Er schijnt hier een dierenarts in de buurt te wonen. Die gaan we nu maar even bellen. Misschien dat hij ons kan helpen.
Wat een snoepjes! Ik heb niet zo lang geleden gelezen dat baby haasjes direct voor zichzelf kunnen zorgen (als in wegrennen bij gevaar) en baby konijntjes niet. Het was een pleidooi om jonge hazen vooral te laten zitten als je zou tegenkomen. Maar het is een beetje “de klok horen luiden...” want ik herinner me niet meer het volledige verhaal. Hopelijk komt het goed met deze mini’s! (Toen ik vroeger op het platteland woonde hadden we een een kat die met volwassen konijnen thuis kwam om ze gezellig in de badkamer te slachten )
oh gossie!! ook wel een gekke plek van mama haas om haar kleintjes zo achter te laten zo open en bloot.. ook koud voor die beestjes. hopelijk komt ze gauw en dat de katten hun met rust laten.
heb je de dierenarts al gebeld? wat een moppies toch. Je zou ze toch zo willen oppakken en in doos mee naar binnen nemen he
Wat de andere dames al zeiden even de dierenambulance bellen. Maar jeetje wat een scheetjes zeg! Die wil je toch meteen adopteren
Hij neemt niet op. Heb van iemand anders het advies gekregen om ze in een doos met gras te doen. En dan in de schuur zetten. Ze zijn nu ook bij elkaar gekropen. De dierenambulance hebben we al gebeld. Moesten even wachten of moeder nog kwam.
Goed idee. Vooral door de buurtkatten, anders zijn ze tegen de ochtend gegarandeerd half opgegeten. Nu hebben ze tenminste overlevingskans, ook zonder moeder.
We hebben hooi van het weiland gehaald en dat in een aquarium gedaan. Daarna 1 voor 1 in hun tijdelijke huisje gelegd. Ze leken wel gestresst. Nu maar hopen dat ze genoeg voeding hebben gehad om even door te komen. Morgen maar weer contact opnemen met de dierenambulance of dierenarts.
Dit! Ga ze aub niet meteen weg (laten) halen uit hun natuurlijke omgeving. Mensen veroorzaken vaak een averechts effect in de poging om te 'helpen'
Dit zijn hazen. Heb je ze aangeraakt? Dan stoot de moeder ze af en moet je de dierenambulance bellen, die kunnen ze dan gaan voeden. Anders gaan ze hoogstwaarschijnlijk dood. Heb je ze niet aangeraakt? Gewoon vanaf blijven. Hun moeder is gewoon even op stap, of juist de babys zijn even op stap. Ze zoekt ze gewoon weer op. Zolang jij (of een ander) ze niet aanraakt, gebeurd er niks. Dit is de natuue.
Ah top ik zie dat je ze hebt aangeraakt. Nu gaat die moeder dus niet weer komen. Ik zou dan maar de dierenambulance bellen
Ik begrijp niet dat je zo landelijk woont maar niet weet wat je met wilde dieren moet. En al helemaal niet dat je het advies van de dieren ambulance met de ervaring én de kennis in de wind slaat, maar wel klakkeloos overneemt wat 'zomaar iemand' zegt Ik woon mijn hele leven al in een klein, bosrijk dorp en ons word van jongs af aan geleerd hoe je met wilde hazen (konijnen, vossen, reeën, zwijnen enz) en hun jongen moet omgegaan. Ook google geeft echt super goed advies: https://www.dierenambulancedenhaag.nl/faq/ik-heb-een-wild-konijn-of-haas-gevonden-wat-kan-ik-doen/ was de eerste hit. Wilde hazen oppakken zorgt ervoor dat de moeder ze niet meer wil. Als je even gegoogeld had..... bel nu alsjeblieft de dierenambulance. Zelf voeden las ik je ook al ergens zeggen, is zo goed als niet te doen zonder de kennis en ervaring. Koop dan gewoon een tamme..
Ja. Ze ruiken namelijk naar iets anders dan hun moeder. En de natuur stoot dat dan gelijk af. Het enige wat ik soms hoor wat wél goed gaat is een ruime hoeveelheid van het gras (als de boeren ze weghalen dus) waar ze opzitten mee pakken met de haasjes in die hoop. Dan besmet je de dieren niet mer jouw geur en loop je een kans dat de moeder ze nog opzoekt en voedt. Ik las dat ze verderop aan het maaien zijn, dus waarschijnlijk gingen ze daar voor aan de wandel. Het klinkt echt ruk dit. Maar je mag je echt niet bemoeien met deze diertjes. Laat ze zitten, raak ze niet aan, voer ze niet met iets uit jouw keukenkastjes. Hun moeder komt echt vanzelf weer. En daarbij, hadden ze nu beter door een kat opgegeten kunnen worden, dan dat de mens ze nu heeft aangeraakt. De kans bestaat dat ze dit niet overleven
Nou nou...dit klinkt niet heel vriendelijk! Volgens mij wil ts niets anders dan de beestjes helpen en beschermen en daar ze er geen kennis van heeft vraagt ze hier advies. Ze maakt een keuze om de beestjes op een veilige plek voor de katten te zetten dus ze doet hardstikke haar best!
Ik heb ze opgepakt met handschoenen aan en de handschoenen heb ik vooraf door het gras gewreven. Dan ruikt het minder naar mens.