O .. for Pete sake! :x als we iedereen nou gewoon eens in hun waarde laten in hun keuzes. We zijn volwassen mensen en ik ga er voor het gemak vanuit dat volwassen mensen ook volwassen keuzes maken in hun situatie. Ik word zo onderhand schijtziek van die mensen hier die denken de wijsheid in pacht te hebben zonder echt te weten hoe de vork in de steel zit. Als Jara het veilig acht ... wie zijn wij dan om die keuze in twijfel te trekken! Dat iemand anders het niet zou doen is ook hun goed recht, maar hou in vredesnaam die belerende reacties voor je zeg. En dat gezever over strafbaar zijn als ... please! Ja, vast ... ik denk idd dat de politie direct op mijn stoep staat als ik mijn hond moet uitlaten. Of zou het de dierenpolitie zijn die komt klagen dat ik mijn hond nooit uitlaat - any which way I'm screwed ... Ja er kan altijd wat gebeuren ... ik kan ook over de kop vliegen op de snelweg met mijn kind achterin. En dat hoeft niet eens mijn fout te zijn, maar een ander die niet kan autorijden. Ik laat mijn kind zelfs in de auto zitten als ik mijn tankbeurt ga afrekenen. Alsjeblieft zeg, het is veel gevaarlijker om haar mee te zeulen over het tankstation! Dus, in plaats van altijd maar het belerende wijsvingertje te gebruiken, denk er het jouwe van en ga verder met je leven ...
Tot er kinderen dood gaan .. dan gaan we met zn allen janken o wat erg! Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat een nalatige moeder! Leven en laten leven ala... maar wel tot op zekere hoogte!
Zoals je terug zult lezen, heb ik nergens gezegd dat iemand hier haar kind zonder toezicht achter laat. Ik heb aangegeven wat de wet zegt. of een kind hier zonder genoeg toezicht achtergelaten wordt kan ik niet beoordelen en doe ik dus ook niet. Maar leven en laten leven is zo'n dooddoener. . Als iemand zijn kind slaat of verwaarloosd zeg je dat ook niet... dat houdt een keer ergens op. En ik vind wel dat je iemand erop aan mag spreken als je getuigen bent van een situatie die ongezond/onveilig is... ik ben niet vies van wat sociale controle. .. juist omdat je nooit als eenling de hele waarheid in pacht hebt... Maar niet alles wat een ander zegt is onzin omdat jij er anders over denkt
Ik zeg ook niet dat het onzin is ... ik zeg je gewoon niet zo belerend moet zijn. Je weet helemaal niets van de situatie om te bepalen of het ongezond of onveilig is. En je hebt sociale controle en gewoon ronduit onbeschoft iemand keuzes neersabelen. Ik heb graag dat mijn buren weten waar ik ben en de boel in de gaten houden, het is een ander verhaal als mijn buren om de haverklap op mijn stoep staan om ongevraagd onbeschoft hun mening te ventileren over zaken waar ze geen weet van hebben.
Ja hoor ik doe dat, hondjes blokje om, zoontje uit school halen als de jongste slaapt. Boodschappen doen nee dat dan weer niet want dat doe ik vroeg in de ochtend met de jongste als ik de oudste naar school heb gebracht. Anders loop ik niet relaxed..
Dat doe ik dus ook. Spreek daar niemand op aan. Maar...in dit topic wordt dus gevraagd hoe je hierover denkt...dat is nl de charme van een forum. En daarom zeg ik dus in dit topic dat een kind alleen in huis laten per definitje niet veilig is .of je moet idd op een veldje voor je deur staan ofzo. Maar er kan van binnen iets gebeuren wat jij dus niet in de gaten hebt en je wellicht te laat terug bent. En ik ga ook met iemand anders mee die zegt dat net als in situatie in die boot dat je toch wel over zulke dingen na moet denken voor je aan kinderen begint. In allerlei topics wordt gezegd: zou je de situatie niet eerst op orde krjjgen voor je zwanger probeert te worden (bv met schulden of slechte huisvesting) nou daar vind ik dit ook een voorbeeld van. Voor je een oplossing hebt wat je in dat half uur met je kind doet moet je er gewoon nog niet aan beginnen.
Dat betekent dat je dus vindt dat Jara en haar man dan maar gewoon niet meer moeten werken of gewoon geen kinderen moeten krijgen. Die boot is namelijk een way of life, dat doe je je leven lang, die mensen zullen aan de wal zich niet gelukkig voelen (Mijn oude buren hadden 3 binnenvaartschepen, Pa en twee zonen). Ze hebben inkomen dus ik zie niet in waarom niet. Als je op die boot (die niet te vergelijken is met een huis wat dat betreft) de zaken gewoon veilig maakt, is er mijns inziens niets aan de hand. Dat bedoel ik dus met mensen hebben totaal geen idee wat de situatie is. Een woonkamer is een vierkant hok die zo efficiënt is ingericht dat er werkelijk niets teveel staat. En je zult altijd trappen op moeten om naar buiten te gaan. Is er dus voldoende veilige oplossingen dan zie ik werkelijk niet in waarom niet. Als ik even onder de douche ga, en laat ik mijn dochter even alleen spelen op haar kamer. Ik denk dat er op haar kamer meer troep staat dan in de woonkamer op het binnenschip van Jara.
Haha, ik woon niet op een boot hoor, zou het niet kunnen denk ik. Ik nam het op voor een voorgangster in dit topic . Maar ik ga wel eens naar school terwijl de jongste slaapt ...
Ja ik laat mijn dochter regelmatig een paar minuten alleen om de hond snel uit te laten. Als ze slaapt.
Sorry - had het hele topic niet gelezen dan geldt mijn relaas voor de andere dame die wel op een boot zit
Ja ik laat mijn jongste 2x per week 3 minuten alleen thuis. Ik woon recht tegenover school/PSZ. De oudste begin om 13:15 en moet ik om 15:10 ophalen, twee middagen per week. De jongste slaapt iedere dag tussen 12:15 en 15:00. Hij heeft zijn slaap hard nodig, en gaat altijd weer mee om de oudste op te halen. Als ik de oudste weg moet brengen, neemt ik de babyfoon met camera mee, en heb ik in school ook gewoon bereik. Verder zou ik hem nooit alleen laten, maar in deze situatie vind ik dit de beste oplossing.
Dat zeg ik helemaal niet...ik zeg dat het iets is waar je van te voren een oplossing moet bedenken...takenverdeling op de boot enz. Maar ik ben er inmiddels achter hoe inventief dreumesen zijn en ik laat mijn zoontje dus niet alleen spelen als ik aan het douchen ben. De traphekjes krijgt hij niet open..maar de deuren hebben ze open voor je er erg in hebt...ik ken zelfs een kindje dat (godzijdank waar de ouders bij stonden) over het traphekje klom...en je kunt echt nooit van te voren roepen dat je kind dat niet kan.
Maar ik heb ook mijn droomjob opgegeven omdat dat niet combineerbaar was met een kind. Waarom is dat anders? En je kan een huis nog zo veilig maken als je wilt, alleen is toch alleen?
Ik zie meerdere malen art. 255 SR voorbij komen in deze discussies, dat het strafbaar is om een kind alleen te laten. In het betreffende artikel staat: Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie. Daar staat niet dat het strafbaar is om een kind alleen te laten om even buiten de deur iets te gaan doen (boodschappen of honden of wat dan ook). Er staat dat het strafbaar is om degene waarvoor zorg gedragen wordt in hulpeloze toestand te brengen of te laten. Het is strafbaar om een kind dat een ongeluk heeft gehad niet de juiste medische zorg te bieden (in hulpeloze toestand laten) of om een kind opzettelijk ziek te maken (in hulpeloze toestand brengen). Er bestaat ook geen enkele jurisprudentie over gevallen waarin dit artikel toegepast zou zijn. Er wordt wel veel gesproken over het strafbaar stellen, vooral op de diverse fora waarbij steeds dit artikel aangehaald wordt.
Ik denk ook dat het aan de situatie ligt (vast niet voor iedereen) maar voor mij zeker wel. Bij alleen de eerste zou ik er nog niet aan gedacht hebben. Toen de tweede kleiner was ook niet. Maar nu gaat de oudste naar school en is de tweede 2,5. Als ik hem uit bed moet halen om dochter op te halen is hij echt niet blij, werkt hij tegen en krijgt hij 4x in de week te weinig slaap 's middags. Als ik alleen ga ben ik in 5 min terug, dochter staat buiten klaar met jas aan en zij en ik hebben nog een momentje alleen samen (wat ze heel fijn vindt) voor hij (wel vrolijk) uit bed komt. Tot voor een paar weken maakte ik hem wel wakker en toen zei hij zelfs dat hij in bed wilde blijven en dat ik alleen zus moest gaan halen. Misschien zit ik fout, maar het voelt niet onveilig en het is zoveel rustiger en fijner voor iedereen. Als straks nr. 3 komt wordt het wel weer anders.
Ik had er 1 naar school toen de jongste geboren werd, ze sliep in de wandelwagen en daar liet ik haar ook in slapen overdag, als ik wist nu slaapt ze een lange slaap dan legde ik haar daar van te voren al in zodat ik niet over hoefde te pakken nu gaan ze beide naar school en zijn de slaapjes van onze 1,5 jaar oude dochter erg wisselend, de ene keer zit het precies tussen de school tijden in de andere keer slaapt ze in de wandelwagen, Zo als nu zometeen..... Ze was om half 5 al wakker dus ik kan haar in bed leggen en alleen laten...of mee nemen in de wandelwagen deze plat lekker en ze slaapt lekker in de wandelwagen en dat gebeurt straks dus, ik laat haar lekker in de wandel wagen slapen