Toezicht kind met alcohol geen goed idee

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Umm85, 1 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    BAARN - Minderjarige kinderen die van hun ouders af en toe bier of wijn mogen drinken, hebben een grotere kans dat zij als volwassenen teveel drinken. Dat blijkt uit Amerikaans-Australisch onderzoek.

Jarenlang werd gedacht dat drinken onder toezicht de kinderen juist van het 'slechte' pad afhoudt door hen verantwoord metalcohol te leren omgaan.
    Veel ouders kiezen dan ook voor de 'schade beperkende'-aanpak waarbij zij hun kinderen toestaan kleine hoeveelheden alcohol te drinken onder toezicht.

Ander beeld

De studie van het Centre for Adolescent Health in Melbourne en de Social Development Research Group in Seattle geeft een ander beeld.
    Uit het onderzoek blijkt dat juist deze kinderen vaker met alcoholproblemen te maken krijgen, meer dan kinderen van ouders met een 'zero-tolerance'-beleid (geen alcohol in huis). Zij drinken gemiddeld drie keer zoveel, hebben vaker last van black-outs of komen terecht in vechtpartijen.

Geheelontzegging

Bijna tweeduizend kinderen uit Melbourne en Seattle tussen de twaalf en dertien jaar werden twee jaar lang gevolgd. Hun ouders hanteerden de methode van toezicht óf geheelontzegging. Het onderzoek toont aan dat tegenstrijdige signalen over drankgebruik kinderen juist in de war brengen.
    Bijna twee keer zoveel Australische tieners (67 procent) hadden na een jaar studie al eens alcohol gedronken, in tegenstelling tot de Amerikaanse tieners (35 procent).
    Het jaar daarop had een derde (36 procent) van de Australiërs te maken gehad met de consequenties van alcohol. Bij de Amerikaanse tieners lag dit percentage op 21.

Aantal flessen

Een Nederlandse studie onder vijfhonderd twaalf tot vijftienjarigen toont aan dat de hoeveelheid alcohol die jongeren tot zich nemen afhankelijk is van het aantal flessen dat in huis aanwezig is.
    Hoeveel ouders drinken blijkt veel minder van belang.

nu.nl

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn ouders dronken altijd een paar glaasjes met volksfeest en koninginnendag en oud en nieuw.
    mijn vader dronk ook een biertje op verjaardagen met de mannen.

en zelf drink ik eigenlijk nooit.

ik denk dat als je het gewoon nu en dan toelaat, dat het best mee zal vallen,

als je als ouders zijnde zelf drinkt en je kind mag het niet dan kan ik me voorstellen dat de verleiding voor zo'n kind groter is .

( let wel, dan heb ik het natuurlijk niet of 10 of 11 jarige :p) maar met 14 heb ik wel eens een glaasje breezer mogen proeven)

ik denk dat ze maar eens onderzoek moeten doen naar 18 jarigen.... die zero-tolerence drank mocht......
    wanneer het toezicht eenmaal weg is........ dan slaan de meesten door omdat ze het niet kennen ( is tenminste mijn ervaring)

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat is al heel lang bekend, dat als je kind beneden de 16 af en toe mag drinken van je, dat ze een grotere kans lopen om later verslaafd te raken of bizar grote hoeveelheden per keer te nuttigen.
    Het enige wat echt helpt om je kind niet aan de alcohol te krijgen, is idd gewoon niet toestaan tot 16 jaar. Eigenlijk langer nog, want tijdens de puberteit werkt de prefrontale kwab nauwelijks, en die heb je nodig om oorzaak-gevolg te overzien..... een nogal belangrijke factor als je alcohol gaat nuttigen, om jezelf een grens te kunnen stellen.

Deel Deze Pagina