(Jonge)Kinderen zonder autostoeltje vervoeren!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Babyengel, 18 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik zie dat ook zovaak hoor.

Ik ken zelfs mensen die niet doen aan autostoeltjes. En echt bewust niet. Zij vinden die dingen net zo 'duivels' als babybedjes en babykamers. Allemaal uitgevonden om de kinderen los te maken van de ouders.
    Bij hun zit de moeder gewoon altijd achterin met het kind op schoot, vanaf de geboorte al. Ik vraag me alleen af hoe ze het straks gaan doen, want ze krijgen nu een tweede.

Toen de oudste 6 maanden was gingen ze met de auto naar Spanje, en hadden de achterbank als bedje opgemaakt zodat mama en kind daar lekker konden slapen...

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    zoals ik al eerder zei gaan mijn kids ook echt niet los in de auto mee. maar alle reacties lezend bedacht ik me opeens wel dat wij vroeger ook gewoon los in de auto zaten!! toen hoefde het nog niet. kan me zelf een foto van mn schoonouders voor de geest halen waarin de auto helemaal volgepakt is voor de vakantie en daarboven op lag de reiswieg met daarin mn zwager....... andere tijden!

3. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Brr doodeng ja. Heb het hier eens in het dorp gezien, een moeder was haar kindje de borst of fles, kon ik niet zo goed zien, aan het geven op de bijrijdersstoel op een parkeerplaats. Nou niets aan de hand, als je kind eten moet, dan moet het :), maar toen ging pa (denk ik dan) opeens uitparkeren en ze reden zo weg! Ik heb ze nog een beetje boos aangekeken, maar kwam vast niet door :). Is wel iets anders dan een kind helemaal alleen op een stoel zetten tijdens het rijden, maar vind ik niet minder gevaarlijk...!

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja, vroeger had niemand een autostoeltje... Maar toen was er ook veel minder verkeer en werd er minder hard gereden, mede doordat de wegen niet zo netjes geasfalteerd waren als nu. :)

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ook al woon je in een rustige straat, dat zegt niets.. Mijn zusje is 34 jaar terug omgekomen bij een ongeluk een straat verder dan het huis van mijn ouders, door een dronken automobilist die uit het niets kwam.

Als er autostoeltjes waren geweest had ze het waarschijnlijk overleefd, ze is door de klap gelanceerd uit de auto en had een schedelbasisfractuur.

Een klein stukje of het is rustig zegt geen ene bal.. Je bent niet alleen op de weg, al lijkt het nog zo rustig..

6. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Ik vroeg me laatst af hoe ze dat tegenwoordig doen met kinderfeestjes. Herinnerde me dat we vroeger bij kinderfeestjes op een achterbank gepropt werden.
    Mijn man vertelde dat zijn collega's in de uitnodiging vertelden waar het dan was en dan brachten de ouders zelf daar de kinderen heen. Mochten er ouders zijn die dat niet konden, werd er iets anders geregeld. 1 collega regelde een feestje boven het kdv waar een indoor speelparadijs was.
    Dus voor overal een oplossing voor.

Sinds ik een kindje heb, zie ik ook steeds meer kinderen los in de auto zitten. Ik snap het nu al helemaal niet. Mijn zoontje is best pittig maar die gordel gaat om. Ok, de maxi cosi had hij een hekel aan, krijsde alles bij elkaar, dus zodra het kon een groter stoeltje geprobeerd. Dat werkte wel.

Overigens moet ik dan vaak aan mijn broer denken, was schade reparateur (ook auto's van de weg afhalen na ongeluk) en heeft het een paar keer meegemaakt dat er een kindje tegen voorruit geschoten was. Dan was hij echt van slag.

7. sweetbel

sweetbel VIP lid

27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Toevallig heb ik het vorige week twee keer gezien, van vriendinnen. Kindjes zijn 7 en 2 weken jonger dan mijn dochter. Snap echt niet waarom je dat risico neemt... Hier zal het ook nooit gebeuren!

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dit is de reden waarom ik zo ontzettend uitgevallen ben tegen mijn ouders toen ze met mijn zoontje los op de achterbank gingen rijden.
    Kwaad, woest, razernij, rhaaaaaahhhhggg.

9. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    En terecht!

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, en in tegenstelling tot wat veel mensen denken, gebeuren de meeste ongelukken juist op korte afstanden.

11. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Zegt mijn moeder ook altijd..:(

12. tulip

tulip Niet meer actief

Zal dat ook nooit snappen....

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kreeg je toen niet naar je hoofd dat je niet moest overdrijven, want jij hebt ook altijd los op de achterbank gezeten?

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Zo'n blik kreeg ik wel ja :p.
    Het is ook zo, maar ik denk dan, er is blijkbaar aanleiding geweest om onderzoek te doen naar hoe je kinderen veiliger kunt vervoeren.
    Kortom er zijn (denk ik dan) kinderen overleden of ernstig gewond geraakt door een auto ongeluk.
    Dus mijn kinderen worden zo lang mogelijk achteruit vervoerd IN een autostoel mét gordels en ISOfix. Dan maar overbezorgd in de ogen van mijn ouders en sommige anderen. Die kleine zal niks gebeuren als ik er voor kan zorgen:).

15. tulip

tulip Niet meer actief

ach volgens mij komen al onze ouders met dat soort opmerkingen, zouden wij ook zo worden straks??:p Mijn moeder zegt het ook altijd en bedoelt het niet ineens verkeerd, maar bij veel dingen komt toch weer: ach dat deden wij vroeger ook;)

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Bij sommige dingen is dat ook echt zo. Bijvoorbeeld mijn schoonmoeder mocht vroeger tijdens haar zwangerschap absoluut niet meer dan één liter water drinken. Nu is het minimaal twee liter. Ik weet niet waar dat soort dingen op gebaseerd zijn en wie weet moeten we over twintig jaar wel vier liter per dag drinken. En dan zal ik wel denken, pff, het zal wel :).

17. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    #57 Wilma, 19 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2012
    Woon jij naast mijn ex zwager?
    Die dacht zo ook mijn middelste (toen 2) eens mee te nemen. DACHT HET TOCH NIET HEH!
    En een moeder van een vriendje van mijn zoon die vond het helemaal normaal dat haar zoon in een cabrio zat en van de voorstoel naar de achterbank klauterde en weer terug tijdens het rijden. Die zat nooit vast!
    Telkens als mijn zoon daar wilde spelen ben ik netjes met hem met de fiets achter haar aan naar haar toe gereden. Echt niet dat ze mijn zoon ook zo los in die auto zet! In een cabrio zit er nog niet eens echt iets omheen (niet dat een ruit veel uitmaakt als je een goeie botsing maakt)
    En een vriendin van mij wilde met ons mee rijden met haar kindje maarja wij hebben maar 1 autostoeltje en daar zit Wendy in. Ach kan toch wel even? NEE DUS!
    Ik heb toen ik zwanger was van de eerste een verhaal gelezen in een van die gratis blaadjes van toen. Van een moeder die " even" van haar ouders naar huis reed. 3 straten zo ongeveer. Kindje sliep zo lekker maar om de gordel vast te maken moest ze hem eruit tillen. Ach, die paar straten kon toch wel even? En ze heeft hem zo op de achterbank gezet.
    Kreeg dus ook een botsing en het kindje was op het oog ongedeerd....maar het leefde niet meer :(
    Het komt nog steeds en nog veel vaker voor dan je denkt.
    Maar ik snap het ook niet. Dat verdriet en dat schuldgevoel dat ga je toch niet moetwillig opzoeken?

Mijn oudste heeft toen hij 5 was een kettingbotsing mee gemaakt (2e ook die zat er bij maar was ongedeerd)
    Hij zat op een goedgekeurde verhoging in de gordels zoals dat moet.
    Ik kreeg hem terug (was er zelf niet bij hij reed met mijn toenmalige man alleen) met een schedelfractuur een hersenbloeding en een hersenkneuzing.
    Ik wil NIET weten hoe hij er aan toe geweest was zonder die verhoging.
    En direct na het ongeluk hebben wij weer een stoeltje gekocht ondanks dat hij volgens de voorschriften op die verhoging mocht.
    Hij heeft er wonderbaarlijk niks aan overgehouden buiten het litteken net in de grens van zijn haarlijn.

18. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Sowieso is het verkeer enorm veranderd in vergelijking met vroeger.
    Kan sowieso niet goed tegen die 'ja maar vroeger' opmerkingen!
    Er zijn vast onderzoeken naar geweest, of de situatie is veranderd of wat dan ook, maar ze verplichten en/of verbieden die dingen niet voor niets!

19. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Het zal in elk geval wel indruk hebben gemaakt op je zoon ;)
    Maar hier ook hoor, is echt geen punt van discussie. Maud wil ooit nog wel eens met de gordel gaan spelen, maar dan zeggen we ook gelijk dat ze de gordel weer goed moet doen. Gelukkig doet ze dat dan ook wel gelijk. Anders zou ik ook de eerste de beste mogelijkheid stoppen en het zelf doen.

20. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Haha, ja, dat was wel mijn favoriete plek geloof ik, de kofferbak :p Vond ik altijd zo leuk als ik daar in mocht :) Vind het ergens ook wel een beetje jammer dat mijn dochters dat nooit zullen kunnen ervaren, maar ik weet nu ook wel beter en er is echt geen haar op mijn hoofd die er ook maar over denkt om ze eens niet met gordel en al in de autostoel te zetten.

Deel Deze Pagina