hey, Ik was het bijna vergeten maar ik denk dat het wel een belangrijk onderwerp is: We hebben namelijk een pup (Golden Retriever) van 10 maand oud lopen. Een echte schat. Maar natuurlijk moet ik hem voorbereiden op de komst van een baby. Hij is redelijk aanhankelijk maar hij kan ook goed alleen zijn. Aangezien ik volgende week thuis ben van het werk, voor de rest van mijn zwangerschap (risicoberoep) zal ik natuurlijk tijd zat hebben. Ik heb me al voorgenomen om onze hond zeker niet meer aandacht te geven dan normaal en ook (idee van mijn man) om af en toe ook eens de deur uit te gaan voor een aantal uurtjes, zoals hij gewend was toen ik uit werken ging. Want als de baby er is moet ik toch terug uit werken gaan, en raakt hij mss de kluts kwijt. Ik wou gewoon even vragen of er nog mensen zijn met gouden tips om het voor zowel de hond, als voor ons, als voor de toekomstige baby het zo aangenaam mogelijk te maken. Dank u Liefs Winter
Wij hebben geen hond maar mijn ouders en schoonouders wel. Mijn moeder heeft wel kinderen opgevoed met honden en ze heeft altijd eerst de luiers laten ruiken van ons, of eerst de billen laten ruiken. Dus niet eerst gezicht laten ruiken want honden kunnen ineens happen. En gewoon even veel aandacht schenken aan de hond dat het niet jaloers hoeft te worden. Maar wetend hoe de hond op ons reageerde was heel lief, heel erg waakzaam voor ons.
hoi winter ik heb ook een hond een roottweiler zij krijgt nu zoveel aandacht van ons dat ik wel eens bang ben dat ze jaloers zou worden op de kleine. mijn vriend en ik hebben ons voorgenomen om de hond gewoon even veel aandacht te geven als de kleine er is het is toch altijd afwachten hoe een hond erop reageerd. ik denk dat het wel goed gaat want ze is echt super lief. 1 tip zet lekker optijd je box neer dat heb ik bij 32 weken zwangerschap gedaan dan kan de hond daar vast aan wennen. en inderdaad de eerste luier laten ruiken. groetjes esther
Idd de box neezetten. Wij hebben een herder van bijna 2 jaar..hele dag thuis aan het waken als we aan het werk zijn. En erg jaloers aangelegd..als ik de poezen even aandacht geef dan komt ie al snel bij je. Maar je kan het even aftasten door bijvoorbeeld net te doen of er een kindje in de wieg of in de kinderwagen ligt. dat hebben wij wel gedaan. Gelukkig luisterd onze Dina heel goed dus als je haar toespreekt dat iets niet mag doet ze het ook niet. Ik zal in het begin denk ik heel streng voor haar moeten zijn om haar duidelijk t e maken dat ze niet bij de baby in de buurt mag..alleen als wij aangeven dat dat wel mag dan mag ze bijvoorbeeld de baby ruiken enzo.. Zoiets stel ik me het voor...maar het blijft toch ook afwachten. Als je hond maar goed luisterd naar je dat is het meest belangrijke denk ik..verder niet TE druk om maken hoor..er zijn meer honden en babys samen opgegroeid.
Wij hebben straks precies hetzelfde. Ik heb van veel mensen gehoord dat je gewoon het beste de hond net zoveel aandacht moet geven als anders. Inderdaad de uurtjes blijven weggaan, misschien iets minder lang dat je anders naar je werk gaat, maar wel een paar. Ik ben erg benieuwd hoe het straks gaat. In elk geval je kindje nooit alleen laten met de baby, maar dat weet iedereen, Hoe lief de hond ook is.
kleine jantje: voordeel van een herder is dat hij perfect kan luisteren dat alleen al maakt het een prettig ras enige is dat je wel altijd moet blivjen opletten dat hij niet het stuur overneemt.. maar als je dat in de gaten houd zijn het echt onwijs gehoorzame honden. ken er tot nu toe weinig die beter opvoedbaar zijn. of ze daadwerkelijk opgevoed zijn en blijven is helaas voor sommige mensen moeilijker zou er het liefst ook eentje (of 2) willen maar vriendje hier houdt niet zo van grote honden.. die wil graag een cairn terrier nahja... tegen de tijd we daar tijd geneog voor hebben kan ik daar ook nog wel mee leven gok ik die box in de kamer is denk ik wel een goed idee en op zich.. als de hond zich realiseert dat het een baby is.. EN dus geen concurrentie gaat alles goed natuurlijk dus idd dezelfde aandacht als voorheen.. en niet meteen afstraffen als hij/zij in de buurt van de baby komt. hond niet alleen laten me tde baby lijkt me logisch.. maar hoe vaak laat je je kind alleen? hooguit in bed toch? eventueel in de box misschien maar dat zijn plekken waar je hond als het goed is.. sowieso niet komt.
hey, Merci voor de tips. Dat van de box al op voorhand zetten in de kamer is een goed idee. Nog niet aan gedacht Dat van die luiers had ik ook al gehoord. En het blijft idd afwachten wat de hond echt gaat doen als het zo ver is. Enne Saskia... mijn ouders hebben een Cairn Terrier, een echte schat maar dat zijn wel honden die niet echt knuffelachtig zijn en soms wel koppig zijn. enne het belangrijkste van al... Weglopers! Ik spreek uit ervaring. Voor de rest cool ras! Liefs Winter
winter: wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag? btw hij heeft al eens een cairn terrier gehad en is gewoon helemaal verliefd op het ras en tja een terrier is altijd koppig volgens mij *grin* dus misschien komt het wel goed.. ik hou wel van een beetje dwars en druk
Ik weet nog van mijn ouders dat ze kleertjes van mij meenamen toen ik eenmaal geboren was en nog in t ziekenhuis lag. Ook luiers namen ze mee. Alles voor de hond om aan te ruiken. Ook inderdaad de box en wieg etc allemaal laten ruiken etc, zodat hij daar aan zou wennen...meer zou ik niet weten...heb geen eigen ervaring
Ik zou het even voor de zekerheid navragen bij een dierenarts oid maar ik heb namelijk juist begrepen dat je niet met vieze luiers ed aan moet komen. Belangrijk is het idd om je hond niet méér aandacht te geven de komende maanden, liever juist iets minder want hoe je het ook wendt of keert, als de kleine er is zal hij toch iets aan aandacht moeten inleveren. En als de kleine er eenmaal is kun je best je hond even kennis laten maken met je baby. Maar zorg er wel voor dat de baby hoger is dan de hond. De hond moet gelijk begrijpen dat hij niet méér is dan de baby (wat ze wel neigen te doen). Ook is het een goed idee om de mensen in je omgeving te vertellen dat ze wel je hond moeten blijven begroeten straks. Het is natuurlijk superleuk zo'n kleine en daar zal alle aandacht naar uitgaan maar je hond voelt dat natuurlijk wel aan (helemaal als ie eerst wel begroet werd) en kan jaloers worden. Maar goed... denk ook dat het allemaal weer per hond en per gezin verschilt.
die is wel belangrijk v olgens mij ja.. niet alleen jij geeft aandacht aan de hond normaal.. maar het bezoek ook natuurlijk
Nou idd! Als ik naar m'n eigen hondje kijk, die wordt echt helemaal hyper als er bezoek komt. Vindt ie zoooo super, zit dan bijna te hyperventileren in z'n mandje tot iemand hem EINDELIJK komt begroeten (in zijn ogen dan ) Zou het echt ontzettend zielig vinden als er dan opeens niet meer naar hem omgekeken wordt, dus daar wil ik wel echt op gaan letten.
Hoi allemaal Wij hebben ook een hond (zie album) Ik verwacht bij ons eigenlijk geen problemen. Buddy is 12 jaar en dus oud, stram en stroef. Bovendien is het altijd een zachtaardige lobbes geweest. Hij is veel in contact geweest met kleine kinderen en baby's en dat gaat altijd goed. Hieronder twee linken met tips over honden en baby's http://www.dogweb.nl/gedrag/babykomt.html http://www.devrolijkeviervoeters.org/tips.htm Zonder er eigenlijk ooit over nagedacht te hebben laat ik trouwens wel alle kleertjes enzo aan de hond zien. Maar dat is meer mijn eigen gekte dan een weldoordachte aanpak (Kijk eens Buddy, dat is voor de baby !!!) Een vieze luier laten ruiken was ik trouwens niet van plan . Als de kleine er is mag ie voorzichtig aan de kleine snuffelen, maar niet aan een poepluier hoor... ieks..... Groetjes Kirsten
Wij hebben ook de box van te voren al neer gezet. En zodra wij met de kleine beneden zijn mag hij even ruiken. Verder alle visite die binnen kom geven eerst de hond aandacht en dan pas de rest. We houden de hond er ook niet bij vandaan, dus niet weg sturen. En de hond coplimentjes geven, als hij even komt ruiken en dan weer weg gaat. Als ik wout de fles geef vraag ik aan de hond of hij er lekker bij komt liggen. Dan krijg hij een aai over de bol en kom hij er gezellig bij liggen. Maar ja elke hond is weer anders ( Wij hebben een witte herder )
toen ik geboren werd had mijn moeder twee duitse herders ze heeft hun alvorens mij bij ze te laten haar bebloede pyama gegeven zodat ze mijn geur aan konden wennen daarna zijn ze ontzettend beschermend over me geworden niemand mocht bij mij in de buurt alvorens helemaal geinspecteerd te worden
Ja en dat is dus eigenlijk niet goed. Want de honden zijn dan niet alleen beschermend maar zien zichzelf ook als meer dan de baby (het mag namelijk niet hun taak zijn om jou te beschermen), en dat kan natuurlijk hartstikke goed gaan. Maar ook verkeerd aflopen..
honden zien zichelf meer als alles en iedereen waar zij met hun hoofd bovenuit steken een hond moet weten dat je een pup bent en dus voorzichtig met je zijn
dat zeiden ze tegen mij ook dat ik het shirt waar ik in beval met bloed enzo eraan aan de honden moet laten ruiken. Nou, weet niet hoor. Maar denk niet dat mijn honden die link gaan leggen van : bloed van het vrouwtje= baby=goed. Ik denk dat mijn honden compleet over hun toeren gaan aangezien ik zeker meer dan een week wegblijf als ik bevallen ben. Als mijn man dan alleen thuis komt met een bebloede shirt.... hmmm weet niet hoor Denk ook niet dat onze baby na ongeveer 8 dagen nog naar mijn bloed ruikt. Denk dat ik wel een gedragen pyama waarin ik ook mijn kindje heb vastgehouden ( zonder bloed) laat meenemen door mijn man en dat laten ruiken aan de honden. En dat elke dag. Denk dat dat eerder effect heeft dan bloed