ik was 19. ongelukje. groot commentaar van iedereen. nu 21 en zwanger van de 2e, weeer commentaar! ook wij hebben niks te klagen, we hebben het zelfs beter dan menig 2 verdieners met kinderen. mijn les is: ben, die wie je wil zijn, en sta daar ook voor!
Ik was ook net 22 toen ik bevallen was, niemand heeft er gelukkig echt raar over gedaan. Nu ben ik 24 en weer zwanger en 25 als ik hopelijk beval van de 2e. Mooi toch.. (Ben trouwens nu wel bang voor commentaar, heb bij de vorige een behoorlijke postpartum depressie gehad en daar krijg ik denk ik nu wel commentaar van.)
19 jaar zwanger geraakt 8 dagen 20 ben ik bevallen..Toen ik zwanger was kreeg te horen ach meisje toch dat is nou naar en tienermoeder blablabla..Toen was ik bevallen kreeg ik te horen ach 20 dat kan net mooie leeftijd nog lekker jong.. De verloskundige en kraanzorg daarin tegen zeiden allemaal veel vrouwen zouden jonger moeten beginnen en zwanger raken vond aparte opmerkingen want is niet voor iedereen een keuze maar ze legden beide bijna hetzelfde uit onder de 30 kan je lichaam net wat meer hebben hersteld weer sneller enc..Hun vonden het juist wat positiefs nu ben ik 24 en dit is mijn 3e zwangerschap en 2e kindje en hoor mensen nu niet meer zou het ook erg raar vinden vroeger was deze leeftijd heel normaal en nu omdat je toevallig zwanger bent jong is het drama en als je oud begint is ook niet goed..Niks van aantrkken gewoon genieten het is jouw geluk en als ze dat niet steunen dan verdwijnen ze van zelf wel en had je er toch al niks aan..In de klas van mijn dochtertje dachten moeders dat ik ouder was toen ze mijn leeftijd hoorden zeiden ze huh had je ouder geschat maar zal wel door de levens ervaring komen beschouwden dat als een compliment en dat niet iedereen het als negatief ervaart Een ander voorbeeld mijn dochtertje kwam thuis van school en zei mama jij bent de jongste mama in mijn klas ik zei ow en vind je dat erg zei ze nee heel stoer nou dan vallen alle nare opmerkingen in het niet..Zolang je kindje gelukkig is straks wie zijn die mensen dan.. Komt allemaal goed meid
Ik snap helaas ook heel goed wat je bedoelt. Ik werd op mijn 24e moeder en ben nu in verwachting van de 2de. Er zit een leeftijdsverschil van 13 maanden tussen. Hierdoor krijg ik ook vaak de vraag; zeker een ongelukje of besef je wel wat je je op de hals haalt. Wordt er gewoon gek van! Ik heb besloten om er niet op in te gaan en gewoon te zeggen onze keus dus als je niets leuks te vertellen hebt..... Is heel lastig maar probeer er boven te staan... Succes!
Vind je helemaal niet te jong Je hebt n mooie leeftijd om moeder te worden Bij tiener moeders denk ik aan meisjes die pas 15/16 jaar oud zijn niet van af 19 en ouder Ik ben ben 29 als ik strax bevallen ben van onze zoon en soms denk ik van waar ben ik aan begonnen alles word anders Maaaar dan schopt m'n kleine prins en dan denk ik,schatje mamma is zo blij met jou en dan verdwijnen al m'n zorgen En denk ik alleen nog maar aan hem Ik kan stiekem niet wachten tot ik hem in m'n armen mag houden en kan knuffelen Dus meid doe lekker waar je je zelf goed bij voelt en laat iedereen maar lekker lullen . Het is jou leven en niet dat van hun Pure jaloezie dat jij lekker jong je kindje krijgt en er strax niet als n oma bij loopt als je zoon/dochter 20 is
Wat is je schoonfamilie belachelijk brutaal, onbeschoft, en gemeen, om zulke opmerkingen te maken!! Ik zou als ik jou was heel duidelijk zijn, door te zeggen dat je er heel bewust voor gekozen hebt om zwanger te worden, en dat dit jou eigen keuze is, en jou leven. Ook kun je zeggen dat je het kwetsend vind om ze zo over jou kindje te horen praten :x Ik vind het gaaf dat je zo jong voor een kindje bent gegaan! Ik ben zelf ook nog maar 23 en al een halfjaar bezig, dus ik begrijp je meid. Geniet lekker van je zwangerschap
Bedankt voor alle reacties. dan ben jij net een jaartje ouder inderdaad. Ik hoop datbhet voor jou ook snel mag lukken!
Ik was 21 bij de eerste, 23 bij de tweede en nu ben ik net 25 en gaan we voor de derde.. Dat soort gedachtes en opmerkingen blijf je altijd houden. Ik sta er niet voor open en iedereen kent me goed genoeg om te weten dat je de wind van voren krijgt als je met opmerkingen komt waar ik niet van gediend ben.
Ik vind eerlijk gezecht dat er hier ook rare reacties staan! en nee ik herken het totaal niet terwijl ik 20 ben!. ik en mijn man zijn jeugdliefdes ik heb nooit om uitgaan gegeven en mijn man ook niet! slecht argument ook omdat er veel 30 plus moeder hun kind bij hun ouders dumpen om zelf uit te kunnen gaan! daar naast heb ik totaal geen slechte reacties gehad, ik en me man gingen al een hele tijd met elkaar woonde al samen en hebben in november vorig jaar ons huis gekocht, ook nog zo gedaan dat het huis op manlief zijn naam staat omdat ik een hart afwijking heb en dan de levensverzekeringen etc te hoog werden! in januari zijn we getrouwd na we bijna 1.5 jaar verloofd zijn geweest. mijn man is trouwens net 22 en ik word in september 21! wel naar voor topic starter dat er op haar zo raar gereageerd word maar waarom reageren ze zo?
ik heb trouwens mijn mbo opleiding afgerond met een diploma dus studeren doe ik ook niet. en mijn man heeft ook zijn diplomas en werkt fulltime
Jammer van die reacties TO. In mijn omgeving hoor ik ook wel soms verhalen van die jonge meiden, maar ik vind het zeker uitmaken hoe de situatie eromheen is zeg maar. Sommige meiden hebben 3 maanden verkering en raken dan gepland zwanger, dat vind ik dan weer niet zo slim. Maar als je al lang samen bent met je vriend/man, een huisje voor jezelf hebt en een van de 2 of beide werken om in onderhoud te kunnen voorzien, dan is er helemaal niets mis mee om jong moeder te worden. Een hele fijne zwangerschap toegewenst.
Tjonge, wat een hoop brutale opmerkingen krijgen sommige mensen! Zelf ben ik 31 en had ik 10 jaar geleden al graag een kindje gewild. Het is helaas anders gegaan en ik ben dolblij dat wij ouders worden. Echt een wonder! Of je nu jong of oud bent! Terugkijkend ben ik wel blij met alle vrijheid die ik nog gehad heb om andere leuke dingen te doen, waar mijn vriendinnen geen tijd meer voor hadden, omdat ze jonge kinderen hadden. Maar ik had ook het verdriet en de onzekerheid: Zal ik ooit moeder worden? Nu ben ik binnenkort gebonden aan m'n kindje en mijn vriendinnen hebben inmiddels weer wat meer vrijheid. Het haalt dus niets oud. Vroeg of laat: Het is een zegen die je gegeven is! Als andere mensen het niet zo zien snap ik dat dat erg pijnlijk is. Zeker van (schoon)familie! Heel veel sterkte en geniet er in ieder geval samen van!
Ik was 22 toen mijn oudste werd geboren en mijn man was toen 26. Heel veel mensen gingen er ook vanuit dat het toch echt een ongelukje moest zijn... Als ik alleen met mijn moeder of zusje aan het shoppen was werd me gevraagd waar ik ging wonen met de baby. Euhhh, bij mij man? in ONS huis? Mensen namen aan dat ik bij mijn moeder zou intrekken als een zielige alleenstaande mama to be. Heel irritant. En dan heb je dat gehad en dan kom je je kindje brengen bij het kinderdagverblijf. Sta je daar tussen de moeders van gemiddeld 30 plus. Niet dat daar iets mis mee is!! Maar ook daar zul je rare blikken kunnen verwachten. Het is gewoon geen standaard leeftijd om zulke grootse levenskeuzes te maken blijkbaar... En dat zullen mensen altijd blijven vinden. Dus niks van aantrekken en gewoon antwoorden: hij zij was toevallig ontzettend gepland! Laat ze maar lekker. Het is toch nooit goed
Mijn man is trouwens maar 10 maanden ouder dan mij, in Juli wordt hij 26. We zijn al sinds ons 18de samen, getrouwd in 2010!
Ook ik was 'nog' 21 toen ik zwanger werd. Van mijn collega s kreeg ik leuke reacties, maar werd er ook achter mijn rug om gepraat over mijn leeftijd. Dat mijn vriend bijna 30 was wisten de meesten niet. Verder was mijn oma geschokt, maar na een paar weken was ook zij helemaal bijgedraaid. De familie van mn vriend was unaniem blij. Af en toe kregen/krijgen weer de vraag of het de bedoeling was, en dat is best pijnlijk. Ja het ging sneller dan verwacht, maar daar heeft een ander niets mee te maken! Vind het ook een heel intieme vraag. Mijn vriendin vroeg of we er blij mee waren, dat komt al heel anders over dan de vraag of het gepland was. En al was het misschien totaal niet gepland, dan nog hadden we er ontzettend blij mee kunnen zijn toch? Misschien vind de schoonmoeder van TO zichzelf wel te jong om oma te worden. Ik zou haar dan ook niet echt betrekken bij de kleine straks. Misschien moet ze eerst zelf zien dat jullie gelukkig worden van een kindje voordat ze het gelooft.
Ik was bijna 22 zwanger van de eerste, mijn sm wist niet of ze blij moest zijn. (Werd een miskraam). Vlak daarna weer zwanger worden, ben met 23 jaar bevallen. Wij hebben er bewust voor gekozen om zo jong ouders te worden. Veel word er wel gekeken (zelf ben ik niet al te groot). Vroeger was deze leeftijd heel normaal, merk nu erg dat mensen eerst carrière willen en uitgaan en dan pas kinderen.
is idd situatie afhankelijk, als mensen gewoon al tijd samen zijn, samen wonen, beide een baan hebben, dat kan ook met 21 jaar?! ik was 18 toen ik samen ging wonen met mijn man, 15 toen ik verkering met hem kreeg en 23 toen ik zwanger raakte... waren wij al 8 jaar samen dus wat nou TE jong, we hebben de wereld gezien en alles gedaan wat we wouden, wat is nou beter, om 22 een kindje te krijgen, of 32 te zijn het niet meer lukt, medische molen in etc.... de natuur maakt niet voor niks vrouwen boven de 30 minder vruchtbaar... en dat is geen aanval, ik weet dat het vaak niet lukt en vandaar de dames ouder zijn, en het blijft altijd een eigen keus, absoluut!! ik ben ook helemaal niet anti oude moeders, maar het feit blijft wel dat de natuur de natuur is, dus dat jonge ouders slechter zouden zijn dan bijv. iemand van 40 die nog een kind krijgt... tja, ik neig naar de omgekeerde wereld...
Wat ontzettend brutaal en gemeen van je schoonfamilie. Zeker niet accepteren en duidelijk zijn dat je niet gediend bent van dit soort opmerkingen! Jammer dat er zoveel mensen zijn die zo'n gigantische waarde hechten aan het standaard ideaalplaatje. Iedereen die daarvan afwijkt is raar bezig. Klopt niet!
BabeBabe, mijn verhaal is ongeveer hetzelfde als het jouwe, alleen ben ik net voor mijn 26e zwanger geraakt. Ook met 15 jaar verkering etc. Helaas belanden niet alleen 'oudere' vrouwen in de mm (en dat is natuurlijk al erg genoeg).
TS, je mag echt je mond wel open trekken tegen je schoonfamilie (en ook anderen) die zo onbeschoft doen en op- en aanmerkingen hebben hoor. Daar is niks mis mee. Maak ze maar duidelijk dat het jullie KEUZE is en dan jullie er samen voor gaan. Straks moet je ook sterk in je schoenen staan als je kindje er eenmaal is, dan heeft iedereen ook commentaar op hoe alles moet. En als je een boos gezocht krijg kan je altijd nog zeggen: ik vind jullie opmerkingen ook niet leuk en zeker niet kunnen, denk daar ook eens aan. Maar echt, trek je mond open. Dat scheelt dan een hoop frustraties, ook voor later.