15-jarige scholier uit Hoogeveen die onwel werd tijdens schoolreisje is overleden De 15-jarige leerling van het Roelof van Echten College in Hoogeveen, die tijdens een schooluitje een hartstilstand kreeg, is donderdag overleden. "Vanmorgen hebben wij het droevige bericht ontvangen dat onze leerling Luuk Bruinenberg is overleden. Luuk heeft afgelopen maandag een hartstilstand gehad tijdens het schoolkamp, waarna hij is gereanimeerd en met de ambulance overgebracht is naar het ziekenhuis in Groningen. Hoewel de eerste signalen op herstel positief waren, is Luuk vanochtend alsnog overleden", schrijft de school in een verklaring op hun website. De leerling werd onwel na een fietstocht van Hoogeveen naar Lauwersoog De dood van Luuk Bruinenberg uit Hollandscheveld is op school ingeslagen als een bom. ,,Luuk leek de afgelopen dagen stabiel, maar is toch overleden”, reageert een aangeslagen directeur Albert Weishaupt van de school. ,,Medische problemen hebben het hartinfarct veroorzaakt. Dat is wat we in overleg met de familie naar buiten brengen.” De fietstocht van Hoogeveen naar Lauwersoog, zo’n 90 kilometer, heeft volgens Weishaupt niets met het hartinfarct van de jongen te maken. ,,Dat was helder, nadat we het medisch verhaal van de ouders hoorden.” De jongen zat in de derde klas van het vmbo op de locatie Eduwiek. ,,Onze gedachten en gebeden gaan uit naar de ouders, broers en overige familie van Luuk. Alle leerlingen van locatie Eduwiek zijn mondeling geïnformeerd door hun docent. We bieden hen de mogelijkheid om op school hulp en ondersteuning te krijgen bij het verwerken van dit verdrietige nieuws. In een stiltehoek in de school gedenken we Luuk. Leerlingen kunnen hier een persoonlijke boodschap achterlaten", schrijft de school in de verklaring. De school laat weten dat geplande activiteiten morgen niet doorgaan. Leerlingen kunnen wel gewoon naar school komen. Daar wordt voor opvang gezorgd en er komt een stilteruimte. http://www.dvhn.nl/drenthe/15-jarige-scholier-uit-Hoogeveen-die-onwel-werd-tijdens-fietstocht-is-overleden-23232047.html
In mijn ogen is de afstand echt niet verkeerd. Met 6u fietsen + pauzes kan je er zijn. Wij moesten dat ook, er hadden er een paar spierpijn de dag er na maar voor de rest niks geks. En ja, je bent gesloopt na zo'n week met veel fietsen, maar dat ben je toch wel. Mijn enige vraag is: wat hebben de ouders/kinderen/school voor maatregelen genomen toen ze zagen dat het zo warm zou worden. Hebben ze niks anders gedaan dan op een dag van 15 graden en bewolkt of zijn ze eerder gestart, vaker pauze, meer vocht gegeven/gedronken Voor die jongen, familie en de rest is het wel erg wat er gebeurd is. Maar ik vind niet dat we zo kunnen zeggen dat school fout is. Ouders hebben ook toestemming moeten geven. En dan kan die jongen nog zo puberen, als ouders niet betaald hadden had school hem niet mee laten fietsen
Nou ik denk toch echt dat het een combi moet zijn. Voor iemand met een hartafwijking kan deze inspanning en hitte net de combinatie zijn die fataal kan worden. Ik vind het vanuit de school makkelijk gezegd, ipv dat ze ook kijken of ze verantwoord bezig waren.
Maar als dat bekend was van te voren hadden de ouders ook beter moeten nadenken. Was het niet bekend valt het niemand te verwijten, dan kan je alles wel afschaffen want "stel dat...." En school zal echt wel nadenken en bespreken wat er volgend jaar anders zou moeten/kunnen
Vreselijk. De combinatie zal de hartstilstand getriggerd hebben, maar hier moet medisch meer aan de hand zijn geweest en het had dus ook 'gewoon' op de sportschool of in het zwembad kunnen gebeuren. Maar deze afloop is gewoon afschuwelijk. Wat betreft het weer: op de manege waar ik vrijwilliger was werden zelfs de lessen afgelast bij 30+ graden (ook de avondlessen). Als het net onder de 30graden was, werd er bijvoorbeeld zonder zadel gereden en een extreem rustige les gedaan. Zo'n afstand fietsen is voor iedereen te gek, medische achtergrond of niet.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat school niet op de hoogte was van de medische toestand van deze jongen. Vraag me zelfs af of het überhaupt bekend was want kan mij niet voorstellen dat zijn ouders hem anders hadden laten gaan. Daarnaast vind ik dat school alle recht heeft om het 'zo makkelijk' te zeggen aangezien ze informatie hebben uit de eerste hand hebben.
Las net dat school oa dit naar buiten heeft gebracht als verklaring: De dood van Luuk Bruinenberg uit Hollandscheveld is op school ingeslagen als een bom. ,,Luuk leek de afgelopen dagen stabiel, maar is toch overleden”, reageert een aangeslagen directeur Albert Weishaupt van de school. ,,Medische problemen hebben het hartinfarct veroorzaakt. Dat is wat we in overleg met de familie naar buiten brengen.” De fietstocht van Hoogeveen naar Lauwersoog, zo’n 90 kilometer, heeft volgens Weishaupt niets met het hartinfarct van de jongen te maken. ,,Dat was helder, nadat we het medisch verhaal van de ouders hoorden.”
Er bestaan ook hartafwijkingen waarbij de dood het eerste symptoom is.. heel triest . Ik heb het zelf meegemaakt maar mijn reanimatie was succesvol. Mijn dochter heeft dezelfde afwijking en die wordt nauwkeurig in de gaten gehouden en gebruikt medicatie. Als het bij deze jongen niet bekend was valt school hierin weinig te verwijten.
Ook wel heel makkelijk te zeggen dat het niet aan de fietstocht ligt en het warme weer. Ik heb gelezen dat, of het klopt weet ik niet, deze jongen flink overgewicht had. Dit in combinatie met misschien een onbekend hartprobleem en inspanning bij warm weer kan hem fataal zijn geworden. Het is allemaal wel heel snel gezegd vanuit school dat het niet aan hun fietstocht ligt.
Wat heftig! Maar zelfs de beste topsporter heeft met dat warme weer last. Dus ik blijf er bij dat de school een onnodig risico heeft genomen.
Helemaal mee eens. Alhoewel ze deze afloop nooit hadden kunnen voorzien, was bevangen raken door de zon en/of hitte wel degelijk een reeel risico
Er staat ook bij dat dit in overleg met de familie naar buiten wordt gebracht. Dus wie weet heeft de warmte er helemaal niks mee te maken. Dat weten we niet, zolang we niet weten wat de medische oorzaak is.
Maar je kan nu roepen dat het toch een combi was maar heb jij de medische gegevens en ben je arts? Laten we aub zorgvuldig en terughoudend zijn in ons commentaar. Zolang we niet van alle feiten op de hoogte zijn kan stellig iets roepen heel pijnlijk zijn in een situatie die al triest genoeg is.
Dat eeuwige iemand de schuld in de schoenen willen schuiven, gatver!! Dat jongetje is overleden. Vreselijk zat zonder dat wellicht dierbaren van die jongen die is overleden overal internetnethelden zien die ergens online iemand de schuld in de schoenen schuiven. Jaar in jaar uit fietsen hele groepen kinderen met schoolreisjes dit soort afstanden. Soms door de stromende regen, soms door de felle zon. Als je door in de hitte negentig km fietsen logischerwijs dood neer valt dan zou dit een nieuwsbericht zijn die jaarlijks terug komt. Want elk jaar heeft wel meerdere idioot hete dagen en ieder jaar gaan er groepen jongeren dan op de fiets naar kamp. School zal ongetwijfeld genoeg tijd hebben ingecalculeerd dat er tijd genoeg was om te fietsen, te pauseren met genoeg eten en vooral drinken en om eventueel lekke banden te plakken. Bagage zal ongetwijfeld door een leerkracht met een auto of busje zijn gebracht. School de schuld geven (“belachelijk dat school dit door heeft laten gaan i.p.v. auto’s te regelen”) of de ouders de schuld geven (“belachelijk dat de ouders die kinderen hebben laten fietsen, ik was daar niet mee akkoord gegaan”) wordt maar om 1 enkele reden gedaan: Je wilt jezelf er van overtuigen dat jouw kind niet de volgende zal zijn die het landelijk nieuws op zo’n manier gaat halen en omdat je het nieuwsbericht zo eng vind ga je voor jezelf de risico dat het jou(w kind) overkomt elimeneren. Dit kind moet iets onder de leden hebben gehad. Want een normaal kind van die leeftijd kan met gemak die afstand fietsen als er maar genoeg gepauzeerd wordt en genoeg gedronken wordt. Aangezien niet meerdere leerlingen out zijn gegaan of in het Z-H zijn opgenomen of zijn overleden kun je er vanuit gaan dat er goed voor de kinderen gezorgd heeft en dat deze jongen ontzettend veel pech heeft gehad dat hij blijkbaar een van te voren al dan niet gediagnosticeerd hartprobleem had wat hem de das om heeft gedaan. School of ouders de schuld geven is hetzelfde als wat na de dood van Anne Faber velen deden: het belachelijk noemen dat ze alleen daar fietste in die bossen (en er al dan niet bij benoemen dat jij dat nooooooit zou gaan doen). Daarmee wil je jezelf de fake veiligheid geven dat het jou niet gaat overkomen want jij bent zo slim om jezelf niet in die positie te brengen waarin de kans bestaat dat je iets ergs overkomt. Misselijkmakend. Zowel het overlijden van het jongentje of de veroordelingen daarover.
Even hier los van, maar vaak moeten plannen koste wat het kost toch doorgezet worden omdat er niemand de verantwoordelijkheid neemt of durft iets af te gelasten. Zo moesten wij een keer met de bus naar Londen terwijl het die nacht 20 cm had gesneeuwd, overal langs de weg lagen vrachtauto's gekanteld.. maar wij moesten per se door. Wij zijn 5x bijna tegen de vangrail gekomen, hebben ook nog eens een betonblok geramd waardoor het chemisch toilet eruit is gekomen. Maar we moésten door. Als het weer of een andere omstandigheid het gewoon niet toelaat, moet de directeur of wie dan ook gewoon de moed hebben het af te zeggen, ook met 1000 boze reacties.