Jonge kinderen alleen thuis laten of niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door McDsee, 3 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    De oudste is nu trouwens 6, wij hebben de supermarkt op 200 meter en die wil weleens thuis blijven, ik ga daar geen grote boodschappen doen hooguit iets halen wat ik last minute nodig heb dus hooguit 5 minuten weg,

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn kind 5 minuten alleen thuis te laten. Wat de reden ook is. Waarom? Ik ben mij er heel goed van bewust dat een brand in huis zich in slechts 3(!) minuten kan ontwikkelen tot uitslaande woningbrand. Ja de kans is klein, maar het hoeft ook 'maar' 1 keer te gebeuren. Zeg dan nog eens dat je 'maar' 5 minuten weg was. Maar goed, that's me.

3. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik vind dat het kan zolang het binnen babyfoon-bereik is.. Wij zitten wel eens bij de buren met de babyfoon.. Geen idee hoe ik dat straks zal doen als er 1 naar school gaat bijv.. Ik vind 5 minuten wel kunnen, soms is het beter om je kindje te laten slapen..

In het geval van de boot en een half uur alleen, dan zou ik zorgen voor een babyfoon die dat bereik wel heeft, of iets van een webcam ofzo, compleet zonder toezicht vind ik dat echt veel te lang..

4. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik denk dat veel mensen de invloed die ze hebben op een bepaalde situatie (vlug optreden bij brand, stikken) erg overschatten en bepaalde zaken (verkeer!) zwaar onderschatten.
    De kans dat er spontaan brand uitbreekt in je huis als je alle apparaten uitzet is volgens mij een keer of 100 kleiner dan de kans dat je een verkeersongeluk krijgt, zeker als je kinderen meeneemt. Verkeer eist in Nederland nog steeds de meeste levens en kinderen zijn nou niet de meest oplettende verkeersdeelnemers.
    Stikken in slijm of in een klein speeltje is tamelijk geluidloos. Als je staat te koken of je de vaatwasser inruimt, hoor je dat waarschijnlijk ook niet. Zelfde geldt voor brand op een verdieping waar je niet bent. Of je nou in de tuin zit met je babyfoon bij je, of je staat bij school 10 minuten verderop, maakt dan weinig verschil. Het enige wat verschil maakt áls er iets gebeurt, is je schuldgevoel. Maar ik wil geen keuzes maken op basis van mogelijk schuldgevoel, ik wil keuzes maken die weldoordacht zijn. Als het veiliger is voor een kind om in zijn bedje te liggen dan om mee te aan in de auto én als hij ook nog eens heel prikkelbaar is chronisch te weinig slaapt, dan is het voor mij dus beter om hem niet 4x per dag mee te nemen naar school. Ergste wat er kan gebeuren is dat hij 10 minuten huilt, maar ja, als ik thuis sta te koken of de haren van zijn zussen sta te wassen, moet hij ook wel eens wachten. En dat vind ik niet prettig, zou er liever meteen zijn, maar het leven is nou ook eenmaal zo dat je niet altijd precies voor 100% krijgt wat je wilt.

5. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ben het met je eens Nafnaf! ;)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je rookmelders hebt hoor je het als het goed is redelijk snel als er brand is.

En ja, de kans is natuurlijk klein dat er brand uitbreekt, maar het zal maar gebeuren als jij net 10 minuten niet thuis bent. Ik zou niet meer met mezelf kunnen leven denk ik!

7. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wel als je over de kop vliegt met je kind naast zich, dat jij overhaast uit bed hebt getrokken? Dan denk je toch ook 'wat als ik hem nou wél had laten liggen?'. Want de kans dat zoiets gebeurt, is dus veel groter.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja daar zou ik veel beter mee kunnen leven, dat voelt al heel anders dan een kind hulpeloos in bed laten stikken door brand...

Kans op een ongeluk is in ons geval ook niet groot, ging bijna altijd lopend naar school zodat Lisa nog wat kon soezen in de kinderwagen en op het grootste stuk waar ik liep (700m van de 800m naar school) komen ook geen auto's, dus relatief veilig.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Halellujah! Ik heb het he-le-maal met je eens.

10. Nóóit! Wij wonen tegenover school, tussen onze voordeur en de ingang van de school zit misschien 20 meter, maar ik ga m'n zoon echt niet halen terwijl m'n dochter thuis is. Ik kan zoiets ook echt niet begrijpen.

11. adi

adi Niet meer actief

De overweging die je als ouder maakt is niet waar een klein kind het veiligst is.
    Want met die overweging kun je een kind inderdaad gewoon altijd maar in een afgesloten bedje laten liggen. Statistisch gezien heb je daar het minste kans op ongelukken.

De verantwoordelijkheid van de ouder is de continu zorg voor het kind, inclusief goede toezicht.
    Als jij in je huis een tijdlang net zo ' afwezig' bent als je hierboven beschrijft, dan snap ik dat je geen nadelen ziet in weggaan voor 15min. Ik kan me niet voorstellen dat ik in mijn huis ben en roepend kind, een rookalarm of CO2 alarm niet hoor.
    Of dat ik 10min doorga met haren wassen of de afwas als een kind huilt..

12. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Goed, nu zal wel half zp ook over mij heen vallen..

Ik laat sinds kort mijn oudste alleen thuis voor max 15 minuutjes, zo heel af en toe. Hij is 5,5, luistert verschrikkelijk goed en weet heel goed wat hij wel en niet mag/moet doen. Ik heb er geen rationele argumenten voor, het voelt goed.

mijn jongste daarentegen van 3,5, is zo'n boef en lapt bewust regels aan zijn laars. volgens mij mag hij pas alleen thuisblijven als hij 18 is.

Hiervoor deed ik weleens naar de buren lopen of 5 minuutjes met De hond wandelen maar dan was ik altijd zo weer terug en had ik het huis in zicht.

13. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind leeftijd wel echt heeeeeeel veel uitmaken ... en karakter. ..

Als je kind zelfstandig buiten kan spelen, zonder enige e vorm van toezicht kan je kind ook best even alleen thuis zijn.

14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Jij hebt dus geen rookmelder klaarblijkelijk? Want dat maakt WEL degelijk verschil! Simpelweg omdat je bij school dat ding niet hoort en thuis dus wel. Je kunt dan direct gaan handelen en dat kan niet als je bij school staat. Zo weldoordacht vind ik deze opmerking dan weer niet van je sorry.

Ik zie hier veel excuses voorbij komen om vooral maar goed te praten dat je een jong kind cq baby alleen thuis laat. Het is volgens mij niet voor niets strafbaar bij wet.
    Kijk, als het echt niet anders kan, begrijp ik dat dan ook wel weer hoor. Soms moet je wel bepaalde keuzes maken waarvan je hoopt dat het de juiste zullen zijn.

15. Ik ook! Ik vind een kind van 5,5 even alleen thuislaten ook niet schokkend (hoewel er inderdaad vast kinderen zijn die ook op die leeftijd het halve huis nog afbreken :p ). Het gaat wat mij betreft echt om jonge baby's. Geen idee waar de grens voor mij precies ligt, dat zal inderdaad wel heel erg per kindje verschillen..

16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik laat sinds kort mijn dochter wel eens alleen thuis als ik ff snel de hond uit laat. Ik ben dan max 5 minuten weg en spiek halverwege aan de achterkant van mijn huis over de schutting en zie haar dan spelen of aan tafel zitten. We maken ook altijd duidelijke afspraken wat ze mag doen. Ze weet dat ze de deur niet mag open doen/naar buiten mag gaan. Er staat dan geen enkel electrische apparaat aan (oh soms de iPad wel).
    En ik heb onbeperkt bellen op m'n vaste lijn dus dan bel ik met die telefoon naar mijn eigen mobieltje en zet ik de vaste telefoon op luidspreker. Mocht er een brandalarm af gaan dan kan ik mijn dochter van 3.5 instructie geven wel naar buiten te rennen ;)

En toen ze een paar maanden oud was nam ik haar eens een weekje 's avonds laat mee naar buiten om de hond uit te laten toen manlief een weekje met vakantie met vrienden was. Toen ze anderhalf jaar was niet meer omdat ze toen al goed sliep 's avonds. Ik liep dan alleen naar de groenstrook heel dichtbij en had toen een briefje in m'n jaszak met mijn adres erop en de mededeling dat mijn dochter van 1.5 in bed lag ;)
    Ook toen de telefoon als babyfoon zodat ik heel hard kon rennen indien er een brandalarm af zou gaan.

17. adi

adi Niet meer actief

Ik vind je eerste alinea vooral ingewikkeld, waarom loopt ze niet gewoon 5min even mee? :)

18. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ja dat vind ik ook,beetje gedoe lijkt me...

19. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Je hebt er zelf drie, dus je kent het probleem misschien? En ik spreek wellicht ook voor mijn beurt, want de reden van Maartje ken ik uiteraard niet, maar als ik bij mij kijk: even snel vijf minuten blokje om kan met kind zomaar een half uur duren, en als je nog meer te doen hebt, heb je daar niet altijd zin in / tijd voor. Bij mij begint het soms al met het jas aantrekken: "ik wil zomer/winterjas aan!" Ik wil zonder schoenen!" etc etc. Voor ik de deur uit ben kan het best een poosje duren (niet altijd en nee, ik heb geen buitengewoon lastige kinderen, maar het zijn wel kinderen). Dan buiten: toen ze een jaar of drie waren bleven ze niet altijd keurig naast me lopen; extra opletten of erachter aan moeten kan ik me dan indenken. Tegenwoordig moet je poepscheppen geloof ik? Dan heb je geen handen vrij om je kindje vast te houden lijkt mij?. Ik zou het ook even snel zonder kinderen doen, als ik een hond had. Maar die heb ik niet, evenmin als een boot, dus misschien zit ik er helemaal naast ;):p

Deel Deze Pagina