Lot paarden Marrum onzeker

Discussion in 'De lounge' started by Mirre, Nov 1, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    MARRUM - Het lot van de ruim honderd paarden die ten noorden van Marrum zijn ingesloten door het hoge water is onzeker. Hulpverleningsdiensten proberen de dieren al de hele dag te evacueren, maar zonder succes.

Door de storm is het omliggende land volgestroomd en zitten de paarden klem.

De brandweer en It Fryske Gea proberen met boten naar het eilandje te varen om de dieren daar weg te drijven. De paarden moeten dan zelf 500 meter naar de Waddenzeedijk zwemmen.

Volgens de dierenarts ter plaatse kunnen de paarden beter de komende nacht op hun eilandje blijven staan, aldus landschapsorganisatie It Fryske Gea woensdag.

De dieren staan buitendijks op een hoog punt. Door de storm afgelopen nacht is het omliggende land volgestroomd en staan de paarden geïsoleerd. Naast de brandweer en It Fryske Gea, eigenaar van het land, zijn het leger en de gemeente Ferwerderadiel ingezet.

Persconferentie

Wat nu het beste is voor de dieren weten de betrokken organisaties niet. Op het gemeentehuis in Ferwert is om 19.30 uur een persconferentie over het paardendrama met de burgemeester van Ferwerderadiel.

Vijftien dieren zijn inmiddels verdronken. Een particulier is eigenaar van de dieren. Ondanks waarschuwingen heeft deze volgens de betrokken partijen verzuimd de dieren voor de storm in veiligheid te brengen.

Bron: www.nu.nl

Vreselijk nieuws!
    M'n maag draait ervan om...zie ze staan daar helemaal tegen elkaar aan :cry:

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,266
    6,795
    113
    Ja vreselijk, ik las het ook net.

Ik moet er maar niet teveel aan denken, anders word ik inderdaad misselijk.

Die eigenaar was ook niet al te slim. Hij heeft gewoon verzuimd de dieren in veiligheid te brengen. Tenminste te laat, terwijl het al een tijd bekend was dat het rotweer in friesland zou worden, :evil:

3. vissie26

vissie26 Actief lid

Sep 15, 2006
    272
    0
    0
    Boos word ik erom. Een eigenaar die zijn dieren niet in veiligheid brengt. :evil:

4. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    DEN HAAG - Het leger gaat proberen de met verdrinking bedreigde paarden in het Friese Marrum te redden door drijvende pontons in te zetten. Een woordvoerder van Defensie deelde mee, dat soldaten van de 105 Brugcompagnie uit Wezep een oefening in Amersfoort hebben onderbroken en worden ingezet in Marrum.

Eerst wordt woensdagavond een groep van 15 verkenners, onder wie een tiental duikers, ingezet om de weg te bereiden voor een grotere groep van ruim dertig militairen. Zij proberen later op de avond met drijvende pontons de paarden in veiligheid te brengen.

De burgemeester van Ferweradiel vroeg woensdag om kwart over één om bijstand, waarna Defensie snel besloot de helft van de compagnie in te zetten. De andere helft is in Afghanistan, aldus een woordvoerder.

Goed zo!
    Ze gaan in iedergeval proberen de paarden te redden!

5. Moonie

Moonie Fanatiek lid

Oct 19, 2006
    1,070
    0
    0
    :evil: :evil: :evil:
    Des duivels word ik hier van!

Ik zal er geen woorden aan vuil maken want dan kan ik niet beloven netjes blijven!

6. Chanel

Chanel Bekend lid

Mar 19, 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Ik vindt het echt heel erg voor de paarden die verdronken zijn omdat de iegenaar te lui is om zijn/haar paarden daar weg te halen. Sorry hoor maar die persoon verdient geen dieren :evil:

7. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Ik hoop echt dat die eigenaar een heel gepeperde rekening gaat voorgeschoteld krijgen.
    Hier kan ik dus echt niet tegen.

8. Niet meer actief

Ach wat erg :cry: vind dat vreselijk als het om dieren gaat. Die eigenaar had beter moeten weten! ik hoop dat ze toch gered kunnen worden!
    :rolleyes: jennie72

9. melody

melody Bekend lid

Mar 29, 2006
    672
    0
    0
    Bah zie het net op hart van nederland...
    Hoop dat ze de rest van de paarden allemaal kunnen redden... arme diertjes....

10. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Hoor net op het journaal dat de missie met soldaten is mislukt :cry:
    Hoop maar dat de rest vd paardjes het overleven.

11. lydia

lydia Fanatiek lid

Aug 30, 2006
    1,024
    0
    0
    ik hoorde gisteravond op het nieuws dat ze het over die paarden wilden gaan hebben ik heb hem uitgezet wilde het niet weten...oorlogen enzo doen me niet zo veel meer maar dieren en kinderleed kan ik niet tegen..(erg eigenlijk)

12. Niet meer actief

jee wat een verschikking dit!die eigenaar is echt super laks geweest!kan hier absoluut niet tegen en daarom kijk ik ook niet naar de beelden!dierenleed gaat bij mij echt door merg en been!

liefs donky

13. Chanel

Chanel Bekend lid

Mar 19, 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Ze hebben de paarden vannacht niet kunnen redden. Het waterpeil was weer aan het zakken waardoor het leger het pond niet kon gebruiken waarop ze de paarden aan wal wilde brengen. Als het goed is blijft het waterpeil laag waardoor de paarden als het goed is zelf aan land kunnen komen :D Gelukkig stellen de burgemeester en de dierenbescherming een onderzoek in :D En de kosten van de reddings operatie worden als het goed is op de eigenaar verhaaldt!

14. tweety

tweety VIP lid

Oct 2, 2005
    10,054
    0
    36
    dordrecht
    vind het goed dat de kosten op de eigenaar worden verhaald. hij was van te voren ingelicht dat ie zijn paarden daar weg moest halen. als je dan te laks ben om te doen dan mag je ook betalen vind ik. vind het gewoon aso dat je dat met je dieren kan doen. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

15. Judith75

Judith75 VIP lid

Oct 9, 2006
    5,623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ja, vind ik ook! Hij wist dat zijn paarden weg moesten daar! Laat hem de kosten maar betalen hoor!

16. vissie26

vissie26 Actief lid

Sep 15, 2006
    272
    0
    0
    Eerste reddingsoperatie paarden Marrum gestrand
    MARRUM (ANP) - De eerste poging om paarden van hun door water omgeven weiland bij het Friese Marrum te redden is gestrand. Het vlot waarmee militairen een eerste deel van de ruim honderd paarden moesten bevrijden, is een aantal keren vastgelopen, meldde een woordvoerder van defensie donderdagmorgen.

Dat kwam doordat het water weer begon te dalen. Zoals het nu lijkt kunnen de paarden, die intussen volledig droog staan, in de loop van de dag op eigen kracht een veiliger heenkomen zoeken. De paarden worden daarbij gelokt met andere paarden, aldus burgemeester W. van den Berg van Ferwerderadiel, de gemeente waar Marrum onder valt.

Eerst worden de dieren rond 11:00 uur bijgevoerd en krijgen ze te drinken. De burgemeester heeft van een veearts begrepen dat de dieren weer in redelijke conditie verkeren. ,,Het eiland waar ze op staan is nu twee keer zo groot door het dalende water. Ook staat er lang niet zo veel wind meer als gisteren‘‘, aldus Van den Berg.

Woensdag verdronken zeker vijftien en mogelijk zelfs achttien van de paarden. Dat er nu nog paarden zullen omkomen is niet waarschijnlijk. Mogelijk moeten enkele dieren zwemmen, maar volgens deskundigen kunnen ze dat goed doorstaan, zegt Van den Berg.

dit stond net op chello.

17. Nemo

Nemo Niet meer actief

De eigenaar van de paarden was op de lokale radio. Hij zei dat het de schuld was van It fryske gea. Die pacht het land aan de eigenaar, en It frykse gea had gezegd dat de paarden er nog wel konden blijven staan.
    De eigenaar hoopte dat de paarden vandaag naar huis konden, doordat het water al aardig aan het zakken was.
    Erg voor die paarden hoor, en nu gaat iedereen elkaar de schuld geven.

18. Flore

Flore Actief lid

Oct 4, 2006
    114
    0
    0
    erg naar verhaal

19. sammie01

sammie01 Actief lid

Apr 3, 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    ik vind het verschrikkelijk.
    ik hoorde net dat ze vanmiddag de paarde op het droge proberen te krijgen door ze te lokken met een tampaard.
    de eigenaar van die paarden mag van mij kei hard aan gepakt worden. er is van te voren een waarschuwing uit gebracht.
    er zijn er al 12 verdronken.. alsof het om een paar pakjes boter gaat tssssssss..... het zijn dieren hoor mensen grrr wordt echt woedend... ik kan cht niet tegen dierenleed en dat is dit.

20. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

Aug 26, 2006
    1,442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Ik had op fok gelezen dat er 19 paarden verdronken zijn.
    Als er toch een weeralarm wordt uitgegeven, dan zorg je dat je dieren veilig zijn en moet je je niet gaan verschuilen achter iemand anders.

Bah, heb zelf 2 paarden en moet er niet aan denken dat zoiets zou gebeuren.

Trouwens, hoe ze dat zeiden op het nieuws gisteren: ,,Er zijn zeker 15 paarden gesneuveld''
    Net alsof het op een slagveld gebeurd is.....

Share This Page