extra werk op schrijf.. Doet mijn leidinggevende ook.. Hier geen overdrachtstijd.. Maar wij communiceren dmv van pc en email.. Lezen dus eerst overdracht en mail voordat we aan het werk gaan.. Maar ik ben nu wel zo ver.. Ik ben ingeschaald als begeleider/pb'r maar ik ga geen extra taken er meer bij doen.. Mogen de assistenten doen.. Heb al genoeg te doen.. Voor het uurloon wat je krijgt verwachte ze zoveel..
Joseetje.. Bij een 13 weken rooster is bepaald dat er maximaal 4 losse vrijdagen mogen worden gegeven.. Dat is dus maximaal 1,3 per maand. Zie http://www.fbz.nu/files/CAO's/Gehandicaptenzorg/CAO%20Gehandicaptenzorg%202007-2008.pdf Hoofdstuk 6, artikel 6.2 arbeidstijden beleid blz 31
Ja wij doordeweeks ook via schriftelijke overdracht. In het weekend is er wel 24 uurs begeleiding, dus vandaar. Ja aan mij werd ooit gevraagd of ik de ORT + uren wilde bijhouden en de roosters wilde maken. Toen ik te horen kreeg dat er financieel niets tegenover stond dacht ik echt lik dan mijn reet maar. Het is bij ons zo dat eigenlijk de leidinggevenden dat moeten doen maar wij zaten telkens met het probleem dat we 1 leidinggevende hadden voor 2 locaties. Die hadden het dus veel te druk en ik denk dat veel mensen in de zorg een enorm loyaliteitsgevoel hebben en het dan alsnog gaan doen om hun baas uit de brand te helpen. Nou ik dus niet. Het gaf mij gewoon ontzettend het gevoel dat ik van bovenaf genaaid werd en dat wil ik niet. Ookal begrijp ik dat mijn leidinggevende niet direct verantwoordelijk is daarvoor.