Even kort mijn verhaal: er is bij ons sprake van onverklaarbare verminderde vruchtbaarheid. In december 2015 ben ik zwanger geworden van een cryo uit onze eerste ivf-poging. Helaas bleek bij 9 weken het hartje gestopt met kloppen (na bij 7 weken een goede echo met kloppend hartje gehad te hebben). Op advies van het ziekenhuis (en omdat we ook zelf graag curretage wilde voorkomen vanwege de risico's op verklevingen en beschadiging van het baarmoederslijmvlies) hebben we een natuurlijke miskraam afgewacht, welke bij 13 weken heeft plaatsgevonden (we hebben het vruchtje gezien). De dag erna zag het er goed uit op de echo, nog niet helemaal schoon, maar wel passend bij het verloop van de miskraam... die week werd het bloedverlies langzaamaan minder. Helaas kreeg ik in de dagen erna (ruim een week na de miskraam) opnieuw hevig bloedverlies. Aan het eind van die week opnieuw een echo, waarbij een onrustig beeld te zien was met stolsel/ resten... Cytotec voorgeschreven gekregen, 2 giften genomen (op zaterdag en zondag), nog wat flinke stolsels verloren en daarna een afname van het bloedverlies. 1,5 week later (bloedverlies was nog nauwelijks aanwezig in de dagen ervoor), ineens weer een hevige bloeding met een flink stolsel, dus opnieuw naar het ziekenhuis. Op de echo nog steeds een onrustig beeld. Mijn baarmoedermond bleek wel goed gesloten, dus HCG geprikt. De waarde was laag, maar nog wel aanwezig... dus advies was een kuur Provera van 12 dagen om nog een bloeding op te wekken (als dit niet helpt wordt het alsnog curretage). Nu heb ik de volgende vragen: - Afgelopen donderdag op de echo had ik 2 follikels van 10 mm (waarvan ze niet konden zeggen of deze verder zouden groeien tot eisprong of weer zouden slinken), maandag had ik afscheiding wat leek op vruchtbaar slijm. Maandagavond gestart met de Provera. In de dagen erna geen vruchtbaar slijm meer gezien. Houd de Provera een eisprong tegen? Wij willen namelijk nu het bloedverlies gestopt is eindelijk weer gemeenschap met elkaar hebben (mocht eerder niet vanwege infectiegevaar), maar willen geen risico lopen op een zwangerschap vanwege het gebruik van Provera (risico op miskraam of afwijkingen)... - Wie weet of je de cyclus na het gebruik van Provera weer gewoon zwanger mag worden zonder risico's door de Provera? We willen het volgende maand graag weer natuurlijk proberen, het heeft allemaal al lang genoeg geduurd... IVF zal sowieso nog even op zich laten wachten (moet eerst weer een cyclus hebben van mijzelf). - Wie heeft er ervaringen met Provera na een miskraam? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen....
Hoi, Allereerst, wat verdrietig dat je een miskraam hebt gehad. Sterkte! Ik heb niet dezelfde voorgeschiedenis als jij, maar wel afgelopen januari een miskraam gehad. De miskraam kwam niet zelf op gang (ook niet na cytotec) waarna ik een curretage heb gehad. Na die curretage bleken er bij controle resten te zijn achtergebleven. De gyn dacht dat de resten mee zouden komen wanneer ik zou menstrueren. Om die reden heb ik ook provera voorgeschreven gekregen. Voor zover ik weet zorgt provera er voor dat je lichaam denkt dat het een eisprong gehad heeft en dat er dus een bloeding/menstruatie op moet volgen. Of provera een eisprong tegenhoud weet ik helaas niet. Nadat ik de provera gehad heb, ben ik wel gaan menstrueren (ongeveer 6 dagen na de laatste pil). Bij de daaropvolgende controle echo bleek dat mijn baarmoeder weer schoon was. Ik heb aan de gyn gevraagd of dat ook betekende dat ik weer zwanger mocht worden en dat mocht inderdaad. Voor zover ik weet mag je dus na provera (en de menstruatie) er direct weer voor gaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Dank voor je reactie, ik heb er zeker wat aan... Verdrietig dat je ook een miskraam hebt gehad en ook met zo'n vervelende nasleep, maar fijn dat je nu schoon bent en er weer voor kunt gaan. Hopelijk mag het snel lukken!