Jonge kauw, iemand tips?

Discussion in 'De lounge' started by Flutterby, Jun 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Twee dagen geleden vond ik 2 jonge kauwen in de tuin, van het dak gevallen met uitvliegen. De ouders waren nog in de buurt dus ik ging er vanuit dat de ouders ze wel zouden voeren. Nadat ik er vanochtend eentje dood vond :( heb ik de dierenambulance gebeld. Zij zeiden dat de vogelopvang helemaal vol zit en ik zelf moest proberen het diertje in leven te houden.

Geef hem nu om de 2 uur een papje van in water geweekte hondenbrokken. Vanmiddag was hij best levendig en at ook zelfstandig wat. Nu ligt ie steeds met z'n oogjes half dicht en veren opgezet, voelde ook wat koud aan. Heb hem nu in een curverbox (zonder deksel ;)) in de schuur gezet met een laag hooi en wat eten.

Iemand nog tips?

2. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Ik denk dat warmhouden ook heel belangrijk is.
    Heeft de dierenambulance je niet gezegd wat je het beste kunt doen?

Papjemet hondebrokken is goed volgens mij, iig geen wormen geven.

Lief hoor van je!

3. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Misschien anders eerst even om het uur voedden?

4. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Nog een tip van internet naast de hondebrokken kun je geven:

Maden, mieren, pissebedden, sprinkhanen etc...

5. mila2008

mila2008 Bekend lid

Jun 12, 2009
    628
    0
    0
    meer kun je niet doen, Stress is ook erg slecht dus zo behalve voor voeden zo weinig mogenlijk in de buurt komen.

6. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    En ik lees juist: veel aandacht geven, hihi.

Kauwen zijn leuk! Grote kans dat als hij het overleeft dat hij niet meer bij je weggaat ;) heb je een tamme kauw :)

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

#7 Vagans, Jun 7, 2012
    Last edited by a moderator: Jun 7, 2012
    Ik heb zelf een baby vinkje opgevoed

op deze mannier:

Een mensel van kattenvoer, insektenpathe, kracht/opfokvoer en universeelvoer (allemaal gewoon bij de dierenspeciaalzaak te krijgen). Mengen, kleine balletjes (naja meer ei vorm) van maken en met een pincet aanbieden. Ik maakte een hele bak balletjes en vlak voor ik ze in zn bek gaf dipte ik ze even in het water.

Eerst elk uur, daarna om de 2 en toen 3 uur. Daartussen gewoon met rust gelaten.

Het is wel strafbaar om een wilde vogel in huis te hebben! Ik kreeg echter het zelfde bericht als jou toen ik de vogelopvang belde.

Vinkie (zo heet die) is nu al bijna 2 jaar bij mij in een mooie buiten voliere. Echt tam wordt een vink nooit en ik wilde dit in eerste instantie ook niet omdat ik hem vrij wilde laten, maar dit was later echter onmogelijk.

Let er wel op dat het niet niks is om een vogel te hebben he, en vooral een ''wilde'' vogel

ook is de kans van slagen betreft handopfok niet zo heel hoog, houd er rekening mee.

suc6

8. Vagans

Vagans Niet meer actief

Oja en water gaf ik op een theelepeltje, hij dronk op een gegeven moment gewoon netjes van het lepeltje en ik floot (kan ik eigenlijk niet echt) altijd het zelfde deuntje als ik kwam voeren, het deuntje doet hem nu nog daar de rand van de voliere toekomen als ik er ben :)

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier mn grote liefde :D

10. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

Aug 22, 2008
    1,898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ooh wat leuk, ik wil m best opvoeden want dat heb ik vaker gedaan. Ik woon naast een vogelopvang.
    Je moet hem kattenvlees (uit blik) geven met wat melk en brood. Het stinkt wel maar ze vinden dat erg lekker. En een warm plekje. Succes! Een tamme kauw is ook erg leuk al kunnen ze gemeen pikken.

11. mila2008

mila2008 Bekend lid

Jun 12, 2009
    628
    0
    0

haha ja nu even dan he, als hij weer actiever is en om eten gaat vragen e.d is het een ander verhaal

12. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    1,705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    En Misschien even een warm kruikje bij hem in het hok doen, kan ie lekker aan opwarmen. Succes ermee. Ben benieuwd hoe het hem vergaat.

13. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Warm houden met warmte lamp of kruik. als kippen niet goed zijn is ORS vaak levensreddend. Ik heb vroeger ook een jonge kauw gehad , te schattig. Ze kennen nog geen angst dat leren ze later van hun ouders, vandaar dan zo tam. Die van mij werd 's ochtends heel vroeg wakker , ging dan op mijn voorhoofd zitten als ik nog in bed lag en ging mijn oogharen poetsen:p. Krummi heette ze . Die had een klap van een auto gehad. Draaide rondjes , is toen wel weer opgknapt en uiteindelijk weggevlogen .

14. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Ik heb hem gisteren ieder anderhalf uur gevoed en hij is toch dood gegaan. Denk dat het gewoon een zwakke was, andere jongen zijn wel uitgevlogen. Helaas...

15. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jammer...

16. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

Aug 22, 2008