jonge kaas of smeerkaas

Discussie in 'Voeding' gestart door kiddie, 16 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De reform margarine van Natufood (reformwinkel) is volledig koemelkvrij (en zelfs diervrij, het enige wat er van dierlijke oorsprong in zit is vitamine D die uit wolvet gewonnen is).

Nadeel vind ik zelf dat het nergens naar smaakt. En het bevat veel geharde vetten.

Toen ik zelf koemelkvrij at deed ik wat drupjes olijfolie op mijn brood, dat smaakte zo lekker dat ik geen beleg meer hoefde.

Als je het niet erg vind om halvarine te gebruiken: Wajang, C1000 en Becel Light zijn ook koemelkvrij.

2. adi

adi Niet meer actief

Mijn oma maakt 'suikerklontjes' voor bij de thee door de zelfgemaakte appelstroop (die is overigens lang niet zo zoet als die in de winkel) te mengen met fijn gemalen walnoten, zodat ze een redelijk stevige megsel krijgt. Deze versprijdt ze dan over een ovenblik en bakt op een heel laag vuur een uurtje. Vervolgens snijdt ze dit in blokjes. Heerlijk + puur natuur :)

Misschien een dieetje voor jullie, of als 'snoep' voor je zoontje

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik kom eigenlijk vrijwel nooit in een biowinkel en bij voorkeur wel een beetje de smaak van boter. Ik lust dit zelf nl. niet en vind dit best wel vervelend.
    Ik weet wel dat de AH een soort heeft die kan, maar weet niet of dat margarine of halvarine is. Bij de AH kom ik wekelijks dus dat is ook het meest praktisch en 't is handig als manlief 't hier ook wil eten zodat ik niet 2 soorten kan kopen.

Hebben jullie verder tips zodat zij genoeg vetten binnenkrijgt? Ze krijgt natuurlijk bv, zo'n 6 keer per dag.
    Ik bak en braad in vloeibare boter, zodat ik ook nog wat vitamines daaruit haal.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Goed, een lesje margarine dan:

Margarine is ooit eens bedacht omdat het "gezonder" zou zijn dan die vette, maar puur natuur roomboter.

Maar is dat wel zo?

Ik vind een produkt dat behoorlijk bewerkt is en dat bol staat van de E-nummers niet gezond. Want hoe maak je van olie een smeerbaar produkt? Door de vetzuursamenstelling te veranderen. Die os zo gezonde nverzadigde vetzuren als bijv. linolzuur worden dmv een chemisch proces veranderd in een smeerbare substantie en zijn transvetten geworden. Die zijn slecht, daar kan je lichaam niet mee overweg. Margarines mogen tegenwoordig niet meer dan 1% transvet bevatten, dat dan weer wel.

Nu zal ik wel weer te horen krijgen: van dat beetje... Iedere dag een beetje transvet en een beetje suiker, nee, voor mij niet. Ik eet alleen puur, onbewerkt voedsel zonder kunstmatige toevoegingen.

Jammer dat Danique geen roomboter mag! Het bevat dan wel meer verzadigd vet dan margarine, maar het is wel een puur en eerlijk produkt. Bovendien kunnen dreumesjes die vetten heel goed gebruiken!
    Olijfolie op brood is voor dreumesjes natuurlijk niet zinvol. Daar zitten geen gezonde bouwstoffen in.
    Met nog 6x borstvoeding krijgt je meisje nog genoeg vetten binnen hoor!

Als je niet bij de biowinkel komt, let dan goed op de verpakking van de margarines! Er zit vaak in: sojalecitine, weipoeder, lactose, droge melkbestanddelen en een hele riedel E-nummers.

In Natufood zit overigens gewoon plantaardige vitamine D2 en niet de dierlijke D3 uit wolvet of vis. Het is een 100% plantaardig produkt, net als Laitos (zonder melk dus, al doet de naam anders vermoeden;)).

5. zogelukkig

Klinkt heerlijk Adi!:)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om de redenen die je noemt geef ik zelf de voorkeur aan roomboter en als dat niet kan olijfolie o.i.d. (ook lekker op brood). Maar die info over de vitamine D uit wolvet heb ik van de klantenservice van Natufood zelf. Hoorde dat destijds trouwens ook op de mailinglist van veganisten.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klinkt erg lekker. Maar voor een kindje dat kampt met allergieën lijkt walnoot me toch niet zo geschikt, omdat dat nogal allergeen is.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Zogelukkig, dank je! Ik denk dat ik gewoon margarine haal van de AH, er is in elk geval eentje die kan. Heb ik ook een keer gebruikt voor in m'n appeltaart.
    Mocht ze misschien over een jaar of wat wel tegen melkproducten kunnen, gaan we over op roomboter. (hoewel ik dat zo verschrikkelijk vies vind maar ik lust helemaal geen boter, hoop de kleine meid wel)

9. zogelukkig

*haalt verpakking erbij*: "vitamine D2". Uit schimmels dus.
    D3 is dierlijk en meestal uit wolvet en als het een "omega"-produkt is uit vette vis (is duurder).

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zag op de vega-site dat ze dat inderdaad sinds kort gewijzigd hebben.

Deel Deze Pagina