is allang afgeschaft omdat er misbruik van werd gemaakt. Met andere woorden: mensen gaven elkaars kenteken door als ze ruzie haden etc, dus is het afgeschaft. Was ook wel de KLIKlijn. Bestaat niet meer dus. Bellen kan je altijd maar is echt waste of time.
Nou, in Turkije heb ik ook wel eens in een sedan gezeten met 4 volwassenen en een kind op de achterbank, en een volwassene (mijn oom) en op zijn schoot zaten mijn neefje en ik. En als er politie kwam, moesten we snel tussen zijn benen kruipen. Was wel heel spannend, maar achteraf gaan mijn haren overeind staan...
mijn buren hebben de kinderen4 stuks nu tussen 3 en 9 jaar oud ook altijd los in de auto hadden wel stoeltjes voor de jongste 2 maar die hebben ze 2 jaar terug buiten laten staan midden in de winter en toen konden ze niet meer gebruikt worden zeiden ze en hebben geen nieuwe gekocht hadden ze geen geld voor wel 3 keer een andere auto in dezelfde periode dus gewoon een kwestie van prioritieten. Wat ik nu nog het ergste vind is dat ze niet eens opletten of de kinderen wel een gordel om hebben ze laat de kinderen zelf in de auto stappen en zo snel de laatste de deur dicht doet rijdt ze weg Rij zelf op de taxi en heb ook vaak kleinere kinderen en daar hebben we stoeltjes voor gekregen terwijl het wettelijk niet verplicht is het bedrijf heeft zelf de verantwoordelijkheid genomen om stoeltjes te verzorgen voor de veiligheid van die kleintjes neem ze liever ook niet mee als ik er geen stoeltje voor heb vind ik geen veilig gevoel
Waarom zeggen ze dat dan niet als je ze aan de lijn hebt? Ik heb nog niet gehoord dat het is afgeschaft. Ook niet dat het de kliklijn heette, dat was volgens mij een ander nummer... En qua misbruik, ik attendeer ze alleen op een gevaarlijke situatie. Het is aan hen om te kijken en het te constateren, dus op heterdaad betrappen. Dan kan er ook geen sprake zijn van misbruik. Ik blijf gewoon bellen...
Of een kennis die de MC andersom in mijn auto installeerde, omdat de voeten uitstaken. Heb het mooi geweigerd. De MC daarna goedom geinstalleerd. Het maakte het kind verder niet uit ook.. Bij school zie je het ook nog vaak. Kindjes van 4-5 die los voorin zitten. En kleine broertje/zusje die los achterin zitten of op het zitje dat eigenlijk een maat te groot is voor de leeftijd.. Mijn eigen jochie(4) zit standaard in een nr2 stoeltje. En voor vriendjes ligt er een stoelverhoger in de kofferbak, ook al is het niet verplicht..
Oh ja, ik snap dat echt niet hoor. Hier zie ik soms ook zo'n moeder die wel iets van 4 of 5 kinderen in zo'n klein autootje van school op komt halen. Allemaal kleuterleeftijd en nog 2 kleine zusjes/nichtjes? Er zit maar 1 stoeltje in die auto en dat kind zit er gewoon los in. De rest zie ze allemaal achterstevoren en over elkaar heen hangend en klimmend wegrijden. Nou, ammahoela dat ik mijn kinderen met zo'n mens mee laat rijden. Bij speelafspraakjes vraag ik ook altijd of er een stoeltje in de auto is en anders zorg ik er voor als ze direct mee gaat.
haha! peuterspeelzaal is in wormerveer denk 3 jaar ofzo... maar die ouders spreken geen nederlands volgens mij dus misschien weten ze het niet?
Ik zat pas ook schuin achter een auto die bij het stoplicht de hele tijd heen en weer schudde. Toen ik er voorbij reed zaten er 2 vrouwen voorin met een meisje op schoot beetje druk te doen. Kwam er dus later een politieauto achter ze ging ze bij het stoplicht natuurlijk heel schijnheilig op de baan staan met een lange rij auto's terwijl de andere baan (waar de politie op stond) helemaal leeg was. Zou het zelf echt nooit doen, als er iets zou gebeuren zou ik mezelf niet kunnen vergeven...
ik heb hier ook al vaak gezien dat ze kinderen laten sturen, dus dan zitten ze achter het stuur op schoot! vind het ook echt niet kunnen hoor!
In Verweggistan waar mijn schoonouders wonen, worden echt nooit autostoeltjes gebruikt. Heel soms zie je alleen in hele grote auto's, zoals een Cayenne ofzo, autostoeltjes zitten. Wij hadden een maxi cosi meegenomen toen we voor de eerste keer daar heen vlogen met baby. Nou ze keken me aan. Kreeg zelfs commentaar van mensen Doodeng is het! Uiteindelijk weten ze daar niet beter en hebben veel mensen gewoon geen geld om autostoelen voor 4 of meer kinderen te kopen. Maar in Nederland, waar je overal voorlichting hebt en waar het gewoon verplicht is, vind ik het echt onbegrijpelijk!
Dat mocht ik vroeger ook van mn vader, vond het prachtig. Uiteraard alleen het laatste stukje bij huis. En mn zoontje heeft kort geleden bij mij ook op schoot gezeten. In onze straat, laatste stukje en even inparkeren. Er waren verder geen andere auto's geparkeerd en onze straat is superrustig. Als het vol geparkeerd zou staan of er is veel verkeer, dan zou ik dat nooit doen.
lijkt me ook niet heel gevaarlijk in een rustige straat maar ik had het gezien bij een super drukke straat vlakbij het winkelcentrum
ja hartstikke stom natuurlijk. Maar ik zie wel meer stomme dingen in het verkeer. Laatst nog een auto vol kindjes en mevrouw achter het stuur zat volop te paffen. Zo zielig... En dan nog het topic over iemand die zn kind minstens een half uur in de auto had achtergelaten. Pfff..je kinderen zijn het dierbaarste denk ik dan.
Ik weet niet of het echt cultuurverschil os, wij zijn turks en mijn kindjes moeten altijd in een autostoel en de gordels om. Gisteren probeerde mijn zoontje zich uit te wurmen, ik en mijn mam werden heel erg boos, dus heeft hij het niet meer gedaan.. Dus ik vind Zonder autostoel echt niet kunnen. Als mijn kindjes naar mijn ouders gaan om te logeren, moeten ze van mij daar ook in de autostoel.
Hmmm, ik weet het niet... Er zijn ZOVEEL dingen die een allochtoon zou moeten weten, die anders zijn in zijn eigen land. Ik betwijfel of al die dingen goed verteld worden. In elk geval niet in een integratieprogramma... Het zou me niets verbazen als er allochtonen zijn, die nog nooit gehoord hebben dat een autostoeltje verplicht is. Ik denk ook dat er genoeg autochtonen zijn, die dat niet weten. En ja, misschien zelf niet slim genoeg zijn om dat zelf te bedenken?
Ik vind het bizar dat het zo veel voorkomt.. en dat je er als medewegbestuurder dus weinig aan kunt doen. Ik weet precies waar we reden ,de beste man ging er bij Haarlem-Zuid op de A9 af.. heb het tijdstip en alles, heb namelijk alles gefilmd. Maar als ze er niks mee doen, hoef ik ook niet te bellen dus..
Bij 4 kinderen hoeven ze niet allemaal een stoeltje toch? Was er niet iets met de 2 jongsten vast op de achterbank, dat de oudste er dan los tussenin mag? Maar wel allemaal een eigen zitplek. Niet stapelen Doet me denken aan vroeger, verjaardagsfeestjes. 2 voorin, 5 op de achterbank en 2 in de kofferbank (zonder hoedenplank natuurlijk). We hadden reuze lol, maar kan me er nu echt niks bij voorstellen..
Als je 2 autostoelen in de auto heb achterin en je hebt 3 kinderen en je kunt er geen 3e autostoel bij in zetten dan mag je een kind vanaf 3 er tussen in zetten in de autogordel! Ook als je bv een uitje van school of sportteam dan hoeven alleen je eigen kinderen in een autostoel en de rest mag in de gordel...
Mja, of vraag eerst OF ze er wat mee kunnen? Sorry Devilschase, maar ik geloof het niet alleen op jouw woord dat ze er niks mee doen...