Uitdagende activiteiten voor bijna kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Miss T, 26 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Over een week of zes start mijn dochtertje op de kleuterschool. Mijn bijna vierjarige is momenteel niet te genieten...vreselijk dwars is ze! En bijdehand & verbaal erg vaardig.

Ik wil haar extra uitdagen, maar ik weet eigenlijk niet goed hoe.

Heeft iemand tips voor leuke, uitdagende activiteiten? Het liefst voor thuis/rondom huis, maar enkele tips voor buitenshuis zijn natuurlijk ook welkom.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Herkenbaar...zowel het gedrag als niet goed weten hoe extra uit te dagen... Mijn dochter zou op het moment het liefst de hele dag bezig gehouden worden en daar heb ik echt niet genoeg inspiratie voor en eigenlijk ook niet echt zin in (ook omdat haar zusje er ook nog is). :)

Wat we wel veel doen: knutselen (ik verzamel van alles en nog wat op Pinterest) en zoveel mogelijk naar buiten (maar is nu met de sneeuw in combinatie met een baby een beetje lastiger...). Verder is ze erg bezig met cijfers en klokkijken, dus daar probeer ik op in te springen en nu ook een beetje met letters. Wil dus eigenlijk nog een keer iets van een soort letterwand maken oid... Maar ik wil haar ook niet al te veel aanbieden, want er moet ook nog wat 'overblijven' voor op school, lijkt me...

En dat vindt ze allemaal erg leuk, maar ze wil eigenlijk MeerMeerMeer...

3. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Fijn dat je het herkent. Ik lees inderdaad vaak dat kinderen net voordat ze naar school gaan, erg vervelend worden.

Tellen doet ze al heel lang. Voor letters heeft ze nog niet echt interesse en ik wil het liever niet verkeerd aanleren. Daar is school straks voor.
    Klokkijken zou wel een idee zijn. Dat zal ze wel leuk vinden. Ik heb zelf ook een weekkalender met haar geknutseld (is al weer een jaar geleden), maar ze wilde iedere dag weten welke dag het was en wat ze ging doen (wel/geen kdv).

Ik heb geen idee wat Pinterest is, dus ik ga zo even googlen.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #4 Arevinol, 27 jan 2013
    Laatst bewerkt: 27 jan 2013
    Ik herken t lastige gedrag wel, maar verder is mijn dochter de laatste weken juist (eindelijk!!) beter geworden in zichzelf vermaken..!
    Ze luistert slecht en ik ben wat meer aan t straffen en moet dr buitenshuis weer 'korter' houden en strenger zijn. Ook is ze wat banger dan normaal.

Maar goed, tips voor vermaak..
    Knutselen, ik google vaak wat. Vooral glitters en lintjes vindt ze leuk. Verder strijkkralen, kleien, armbandjes maken, verven..
    Spelletjes, memory, kwartet, we hebben ook wat gezelschapsspellen (magische muiltjes, kikker+vriendjes spel). Ook puzzels en dr bambino loco haalt ze er soms bij, al zou mini loco een stuk uitdagender zijn.
    Verkleden vindt ze geweldig en ze wil dee laatste tijd ook weer graag geschinkt worden.
    Mijn dochter is wel van de letters. Als je ze leert met de fonetische klanken, kan er mi weinig verkeerd gaan. Ondertussen leest ze al kleine woorjes en ook schrijven of woorjes maken van koelkastmagneetletters vindt ze soms leuk.
    Ik heb ook een telraam voor dr, voor de basisbeginselen van optellen, wat ze soms wel leuk vindt.
    Oja, en tablet + laptop natuurlijk. Sesamstraat.nl zitten leuke spelletjjes. In paint klooien vindt ze ook leuk. Op de tablet heeft ze wat cijfer/letter apps, maar ook gewoon leuke vermaak spelletjes.

Hier is t momenteel niet aan de orde, maar als ik thuis echt gek wordt, omdat ze zich zo verveelt, dan ga ik wel eens naar een binnenspeeltuin. Wij zwemmen ook 1x per week. Als je dat nog niet doet, is dat ook een erg leuke invulling. En als t weer t weer toe laat gaan we fietsen of naar de speeltuin..

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Tellen doet ze inderdaad ook al lang, maar sinds een paar maanden wil ze ook de cijfers weten die erbij horen. En inderdaad een klein beetje optellen en aftrekken. :) En inderdaad de dagen van de week (al is dat hier nog wel eens maandag dinsdag woensdag dinsdag woensdag zaterdag zondag :D).

Letters doe ik inderdaad ook fonetisch, dat moet wel kunnen inderdaad, denk ik.

Zwemmen doet ze hier ook één keer in de week (peuterzwemles, omdat ouder- en kindzwemmen niet meer ging met twee kinderen...) en ze zit ook op dansles. Vindt ze allebei helemaal geweldig. :)

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik ben juist gewend dat mijn dochter goed zelf kan spelen, Arevinol.

Vaker klei wegzetten is wel een idee inderdaad, want er staat hier een grote bak. Strijkkralen heb ik niet (wel die grote, maar die wil ze nooit doen). Armbandjes maken: van kralen bedoel je?

Spelletjes heeft ze een kast vol van, maar als ik vraag of we samen een spelletje zullen doen, zegt ze bijna altijd 'nee'.

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik wilde haar naar kleutergym laten gaan, maar ze wil niet zonder mij. En het is wel zonder papa/mama. Ik dacht juist dat ze het leuk zou vinden. Dansles heb ik voor gekeken, maar dat is ballet en dat wilde ze niet (hebben we gekeken samen).

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Hoe zoek ik op Pinterest, NienkeKris? Bij de categorie 'kinderen' en 'knutselen' zie ik niks leuks voor kinderen.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Mijn dochter kan inderdaad normaal gesproken ook heel goed zelf spelen...maar nu helaas niet meer. Maar ik denk (en hoop) wel dat het weer terugkomt, is gewoon even een fase.

Bij pinterest zoeken op 'diy' of 'craft' en 'toddler' ofzo. :) Ik zal je mijn pinterest link doorsturen, misschien kun je daar al wat dingetjes vanaf halen. :)

Koken en bakken is hier trouwens ook een groot succes. :)

Soms zeg ik ook gewoon 'we gaan dit doen', want anders is het inderdaad vaak 'nee' en wil ze tv kijken oid.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat zelf spelen komt vast wel weer terug als ze dat normaal gesproken wel doen. Hier was ze daar juist altijd heel slecht in, moest dr altijd veel vermaken. Vanaf sinterklaas ongeveer gaat t beter. Heerlijk, weet niet wat me overkomt ;). Ik hoop juist maar dat dit géén fase is, haha.

Armbandjes idd met kleine kraaltjes. Niet die mini, maar van een paar mm groot. Die goed op van dat dunne elastiek passen.
    Of van vilt of foam waar ze dingen op kan plakken.

Een kroon of toverstaf maken vindt ze ook geweldig. Klein prinsesje ;)

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    J. vindt het trouwens ook leuk om mee te helpen met de was. Vooral het in de machine doen, wasmiddel en wasverzachter er in doen en dan op de knopjes drukken voor de temperatuur en hem aanzetten ed. Maar ja, is ook maar weer een 'klusje' van een minuut of vijf... De kamer soppen vindt ze ook helemaal geweldig...moet ik daarna alleen wel zelf ook de hele kamer doen, met name om hem droog te krijgen...doe ik dus niet te vaak, maar af en toe mag ze met een bakje met een klein laagje water bv. de speelgoedkast schoonmaken ofzo. En zomers lekker buiten in de tuin de fiets of de ramen wassen oid...maar dat kan nu niet. Straks wel weer bloembollen in de grond stoppen, dat vindt ze ook geweldig.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  14. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Herkenbaar, hier is het ook overleven! :)

Miniloco is hier een groot succes.
    Strijkkralen vindt hij ook leuk.
    Buitenspelen mag hij nu redelijk alleen, dus waar ik hem kan zien.
    De wii mag hij af en toe 10 minuutjes.
    Mobigo speelt hij af en toe nog wel op.
    Interesse in letters en getallen, ik oefen af en toe samen met hem wanneer hij hier om vraagt.

En eigenlijk gaat het zo redelijk. Echt 'spelen' met speelgoed doet hij maar weinig, dan mist hij simpelweg iemand om mee te spelen. Wat hij speelt is dan nog met zijn broertje.
    Hij is duidelijk echt toe aan de basisschool, op het kinderdagverblijf merken ze het ook. Daar mag hij de juffen helpen enz, maar hij verveelt zich daar echt.
    Ik snap ergens ook niet dat een kind niet iets eerder naar de basisschool mag, sommige kinderen zijn er met net 4 juist nog niet aan toe, anderen juist al met 3,5. Maar goed, dat is een andere discussie :)

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Eigenlijk is het leukst om gewoon ergens heen te gaan....
    Daar iets interessants te ontdekken..
    (Dat heb je zelf enigszins in de hand door te kiezen waar je heen gaat) en daar kun je thuis dan weer vanalles mee doen.

Bijv met sneeuw zijn er genoeg leuke experimentjes te bedenken dat ze even zoet zijn.
    Laten smelten op de verwarming, buiten weer laten bevriezen. (Hier elk jaar weer populair)
    Dit jaar hebben we sneeuw geverfd met voedingskleurstof.
    Daarna laten smelten.. E weer laten bevriezen...
    Ze heeft dus de bak gekleurd sneeuw op tafel gezet, is ernaast gaan zitten met d'r kleurboek en is de hele middag niet van tafel geweest.
    Eerst trekt de kleurstof in de sneeuwkristallen.. Sommige druppels mengen en krijgen een andere kleur. Erg leuk om te zien.
    En daarna gaat het smelten.... Dus alle kleuren lopen door elkaar heen.
    Natuurlijk hou je dan een bepaalde kleur water over.. (Welke kleur denk jij dat de gesmolten sneeuw straks is?)
    En dan 's nachts de bak water weer naar buiten om te kijken als het bevriest... Wat er dan met de kleuren gebeurd.

Beetje creatief met wat je om je heen ziet en je komt echt een heel eind :)

Spelen met licht is ook altijd leuk. Figuurtjes maken met je hand, schaduw overtrekken op papier (van bijv zijn/haar hoofd en dan zelf laten inkleuren.... Of als je er echt zin in heb... Lichaamsomtrek op een stuk behang, niet met licht maar gewoon erop liggen, omtrekken en inkleuren)

Schilderen is hier altijd populair maar daar wil je misschien wel bij blijven :)

We hebben al eens zelf een knikkerbaan gebouwd van wc-rollen en plakband. (Ja, dat is best lastig.. Maar gegarandeerd dat je er zelf ook een hoop lol aan hebt)

16. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Herkenbaar hoor!
    Vaak moeten we ook echt even iets gaan doen.

Een paar dingen:
    Samen koken (wentelteefjes, pannenkoeken, broodjes beleggen) en dan eventueel picknicken in de woonkamer. (met natuurlijk de K2 poppen, barbie's en knuffels);)

Gymmen in de woonkamer, soort parcours uitzetten en rennen/springen maar!(en ja, vandaag mag je dus ook van de bank springen :D)

achterkant van een rol behang op de grond en tekenen, plakken, knippen en eventueel verven. Als je er een plastic zeil onder legt zou je zelfs met de handen en voeten kunnen verven, moet je van houden haha!

Cakejes bakken en een boel versierspul op tafel zetten, dochter is hier zo een uur zoet mee.

de poppen zelf in bad doen in de badkamer.

17. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Bedankt allemaal voor alle leuke ideeën! Sommige dingen doe ik al, maar misschien moet ik die vaker doen.

@Saskia: Wat grappig met die sneeuw! Ik zal die zeker onthouden.

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@miss T mijn timing is weleens beter geweest :)

Pasta verven en dan een ketting maken is ook leuk...
    En nu natuurlijk allerlei dingen mbt koning en koningin doen :)

Je hoeft niet perse te leren lezen of schrijven km educatief bezig te zijn. Algemene kennis is ook belangrijk.

19. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Koekjes bakken is natuurlijk leuk, maar voor tussen de middag is pizza bakken ook leuk (en gezond!). Gewoon een pak pizzabodem en dan kleine rondjes maken. Beleggen met zelf gesneden groenten, geraspte kaas etc :)

20. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dat doe ik inderdaad ook wel eens (wel met een kant-en-klare bodem), maar lang geleden. Dank je!

Deel Deze Pagina