KLM houdt alle zwangere stewardessen binnenkort aan de grond. Nu mag iemand tot de 26ste week van de zwangerschap doorvliegen. Maar vanaf 1 januari mag een stewardess niet meer de lucht in zodra bekend is dat ze een kind verwacht. Dit is beter voor haar gezondheid, zei een KLM-woordvoerder. Bron: www.telegraaf.nl Ik vind als het echt zo is dat het beter is voor de gezondheid ook andere vliegmaatschappijen zouden moeten volgen.
dat is toevallig! daar zat ik gisteren nog aan te denken, hoe zouden die vrouwen dat moeten doen in dat onstabiele vliegtuig... maar mijn vraag is nu beantwoord
Op het moment dat je weet dat je zwanger bent en je gaat een rontgenfoto maken, dan wordt gekeken of het echt wel moet. Zoja dan wordt je helemaal in een loden schort gepropt. Met vliegen is de rontgenstraling vele malen hoger dan met een foto. Ik zou zowieso niet gaan vliegen als ik weet dat ik zwanger ben. Dat er maatschappijen zijn die vanaf 7 maanden niet meer met zwangere vrouwen vliegen heeft meer met het bevallingsgevaar op grote hoogte te maken. Ik ben blij dat er inderdaad nu stappen genomen worden dat de stewardessen aan de grond blijven bij bekende zwangerschap.
Als je gewoon in de buitenlucht loopt kom je ook in aanraking met straling: UV straling. Onderaan die link worden verschillende stralingen weergegeven waar mee je te maken krijgt als je gaat vliegen. Rontgenstraling is beperkt. Als je nog verder leest zie je dat een (zwangere) stewardes ongeveeer 25 keer retourtje Atlana moet vliegen om de maximale dosis tijdens de zwangerschap te halen. Onder die norm heeft het geen gezondheidsschade. Welke zwangere (dus niet stewarrdes) vliegt tijdens haar zwangerschap nou zoveel? Dus je mag gerust vliegen.
op mijn werk zit ook een moeder die in het vliegtuig werkt en zij is 2 keer zwanger geweest en gewoon gewerkt en ze heeft 2 hele mooie meiden die normaal op tijd zijn geboren! maar toch goed dat ze aan de zwangeren denken toch?!?
Hoe hoger je in de lucht komt (vliegen of in hoge bergen hoe hoger de rontgenstraling is die je over je heen krijgt. Dat is veel meer vergeleken bij een fotootje in het ziekenhuis. Het is een natuurlijke straling, maar kan geboorte afwijkingen veroorzaken. En ja dat er gezonde kindertjes geboren worden bij mensen die wel vaak vliegen....... Mijn moederis ook supergezond en mijn oma leefde gewoon met roken, rauw vlees etc, tijdens de zwangerschap. Maar het aantal geboorteafwijkingen en sterfte gevallen is wel hoger. Toen met al het eten en nu idd met rontgenstraling.
Ik weet niks van die straling, maar ik ben het met je eens over t korte metten maken met verhalen als: die en die doet dat ook en die heeft toch ook niet.... Als de kans op aangeboren afwijkingen oid groter is als je gevlogen hebt tijdens je zwangerschap, dan zegt het niet dat alle baby's geboren na een vlucht een afwijking zal hebben. Maar in het kader van: meer gezonde baby's en kleiner sterfte cijfer kan je je houden aan dit soort informatie. Het gaat er toch om dat je zelf iets met die info kan doen. Ik vind het wel n onderzoekje waard, als ik ooit weer zwanger zou worden en dan ook vlieg-ambities heb ofzo. Net als dat ik geen druppel alcohol drink, niet rook en niet bij rokers wil zitten, geen rauw vlees eet en geen rauwe melkproducten of kaas eet, niet de tuin in ga en ook geen kattenbak verschoon zolang ik zwanger ben.
Juist dat is het helemaal! Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat diegene wel of niet doet. Maar als je vak vliegen is, dan vind ik het prima dat er een regling bestaat dat je tijdens je zwangerschap aan de grond kan blijven. Want stel je kan die keuze niet maken en je bent daardoor je baan kwijt. Nou lekker dan.
Ik vindt het goed van de KLM, ben benieuwdt of andere vliegvaartmaatschappijen hun voorbeeld gaan volgen.