Jonge kinderen alleen thuis laten of niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door McDsee, 3 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    In de achtertuin zitten met deur open (vind ik persoonlijk niet je kind alleen thuis laten.) of even een vuilniszak aan de straat zetten 10 seconde 5 meter van je voordeur ook nog acceptabel
    Iets in je auto leggen kan ook nog
    Maar zou hem nooit alleen laten puur omdat ik het mezelf nooit vergeef als er iets zou gebeuren wat ik anders mogelijk had opgemerkt.
    Zo hoorde ik mijn ukje al eens stikken in z'n slijm boven als ik er niet was geweest.. Brrr
    Dan gaat her echt over seconde werk om te handelen heb je er niks aan Als je eerst nog 800 meter naar huis moet rennen..

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik laat mijn jongste op vrijdagmiddag wel eens in bed liggen als ik de oudste uit school ga halen. Hij komt om half 1 uit het kdv, om 1 uur moet ik de oudste weer wegbrengen en op zijn vroegst ligt hij er dan om 13.20 in. Hij slaapt echt te weinig als ik hem er om 15.00 uur alweer uit moet halen. En hij heeft al zo'n slaaptekort, omdat hij elke ochtend eigenlijk iets te vroeg uit bed moet en 's avonds iets te laat naar bed gaat, omdat we gewoon niet eerder klaar zijn.

Ik kan in 8 minuten uit en thuis zijn, dus als ik zeker weet dat hij blijft slapen, laat ik hem gewoon liggen. Hij is ook nog nooit wakker geworden in de tussentijd. Ik zet wel alle apparatuur (wasmachine, droger, afwasser etc) uit. En tegenwoordig blijft mijn middelste wel eens thuis. Niet dat hij iets kan doen als er gevaar dreigt, maar hij kan in elk geval de buren waarschuwen.
    Soms moet je wel eens praktisch zijn. Boodschappen doen, zou ik dan weer niet doen, dat duurt echt veel langer

Ik heb ooit ook een cursus gedaan op de avond dat mijn man sportte. Toen paste mijn buurvrouw op de oudste met de babyfoon. Ik vond het niet helemaal geweldig, maar het werkte wel goed.
    In de vakantie gaan mijn man en ik wel eens wat drinken als op onze camping toevallig een leuke bar zit met de babyfoon aan. Maar ja, ons bereik is niet zo goed, dus dan moet de bar sowieso wel vlakbij de caravan zijn, haha. Mijn ouders gingen vroeger zelfs vaak samen uit eten en lieten mijn zusje en mij dan gewoon alleen in de caravan zonder babyfoon. Ik kan het me ook nog wel herinneren, dat ik ze vrolijk uitzwaaide door het raampje en dan weer netjes ging liggen en slapen, haha. Dat zou ik met mijn kinderen nooit doen, die breken de tent af, denk ik, haha.

3. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Nee. Ik laat mijn kind niet alleen thuis om boodschappen te doen.
    Ik heb haar wel eens 2 minuten alleen gelaten omdat ik de auto moest ophalen van een verre parkeerplaats en zelfs dat zit me niet lekker.

4. mrien

mrien Actief lid

24 aug 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe het wel en zal wel moeten ook. Traphekje dicht voor de woningdeur. Woning is compleet veilig. Maar babyfoon red het helaas niet tot aan het voorschip (100 meter verderop) Met een sluis toch al gauw een half uurtje bezig.

Dus voor de mensen die iets te makkelijk oordelen en het wijzende vingertje opsteken... ik zou graag ruilen dat ik het niet hoefde te doen. Maar helaas!

5. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik maar één kind heb, maar ik zou hem nooit alleen thuis laten.
    ik heb één keer heel snel mijn telefoon uit de auto gehaald en zelfs toen was ik al onwijs benauwd.

6. wolchu

wolchu Bekend lid

6 dec 2011
    918
    2
    18
    mijn man komt pas laat thuis van zijn werk en de honden moeten uit dus dit doe ik dan ook! moet kunnen vind ik! ik heb altijd oog op het huis en gelukkig poepen mijn honden op commando! babyphone neem ik niet mee want kan ze prima horen huilen als ik buiten sta ;)! een boodschap doen zal ik nooit zonder kinderen doen. is voor mijn gevoel te ver weg. en daarbij vraag ik me af of ik de boodschap niet kan doen als kids wakker zijn. wat ik zo belangrijk dat het acuut gehaald moet worden? ik zit gelukkig nog niet in de positie dat ik een kind moet ophalen van school en dat de ander ligt te slapen. daar heb ook nog niet over nagedacht! buren met de babyfoon hebben wij 1 keer gedaan. komt ook niet vaak voor. maar je weet nooit wat gebeurd waardoor je even geen keus hebt! dus niet te snel oordelen;)!

7. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Ik heb het bij mijn oudste nooit gedaan, maar toen zij naar school ging heb ik de jongste af en toe wel in bed gelaten. Zeker tussen de middag. Kwartier voor vertrek kind in bed en dan gauw naar school. Om1500 u als een speer kind weer ophalen. Een uurtje slaap was anders echt te weinig. Tot het moment dat hij uit bed kon klimmen. Toen moest ie wel mee.

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Nee, ik durf het gewoon niet.
    Ik ging een keer de post beneden halen toen ze d'r middagslaapje deed, maar die 2 min in de lift duurde me al een eeuwigheid.

9. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik zou het echt nooit doen. Zou mezelf eeuwig haten als er iets zo gebeuren. Ik denk dat je altijd wel een oplossing kan binden zodat t ook niet nodig is. Bijv oudste kind overblijven, hond voor bedtijd uitlaten en 's avonds ff in de tuin een plasje, oppas als je iets wilt doen etc etc. En anders gewoon lekker mee.
    Hoop altijd maar voor de kinderen die alleen gelaten worden dat er niets gebeurt.
    en iedereen voor zich. Als iemand zich prima voelt wanneer ze dat risico nemen is het ook goed toch.
    Maar zeggen dat t echt niet anders kan vind ik een beetje onzin

10. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee en ik vind het hoe men het ook draait onverantwoord

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik begrijp dat je op een boot woont en werkt? Dat weet je dan toch ook voor je aan kinderen begint, dat dat een issue is waar je een oplossing voor moet vinden?

Ik vind het een beetje als zeggen «tja, ik werk nu eenmaal, dus dat kind zal dan toch af en toe alleen thuis zijn». Nee toch? Wij huren toch ook gewoon opvang in?

12. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Huh? Ze heeft toch een oplossing voor dit 'probleem' gevonden? Hekjes dicht en veilige omgeving is voor haar de oplossing voor dit probleem. Ik vind het jammer dat degenen die het nooit zouden doen zo stellig zijn in het juiste van hun beslissing. Is wat ik eerder ook aangaf; iedereen doet wat zij of hij het beste vindt en ik vind dat je er altijd vanuit moet gaan dat iemand iets doet met in gedachten op de eerste plaats het kind(je). Ik gun mijn jongste haar rust en laat haar dus slapen als ik dat op een veilige manier kan doen, omdat dat voor haar het beste is.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je baby een half uur alleen laten zonder babyfoon ontvangst vind ik niet meteen een oplossing. Ik begrijp echt wel dat er gradaties van alleen laten zijn. Ik zou het zelf nooit doen, maar ik snap dat mensen hun baby even alleen thuis laten om de hond te laten plassen. Dat duurt vijf minuten, je hebt zicht op het huis... Maar een half uur aan het werk zijn, en geen idee hoe het met je baby gaat op dat moment.

Maar misschien is dat ook omdat mijn dochter een heel moeilijke baby was, die het voortdurend op een krijsen zette en ook zelden langer dan een half uur aan een stuk sliep...Ik kan het me gewoon niet inbeelden dat je dan een half uur weg bent. Gewoon, omdat ik nooit langer dan vijf minuten rust had toen ze een baby was.

14. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Dan is het anders denk ik. Ik weet dat mijn kindje ruim twee uur slaapt als ze eenmaal lekker ligt en dan durf ik het zeker wel aan. Als ze niet goed zou slapen zou ik het ook niet doen denk ik, maar ik denk, en dat was mijn punt, dat je (in algemene zin) er vooral van uit moet gaan dat iedereen doet wat ie denkt dat goed is.

15. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Soms kan het even niet anders. Als ik een hoop boodschappen heb gedaan of iets heel groots uit de auto moet sjouwen, zet ik mijn zoontje in de wagen en rijd ik hem de garage in, daar kan hij best even wachten. Er zijn landen waar ze hun baby buiten in de wagen leggen en zelf binnen gaan zitten (Scandinavie).
    Ik ga ook gerust even de tuin vegen als slaapt. En als hij wakker wordt en moet huilen.. tja daar is nog nooit iemand aan dood gegaan? Ik vind dat je ook best mag leren dat je soms even moet wachten en mama niet altijd bij je staat als je even piept. Daar ben ik dan misschien ouderwets in. Echt weggaan doe ik niet.

16. penseel

penseel Niet meer actief

Ik vind dat je iets recht praat wat niet recht te praten is.!!

Je laat een kind niet hulpen oos achter ook niet als het goed slaapt!!

Wel eens een kennis van mij :$ zo aan gekeken van waar is je jongste nou slapend in het bed stond ze gezellig te keutelen op het schoolplein. Vind gewoon dat je het niet kunt maken.

Ze woonde echt 5 minuten voor school maar was echt veel langer weg. Het was niet direct om de hoek.

Niet iets recht praten als het krom is blijft mijn mening.
    ------------------------------------------------------------------
    en dat was mijn punt, dat je (in algemene zin) er vooral van uit moet gaan dat iedereen doet wat ie denkt dat goed is

-------------------------------------------------------------------------------

Ben het gewoon weg totaal niet met je eens. En dat mag ik vinden. Het is zelfs nog nooit in mijn hoofd op gekomen om mijn kind bewust thuis te laten.!Ja de oudste van af een jaar of 8/10! Maar echt niet eerder.

17. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Jeetje zeg een half uur alleen laten. Hier schrik ik van. Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar wat nou als je ooit iets over het hoofd ziet wat de kleine in zijn mond kan stoppen en stikt. Pfff ik kan zo wel honderden rampscenario's bedenken wat er in een half uurtje tijd kan gebeuren achter een "veilig hekje". Nee, sorry. Ik wil niet het wijzende vingertje opsteken maar dit is absoluut niet verantwoord.

18. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Natuurlijk mag je het niet met me eens zijn, dat vind ik ook echt prima. Maar de beschuldigingen, en niet alleen van jou hoor, die snap ik niet. Wie heeft de waarheid in pacht? Mijn punt is dat iedereen doet wat zij denkt dat goed is met het kindje op de eerste plaats maar de moeders die hun kindje nooit alleen laten denken hierin te mogen zeggen dat de moeders die het, om wat voor reden dan ook wel eens doen, slechte moeders zijn. En dat gaat er bij mij niet in.

19. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    En dus steek je wel je vinger op terwijl je de situatie niet kent en het schip nooit gezien hebt....

20. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het is heel simpel..

Het is strafbaar iemand die hulpbehoevend is zonder toezicht alleen te laten

Deel Deze Pagina