Hallo Dames, Wie van jullie is zwanger geworden/geweest met een traag werkende schildklier? Zelf heb ik Hashimoto (een vorm van traag werkende schielklier) wat zijn jullie ervaringen ook met anti TPO.
Hallo, Is er niemand die ervaringen heeft met zwanger worden en een traag werkende schildklier??? a.u.b graag jullie reacties.
Hoi hafida80, Na de bevalling van mijn tweede dochter werd bij mij een traag werkende schildklier geconstateerd. Voor mij had dat niet echt invloed op het zwanger worden, want ik was ondertussen zwanger van mijn derde dochtertje. Wel onder controle bij de gyn, omdat mijn schildklierproblemen pas later in het eerste trimester ontdekt werden. Deze zwangerschap is helemaal goed gegaan, geen rare dingen aan overgehouden. Onze vierde zwangerschap eindigde begin dit jaar helaas met 11 weken. Ik weet nog steeds niet of dat te maken had met mijn schildklierprobleem. Inmiddels ben ik nu weer net zwanger en blijkt mijn TSH waarde (4.0) te hoog te zijn, dus moet ik weer ophogen. Ik hoop dat het allemaal goed gaat... Ik heb trouwens geen antistoffen. Liefs, Nelly
Hallo Nelly, Alvast bedankt voot je reactie. Al geruime tijd zit met mijn TSH rond de 1 en zit op 4 blauwtjes (thyrax). Dit vooral omdat er een kinderwens is. Maar ik heb ook Anti TPO van ong 4000. De internist zegt dat de waarde niet zoveel zegt, het gaat erom dat je ze hebt of niet. Wij zijn 1 jaar verder en de gyn zegt dat ik in jan pas mag terug komen omdat in april een vmk gehad, dat zien ze ook als een zwangerschap. ( Dus het kan wel) Je hoort vaak dat het moeilijker is om zwanger te worden en dat kans ook groter is dat je mk zult krijgen. Ik weet dat je gewoon geduld moet hebben maar die wens groter dan toen ik zwanger werd mijn eerste zoon. Kun je bijv. ook bepaalde vitamines nemen of juist vermijden???
hafida80, of vitamines invloed hebben op schildklier zou ik echt niet weten. Lijkt me eigenlijk niet, voor mijn gevoel heeft schildklier niets met vitamines te maken. Maar goed, het zou zomaar zo kunnen zijn... Ik weet alleen dat een trage schildklier inderdaad een grotere kans geeft op miskraam en vroeggeboorte en ervoor kan zorgen dat je moeilijker zwanger raakt. Hoe precies het met antistoffen zit, weet ik niet. Ik ben daar destijds (begin 2010) ook op geprikt, maar die waren niet aanwezig. Misschien kan je op de site van schildklier.nl meer informatie vinden? Je zit trouwens met je TSH heel mooi op een ideale waarde! Voor mijn zwangerschap gebruikte ik 75/100 microgram thyrax. Nu ben ik opgehoogd naar 125 microgram.
Ik ben vandaag voor het eerst bij de internist geweest en moet meteen starten met Thyrax (voor het eerst). Ik moet beginnen met 3 tabletjes (75 mircogram) en over 6 weken weer opnieuw bloedprikken. Mijn waardes waren nu TSH 5.5 en FT4 11. Dus de een wat te hoog en de ander iets aan de lage kant. Vandaag ook geprikt op antistoffen om Hashimoto uit te sluiten... Hopelijk slaan de medicijnen gauw aan, want ik voel me over het algemeen niet helemaal lekker in mn vel zitten. Hopelijk doet het ook nog iets met mijn cyclus, want van die ellelange cyclussen word ik ook moe.. Geen idee welke vitamines je wel/niet moet nemen tbv je schildklier. Ik heb wel eens gelezen dat foliumzuur een negatieve werking op je schildklier kan hebben. Maar dat willen we natuurlijk niet mee stoppen! Verder heb je, als je goed bent ingesteld, net zo veel kans op een zwangerschap als iemand met een gezonde schildklier. Volgens mij geld dat ook voor miskramen ed.
Hopelijk heb je geen Anti Tpo want de kans is groter dat je een MK krijgt. Dat heb ik gelezen op Freya.nl We willen heel graag een 3e erbij. Ik ben gelukkig met mijn mannen maar ik heb altijd gedroomd van een gezin met 4 of kinderen. Zou het niet zo zijn dan is dat erg jammer. Iedereen heel veel succes met zwanger worden
Hoi dames, Ik heb geen antistoffen maar wel hashimoto en ga voor een eerste. Mijn tsh is altijd onder de 0,05 anders voel ik me een dweil en mijn ft4 moet tussen de 19 en 22 zitten. Ik slik geen t3. Vitamines slikken kan geen kwaad. Het zijn meer dingen als kelp die je niet mag, jozo zout, geen zeewier, groene thee etc. Mary shomon heeft ooit een boek over schildklier en voeding geschreven en op hypomaarniethappy.nl kun je ook veel info vinden. Wat ik zelf begrepen heb is het om zwanger te worden, iets meer te gaan slikken (in overleg met je arts), vlak voor de zwangerschap of in de eerste 3 maanden belangrijk. Althans van horen zeggen. Ik zelf zit altijd al op de hyper grens en ga nu pas voor een eerste, dus ik heb geen idee hoe het daadwerkelijk in de praje ktijk werkt. Wel weet ik dat als het eenmaal een feest is dat je zwanger mag zijn, wat vaker voor bloedcontroles moet. Als je goed bent ingesteld heb je net zoveel kans als ieder ander, maar ben je dat niet dan kan je verminderd vruchtbaar zijn.