Tot wanneer ben je een jonge moeder? Ik zat hier in dit deel van de site te kijken en dan zie je moeders van 30 zwanger of net bevallen van eerste kindje dat vind ik eigenlijk geen jonge moeder.
Ik vind dat persoonlijk. Zelf vind ik mezelf geen jonge moeder (ik was 26 toen mijn zoontje geboren werd) maar genoeg mensen in mijn omgeving die dat wel vinden. Zelf vind ik meiden tot een jaar of 22-23 jonge moeders.
Ik vind dat je tot 24, 25 jaar een jonge moeder bent.. Vind mezelf dan ook een jonge moeder, was 19 toen ik beviel, en nu 21
Vind mezelf wel redelijk jonge moeder, vergeleken met me omgeving. 23 met de eerste, net 25 met de tweede en als alles goed gaat, nog net 26 met de derde. Ow dus denk ook tot 23/24 zoiets bij je eerste kind
Ik zou ok tot een jaar of 23 24 vinden. Aan de andere kant denk ik dat je je ook een jonge moeder voelt als je als eerste van je vrienden kring een kindje krijgt. Als jij op je 26e een kindje krijgt terwijl de rest van je vrienden daar pas eens over gaan denken als ze rond de dertig zijn kan ik me voorstellen dat je ook gezien wordt als een jonge moeder en dat je je dus ook zo voelt?
Ik vind dat het echt is als je onder de 25 bent. Bij ons in het dorp hebben de meeste dan al kinderen. Wij zijn het hier wel gewend eigenlijk. Als je ouder dan 30 bent dan word je al aangekeken ( hier ben ik het overigens niet mee eens)
Ik was 23 toen ik beviel van mn zoontje, 2 maanden later werd ik 24. Jonge moeder.... tsjah, qua leeftijd misschien. Hier in Assen had je een groepje van jonge moeders via zo'n instantie, daar kon je bij aanmelden mits je niet ouder was dan 22. Denk dat dat wel een mooie leeftijd is om jonge moeder genoemd te worden
Ik vind je tot de leeftijd van 25 een jonge moeder, daarna zit je wat meer op het gemiddelde. Onze derde uk komt net na mijn 23e verjaardag, dus ik hoor daar zelf nog onder.
Ik denk dat moeders rond de 30 die zich 'jong moeder' noemen, dat ook doen in vergelijking tot hun omgeving. Bijvoorbeeld onder hoogopgeleide meiden is het echt vroeg als je voor je 30ste 'al' moeder wordt. Ik ben zelf 28, was net 26 toen ik moeder werd. Dan ben ik er op mijn werk echt heeeeel vroeg bij, de dames hier zijn gemiddeld halverwege de 30 voor ze aan kinderen beginnen. Op mijn afdeling zijn dit jaar zelfs twee dames van in de 40 (!) voor het eerst mama geworden. Zij zien mij dus als een 'jonge' moeder. Het hangt dus maar net af van je referentiekader.
Ik heb in dit forum trouwens nooit meegeschreven, omdat ik mezelf niet echt een jonge moeder voel. Ook niet oud, maar zeker niet piepjong.
helemaal waar! Ik ben universitair opgeleid en beviel van de oudste met 25 jaar. Mijn oud klasgenotes waren echt stomverbaasd en niemand van hen heeft al een kind. Ze zijn tussen de 28 en 35 jaar.
Inderdaad!! Ik ben ook universitair opgeleid en ik was 21 toen de oudste geboren werd. Ik vergelijking met de mensen van mijn studie ben ik dus echt wel een jonge moeder (en zo voel ik me zelf ook wel hoor). Maar hier in het dorp is het eerder normaal om rond je 21e een kind te krijgen dan rond je 30e, dus als ik nu op de basisschool sta om mijn zoontje op te halen voel ik me al veel minder een jonge moeder.
Ik was 21 bij de oudste, een jonge moeder dus. Zelf vind ik vrouwen tot 25 "jonge moeders" daarna kijken mensen niet meer om als ze je voorbij lopen. Grappig vind ik dat ik nu 31 ben en niemand gek op kijkt als je zegt dat je moeder bent. Voel me dan even een gewone moeder. Als ik ze vertel datvik er 3 heb kijken ze vreemd, als ik vertel dat ik 31 ben zeggen ze dat ik het vlug gedaan heb en als ik dan ook vertel dat de oudste 10 is..... Komen de blikken weer. Een "jonge" moeder zul je in zo'n geval altijd blijven.
Ik vind mezelf geen jonge moeder. Ik was 25 toen ik de eerste kreeg. Niemand heeft mij ooit gezegd dat ze me een jonge moeder vinden terwijl een vriendin van mij 24 was, dus 1 jaar jonger, en iedereen vond haar wél een jonge moeder. Vroegen ook echt of het gepland was en zo. Dus ik denk dat het meer het beeld is wat de buitenwereld van je heeft, dan dat je leeftijd er iets mee te maken heeft. Vóór mijn 29e heb ik straks 3 kindjes op de wereld gezet in ieder geval!