Jonge meiden/vouwen met een kunstgebit.

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamakuh85, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48

's Nachts het kunstgebit inhouden is juist helemaal niet goed voor de kaak. Zodra je geen eigen tanden en kiezen meer hebt blijft je kaakbot slinken. Vooral als er druk op staat. En veel mensen persen of knarsen 's nachts ongemerkt. Dit veroorzaakt na verloop van tijd nou juist een 'kunstgebittenmondje'. Ook is het belangrijk dat je het tandvlees soms wat lucht geeft. Je slaapt tenslotte toch ook niet met je schoenen aan. Slechte voorlichting van de tandarts vind ik.

2. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik heb er ook 1 boven ..
    De kaak chirurg leek wel dat hij me aan het af slachten was ..
    Te weinig verdoving wowwww wat had ik een pijn tijdens het trekken mijn god.. Heb echt zitten janken in de stoel dat nooit meer .. Ook was ik zwanger 7 weken (kwam er die week achter) dus mocht geen ibuprofen maar echt dat redde ik simpel wel niet .. Dan nieuwe gebit op de open wonden wat een pijn.. Ik was er goed ziek van.. Uiteindelijk ook m'n tandvlees ontstoken.. Kon 2 weken niet normaal eten .. Ik was zwanger maar ik greep naar de pakjes ibuprofen .. Zo'n pijn had ik .. Het enigste wat ik dacht ik MOET het onderdrukken en paracetamol hielp gewoon niet .. Ik slikte er 6 op Een dag ibuprofen .. Niks kon me meer schelen de pijn MOEST weg.. Terug naar de tandarts die haalde hem eruit spuugde de hele tandarts onder .. Heb hem 5 maanden niet uit kunnen doen ivb overgeven .. Ik sliep ruim 2 weken bijna niet van de pijn.. En ik was zo moe.. Spijt ? Ja zeker ik had veel gaatjes maat deed me nooit pijn.. Me tanden braken af door mijn 3 andere zwangerschappen maar nooit pijn gehad en toen WAT EEN HEL was dat .. Dus nee nooit meer..
    Na dat de pijn weg was heb ik mij 7 maanden lang schuldig gevoeld .. Belde het ziekenhuis voor echo na dat ik van de medicijnen af was.. 7 maanden in angst gezeten ... Wat een pijn echt niet normaal was dat ... Nooit meer.. Ik heb hem nu net een jaar .. Het ziet er mooier uit.. Maar het was me niet waard .. Ik was 27 dat ik hem kreeg ..

3. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    #23 26mei, 30 sep 2014
    Laatst bewerkt: 30 sep 2014
    Wat vervelend ts dat je deze overweging moet nemen.
    Ikzelf heb op m'n 17e een kunstgebit gekregen (alweer 10 jaar geleden). Had geen kiezen meer, tanden braken letterlijk af en er was niet tegenop te poetsen. Nu zeg ik echt niet dat je voor de 'makkelijkste' weg moet kiezen en er alles maar uit moet halen, echter heeft het mij leven veranderd. Positief!
    Zowel lichamelijke klachten werden minder/verdwenen. (pijn, ontstekingen, gas i.v.m. niet goed kunnen kauwen van eten etc.) Maar ook deed het mijn zelfvertrouwen erg goed. Heb bewust gekozen voor een gebit met tanden erop die niet kaarsrecht en spierwit waren, waardoor niemand ooit door heeft dat ik een gebit heb. Na 2 jaar 'gewoon' gebit over gegaan op een klikgebit. Zit super stevig.

Over het niet kunnen wennen etc. Natuurlijk is het wennen en spannend maar je went er echt wel aan. Los zitten hoort niet en duid op een slecht aangemeten gebit.
    Mij werder een brug/gedeeltelijke prothese afgeraden. Deze hebben 'steun' nodig van goede gezonde tanden. Heb je deze niet dan geeft het alleen meer problemen als je deze slechte tanden ook nog eens gaat belasten met een brug.

Over de pijn. Bij het trekken gewoon verdooft dus niks gevoelt, natuurlijk is het niet prettig maar het moet even. Meteen hierna het gebit erin (boven en onder) was zeker erg vervelend. Herken het moeten overgeven wel zodra het gebit er uitkomt. Logisch als je nagaat dat je gewoon wonden in je mond hebt. Echter door meteen het gebit in te hebben, maar ook regelmatig even uit te doen, vormt het tandvlees zich goed voor de pasvorm. Even doorbijten dus. Zelf vond ik het alles zeker waard! Om van constante pijn etc over te gaan naar even extra pijn en dan goede tanden, zou het zo overdoen.
    Sorry is een heel verhaal geworden. Hopelijk heb je er wat aan :)

4. Mamakuh85

Mamakuh85 Actief lid

11 jan 2013
    474
    0
    0
    Beetje late reactie maar bedankt nog voor de antwoorden.
    Ben vandaag terug geweest naar de tandarts volgende week naar de kaakchirurg voor alles in te plannen en dan gaan we ervoor hebben alle voor en nadelen tegen elkaar afgewogen en dit word hoop ik toch echt de beste beslissing.

5. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Beetje lullig maar: groot gelijk!
    Mijn moeder had er ook onwijs veel last van, gewoon de hele tijd, en had uiteindelijk op haar 23ste een kunstgebit, nooit spijt van gehad. Buiten de wenperiode om zat het ook gewoon goed en ze kan er alles mee.

Zelf merk ik nu tijdens de tweede zwangerschap weer dat mijn tanden en kiezen en tandvlees beginnen te etteren, ze doen pijn, het voelt losser vreemd uitgelegd) en wil na de bevalling gelijk een afspraak maken om onder narcose alles bij te werken, want voor mijn gevoel is het nu veel erger dan de eerste keer, en de tandarts was er ook niet blij mee :(

6. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ik heb geen kunst gebit maar zou willen dat ik er een had !

Altijd gaatjes altijd gezeur met mijn gebid.
    Maarja ben te jong dus de tandarts gaat dat niet toe laten haha
    Die vind het allang al fijn zo iemand als ik waar ze genoeg aan verdienen.

7. Mamakuh85

Mamakuh85 Actief lid

11 jan 2013
    474
    0
    0
    Hier stelde de tandarts het gelukkig zelf voor! Ik ben nu 29. Want hij zag ook wel in dat dit dweilen met de kraan open was. Vandaag ook weer ik stuur je door naar de kaakchirurg hoefde het zelf niet eens te vragen ben er heel blij mee want al met al zie ik er wel heel erg tegenop! Hoorde vandaag ook dat ik na het trekken 4 dagen achter elkaar terug moest komen om te spoelen brrr... Maar kan niet wachten om weer een lekker ijsje te kunnen eten of een stuk chocolade zonder dat ijzig pijnlijk gevoel...

8. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik ken meiden die er met 19 al eentje hadden, zelfs eentje die met 17 al een kunstgebit boven had en 2 jaar later ook onder. Dus te jong zal het niet zijn.

9. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Wat fijn voor hun!
    Hier doen ze er echt mega moeilijk over, snap dat je het beste zo lang mogelijk je eigen tanden kan hebben maar pff elke afspraak voel ik niet alleen de pijn in me mond,maar ook in me portemonnee haha :D
    Naar de mondhygiëniste ga ik zowiezo al niet meer vind het zonde van mijn geld, en ze hoeven me niet te leren poetsen,stoken of flossen dat weet ik zelf ook wel.

Vooral na de zwangerschap, zal het me niets verbazen als er weer een stuk of 10 zitten.

Deel Deze Pagina