Hoe was dat vroeger?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door gewoon1meisje, 18 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gewoon1meisje

gewoon1meisje Actief lid

5 nov 2013
    391
    0
    0
    Zuid-Holland
    wij hebben nu thuis onze kleine man van bijna 6 maanden en we gaan helemaal in hem mee... heeft hij honger krijgt hij eten dan gaat hij slapen. En dat gaat helemaal super.. lekker vrolijk mannetje. Nu is het nog wel dat elke dag anders is. Dat geeft hij zelf aan maar dat vinden wij geen probleem. Zolang hij vrolijk is en goed eet en zijn nachten maakt.

Alleen nu zegt mijn schoonmoeder dat vroeger iedereen ritme had zodat je elke dag wist wat er die dag ging gebeuren en dingen kon plannen. Ze vond het ook maar raar dat tegenwoordig niemand meer ritme heeft.
    Nu vraag ik me af hoe dat nou was. Volgens mij legde hun het gewoon in bed als het hun uitkwam en dan lieten ze het huilen totdat hij/zij sliep maar kan het ook helemaal fout hebben hoor.

Ik heb zoiets van die ritme komt wel als hij straks 1 slaapje heeft. En dan bedoel ik echt ritme op de klok.

2. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Tja wij hebben wel een ritme hier altijd gehad. Maar het ligt echt aan je kinderen en aan jezelf. Bij mijn oudste heb ik altijd een vast ritme gehanteerd omdat hij het echt nodig had. De voorspelbaarheid was goed voor hem en daar werd hij veel minder onrustig van. Nog steeds is het een kind dat naar regelmaat vraagt.
    Bij mijn dochter moet ik wel omdat mijn zoon op school zit. Dus de slaapjes gebeuren onder schooltijd. Ze is niet anders gewent al die tijd dus dat gaat prima eigenlijk.
    Ik vind het zelf ook gewoon handig, ik plan nu gewoon afspraken om slaapjes heen.
    En als we iets te doen hebben ach dan slaan we een slaapje over zeker nu in de vakantie. Maar ik zorg vaak wel dat ze s ochtends tussen 11 en 1 een slaap heeft gehad in bed.

3. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Je schoonmoeder is dat soort details gewoon vergeten. Vroeger zat echt niet elk kind wel in een strak tijdsritme.
    Maar dat soort dingen vergeten de meeste mensen in de loop der jaren weer.

4. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Ik heb bij beide kindjes wel ritme op de klok. Huilen nooit als ze naar bed gaan. Weten waar ze aan toe zijn en wij ook. Het schuift weleens een halfuur als ze iets later uit bed zijn ofzo. Maar we eten op vaste tijden en naar bed ook op redelijk vaste tijden. Volgens mij niets ouderwets aan

5. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Af en toe denk ik dat mijn dochter eindelijk ritme heeft en dan besluit ze het weer helemaal anders te doen. Ze kijkt je dan ook heel eigenwijs aan, ik ga toch niet slapen. En ik kan haar echt laten liggen, soms ligt ze dan gewoon te spelen in bed en andere keren laat ik haar ook echt wel even huilen, maar ja als ze niet wil... Ik denk ook dat je schoonmoeder dat vergeten is. Ik heb nu zelfs al dat ik denk, hoe was dat ook alweer op het begin?

Ik heb echt een heerlijk vrolijk kind en dat ritme komt vanzelf wel.

6. gewoon1meisje

gewoon1meisje Actief lid

5 nov 2013
    391
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat jij nu zegt is dus bij ons ook zo... hij is het nu ook helemaal aan het omgooien. Alleen de tijd dat hij 's avonds op zijn bed ligt is al een heel tijdje hetzelfde.

En Ritme had ik in het begin wel erg. Wakker worden, verschonen, voeden, spelen en weer naar bed. En dan begon het weer opnieuw maar hij heeft nu ook weleens slaapjes van 3 kwartier ja dan ga ik hem geen eten geven. Dus nu wanneer hij honger heeft krijgt hij eten.

En ik denk ook dat zij het is vergeten. En ik weet ook dat elke kind anders is. Want een kleine van een vriendin van mij heeft dus zelf een vast ritme gecreƫerd. Heel ideaal maarja die van mij heeft dat dus niet.

7. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij hebben dus wel een vast ritme elke dag hoor.

08:00 flesje, daarna slapen in de box
    10:00 fruithapje, daarna speelt hij in de box totdat hij in slaap valt
    12:00 flesje, daarna naar bed toe en slaapt tot de volgende fles
    15:30 flesje, spelen op speelkleed of als hij moe is slapen in de box
    17:30-18:00 groenten, daarna spelen
    19:00 papfles en daarna naar bed toe, hij slaapt dan tot de volgende ochtend 07:00-07:30

Gaan we eens een dagje weg (zoals vandaag) dan vertrekken we sowieso na het fruithapje en zijn voor de laatste fles zeker thuis.
    De tijden van de flesjes en de groenten houden we wel aan, waar we ook zijn, dat hij toch die regelmaat heeft.
    We nemen altijd de kinderwagenbak mee zodat hij lekker kan slapen als hij moe is.

Het voordeel van dat ritme en regelmaat is dat we echt een zeer tevreden kindje hebben.
    Maar we zijn sowieso gezegend met een erg gemakkelijke baby.

8. MamaMoes

MamaMoes Niet meer actief

Hier ook.

9. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Wij hebben trouwens wel ritme met eten. De flessen krijgt ze op een vaste tijd en de bijvoeding hangt weer van haar slaapjes af.

Nu heeft ze weer een sprong, al twee weken, dus het ritme is momenteel ver te zoeken. Niet te druk over maken, iedereen doet het op haar eigen manier. Doe wat goed voelt.

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hier juist niet met eten in een ritme,

De baby straks ook niet met de fles,

Hier is het 06.30 opstaan voor mij om mijzelf klaar te maken, misschien eerder straks met de vierde ;) maar 07.00 uur moeten de kinderen eruit, als hij in een ritme komt waarin hij om 08.00 de fles wil dan geef ik hem half 8 de fles wil hij niet.... Pech voor hem, 08.00 uur heb ik er geen tijd voor omdat ik 5 over 8 weg moet lopen om de oudste twee naar school te brengen, voor half 9 ben ik niet terug,

Idem om 12 uur met ophalen, om 13.00 uur met weer naar school brengen en om 15.00 uur weer met halen,

Vaste tijden en in een ritme dwingen doe ik ook niet, als hij half 8 bijv maar een half flesje op kan of hij wil echt echt echt om 8 uur... Krijgt hij 5 minuten zijn flesje en om half 9 de rest pas

Ook met avond eten hebben wij geen ritme, soms hebben wij zo'n lange dag gehad en hebben wij allemaal zo enorm honger dat we 16.30 eten, maar soms ook helemaal niet en dan eten wij pas om 18.00 uur, de baby zal de eerste maanden van mee eten misschien eerder krijgen of soms later dan ons, maar vanaf 1 jaar is het gewoon mee eten met ons ook qua tijden

Ik heb kinderen op zwemles voetbal majorette logopedie ik moet naar kno afspraken afspraken van vriendjes en vriendinnetje of ze komen hier spelen, dus er verschuift met regelmaat wat.

11. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Mijn moeder moest/mocht vroeger elke 4 uur voeden (borstvoeding). Die vind/vond het alleen maar heel fijn en mooi dat je tegenwoordig naar je kindje mag kijken. Al vond ik het zelf heel fijn toen het voeden naar elke 3 uur, en op een gegeven moment elke 4 uur, ging.
    Maar vroeger(als in 30 jaar geleden en hier in de regio) was het echt op de klok.

12. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier precies hetzelfde.

En als we soms weg zijn wilt het ook nog wel eens anders zijn, maar over het algemeen is het elke dag hetzelfde ritme.

13. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik kom er steeds meer achter dat je een ritme toch niet kunt opdringen. Kindjes hebben dat niet per se. Soms werkt het, soms niet. Grootste periode tot nu toe werkte een ritme hier goed, maar omdat dat ritme helemaal door onze dochter zelf werd aangegeven. Nu lijkt er meer variatie in te zitten. We houden wel min of meer vaste tijden aan voor het eten, maar 12 of 13 uur een broodje eten kan allebei. De ene keer gaat ze om 7 uur naar bed en de andere keer is ze dan echt nog niet moe en wordt het een halfuurtje later. Er is dus wel enigszins ritme, maar heel hard vasthouden aan precieze tijden doen we hier niet. En dat werkt. Ik vind het ook wel logisch, want zelf heb je de ene keer ook sneller honger dan de ander, of ben je eerder moe...

14. Muusje20

Muusje20 Actief lid

13 nov 2014
    264
    0
    0
    Wij hebben hier wel een ritme met zoon 11 maanden, maar niet op vaste tijden. Soms word hij smorgens om 08.30 wakker soms al om 07.00. Daar kan ik geen touw aan vast knopen. Maar ik doe wel alles op dezelfde volgorde, ontbijten, spelen, naar bed, fruit, spelen, lunchen, naar bed, tussendoortje , spelen, avondeten, spelen, in bad en slapen. Op welke tijden dan ook.

15. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Ben wel benieuwd hoe moeders met meerdere kinderen dit doen,

Een ritme gaat hier grwoon echt niet lukken, de ene keer vriendjes op maandag dag uit spelen oo vrijdag en dat kan soms last minute besloten worden door de kinderen,

voetbal dat verzet word of majorette dat niet doorgaat, afspraken qua ziekenhuis of dokters of fysio.... Veel dingen komen onverwachts en de andere kinderen zullen dus mee moeten gaan in wat ik ga doen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

vroeger lieten ze echt niet alle baby's huilen in bed hoor...hoe je daar bij komt??

Ik ben wel met je schoonmoeder eens dat ik een verband zie tussen de uitspraak: " ik volg mijn kind volledig" en een hoop overprikkelde kinderen.

Hier altijd een ritme op de klok gehad, met beide baby's. En met de jongste juist ook omdat de oudste naar school ging. Tussen de middag kon de fles alleen om 12 uur, dus kreeg hij er om 8 uur 1 en om 4 uur. Heel simpel eigenlijk. Slapen deed de oudste al op vaste tijden en de jongste moest wel. s ochtends kon hij tot 11.30 slapen, dan moesten we halen, om 13.15 kon hij er weer in liggen en 15.00 moest hij er weer uit.

Deel Deze Pagina